Flashback bygger pepparkakshus!
2007-08-10, 22:51
Medlem
midnighttrains avatar
Har provat flertalet dister (PCLinuxOS, Mandriva, Ubuntu och några till) men ljudet vill inte fungera som det ska. Min teori är att själva är att ljudkortet igenkänns rätt och bör fungera. Ljudkortet igenkänns som intel hd med snd-hda-intel. Sitter inte i linux för tillfället och minns inte exakt. Iaf så piper det ett så fruktansvärt i högtalarna när X startas och det håller på i ca 20sek eller tills man avaktiverar ljudet. Under denna tiden funkar det att dra igång musik men man har fortfarande pipandet i bakgrunden. Men sen försvinner som sagt allt ljud. Har försökt hur mycket som helst med alternativa drivrutiner och massa andra konfigurationer. Jag tror helt enkelt att det har med tillverkarens (PackardBell) egna kontroller för att styra ljudet. Div de sekundära knapparna på tangentbordet (Ljud upp, Ljud ner). Någon som har haft ett liknande problem?
Citera
2007-08-13, 20:42
Medlem
Neo-Vs avatar
Intel HDA finns med i alla nyare kärnor under Drivers/Sound/OSS. Men jag tror du behöver kompilera in ALSA med OSS-stöd också.

Testa att slänga in ALSA-utils, ALSA-libs och hela kitet på nytt (om du inte redan gjort det), och regelera ljudet med alsamixer för att se hur det fungerar. Men har du ett måndagsex på din laptop så vet jag faktiskt inte vad du ska göra åt det.
Citera
2007-08-14, 15:15
Medlem
xdrs avatar
jag skulle dra in dom senaste versionerna av alsa-libs alsa-headers osv...sen även kolla vad xev ger för utslag när du trycker på dom där ljudknapparna... kolla om det finns något paket som hanterar just ditt skrivbord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in