• 1
  • 2
2007-08-10, 18:34
Medlem
RötLökens avatar
Hallå, jag behöver lite hjälp. Jag var och köpte DVD +RW-skivor och provade att bränna en film (filändelsen var [XviD][2000] ). Jag körde in skivan i datorn och drog över filmen till skivan och tryckte på "Bränna". Sen provade jag att spela den i min DVD-spelare, då stog det ungefär "Cant play disc". Då körde jag in skivan i datorn igen och tänkte prova att bränna en annan film, men det gick inte att ta bort filmen...poängen med DVD +RW-skivor är väl att man ska kunna använda samma skivor om och om igen?

Det jag behöver hjälp med är att veta hur jag ska bränna filmer och hur jag gör så att jag kan lägga in och ta bort saker från skivan om och om igen.

(Tråden ligger i Mac-forumet för det mesta handlar ju om datorhantering (antar jag).
Citera
2007-08-10, 18:40
Medlem
skinner5000s avatar
Använd iDVD, då kan du göra menyer osv också. Det fungerar klockrent.
Citera
2007-08-10, 18:47
Medlem
RötLökens avatar
Tackar, men jag är dum i huvudet och sitter likt förbannat fast.

En kort förklaring skulle jag behöva och lite tips på hur jag gör för att "låsa upp" skivan jag brände en film på.

Jättetacksam för svar!
Citera
2007-08-10, 19:31
Medlem
S Nubbens avatar
Skivverktyg: Radera skiva
Citera
2007-08-10, 19:47
Medlem
RötLökens avatar
Nu fick jag tömt skivan, tack så mycket! Men jag fattar fortfarande inte hur jag ska bränna en film så den funkar i DVD-spelaren. Har bråkat med iDVD ett tag men blir inte smartare av det.
Citera
2007-08-10, 20:18
Medlem
Ditt problem är snarast att din dvd-spelare inte kan hanter xvid formatet. Du måste alltså använda ett program soom gör om xvid till ett format som din dvd-spelare kan hantera. Detta tar sjuka mängder tid, iDvd kan som sagt göra detta eller så kan toast hantera det. Om du söker på nätet kan du säkert hitta någon howto som går igen hur du ska göra steg för steg
Citera
2007-08-18, 16:22
Medlem
Krullameras avatar
Använd Toast, du kan inte misslyckas.
Citera
2007-08-19, 10:58
Medlem
miklons avatar
ffmpegX kan göra om t.ex. XviD till DVD:

http://homepage.mac.com/major4/
Citera
2007-08-19, 11:42
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Dum fråga. Klarar din brännare DVD+RW?
Min Appledrive klarar uteslutande "-" allltså CD-R/CD-RW/DVD-R/DVD-RW, men är förmodligen äldre.
Öppnar Mac hjälpen och söker på DVD. Då kommer ett kapitel upp "Om att radera en CD-RW- eller DVD-RW-skiva". Inget kapitel om DVD+RW.
Citera
2007-08-22, 19:38
Medlem
RötLökens avatar
Jag laddade ner Toast men jag har lite krångel med CD-key, jag skriver ifall jag får det att fungera. Det kanske kan intressera någon
Citera
2007-08-22, 22:26
Medlem
RötLökens avatar
Edit. Fick det att fungera när jag brände med Toast.
Citera
2007-08-23, 17:08
Medlem
RötLökens avatar
Jag får fan spel på den här skiten! Det funkade bra att bränna en film igår men nu när jag skulle bränna en film så fungerade det inte, det stod att det inte fanns tillräckligt med plats på skivan trots att jag raderat den med Skivverktyg. Jag provade då att tömma skivan med hjälkp av Toast och provade igen med samma resultat. Efter att ha provat att tömma skivan några gånger så struntade jag i den och provade istället med en ny skiva med samma resultat. Jag tänkte att dte var skivans fel fortfarande så jag provade med 3 skivor till med samma satans resultat!

Det står något i stil med att det bara finns 2.XX GB kvar på skivan och det behövs 2.XX GB till för att kunna bränna filmen, men jag provade även med helt nya skivor som är 4.7 GB stora.

Brännskivorna jag använder är av märket Verbatim DVD-RW och jag använder programmet Toast 8 Titanium som jag blev tipsad om i den här tråden. Filmen jag försöker bränna ligger på futtiga 700 MB

Någon som vet ifall jag kanske har lyckats klanta till nån inställning eller vad felet nu kan vara?

Tacksam för svar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in