Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Så, nu har jag lyckats installera OSX Tiger på Sawtooth.
Nu ska datorn kopplas till bredbandsmodemet (ett grått fyrkantigt modem från BBB som heter:
X5222r-P3). Alltså kommer den att vara direkt kopplad mot internet via en Ethernet-kabel och inte via AirPort som de övriga datorerna i hemmet kör via.
Så mina frågor är nu följande:
* Hur får jag kontakt med Sawtooth som är kopplad direkt i modemet, från iBook eller Intel-Imac som kör via Airport samt från en dator utifrån?
* Hur ställer jag in brandväggen på Sawtooth så att alla portar är stängda utom portar till de få utvalda program som t.ex Azureus, FTP, Apple Remote och några till?
* Hur sätter jag upp en ftp-server på Sawtooth som min ibook kan nå både hemmifrån samt utifrån?
* Kan jag sätta Sawtooth i vila via ARD samt kunna väcka upp den igen via ARD, både hemmifrån och utifrån?
* Hur mycket ström drar en Sawtooth som står i vila respektive går på tomgång men ej är i vila?
* Förslag på en billig dvd-brännare som fungerar ihop med Sawtooth? En intern helst. Gör inget om det är en PC-DVDR från början.
* Om jag kopplar min HP Deskjet 5550 med USB till AirPort Express, hur gör jag för att övriga datorer typ iBook G4, Macbook och Intel-iMac allihopa kan hitta skrivaren i nätverket och skriva ut på den?
Jag förutsätter att du har Sawtooth ansluten via Airport också? Som G Hårddisksson sade så har du väl två nätverk. Ett med modemet och ett med airporten, sawtooth är ansluten till modemet och airport och kan kommunciera med de andra två datorerna via airport.
Att ansluta till datorn i hemmet är det inte speciellt svårt, bara du kan serverns IP-adress, jag rekommenderar att sätta en statisk IP på servern. ex 192.168.1.100. De andra två datorerna kan då ansluta på denna IP samt port utan problem. Att ansluta från internet kan bli lite knepigare. Jag rekommenderar att du skaffar en dns,
www.no-ip.com
Om du kör OS X Tiger finns det en inbyggd FTP-klient. Den borde du kunna köra utan problem, bara att du ansluter till den via rätt IP/adress. Annars finns det andra serverprogram.
SSH och screen
Jag personligen är inte så förtjust i att man kör GUI, att lära sig att använda terminalen är guldvärt speciellt om man har ett UNIX/*BSD-baserat system. Att använda SSH kombinerat med screen är otroligt smidigt om man har en servers om man inte vill köra GUI på. Det finns FTP-servers, chatt- och torrentklienter mycket mer som är gjorda för att köras i terminalen. glftpd, centericq(chatt), bitlbee(chatt), rtorrent, termometer.
Allt det som du beskriver i din förfrågan kan göras i terminalen utan att du behöver använda ARD, förutom vilo-frågan. Jag har flera servers som jag SSH:ar till och de står aldrig i vila så jag vet inte riktigt hur mycket ström man sparar, köp en el-energimätare på classe och kolla? Har en Mac Mini vid TVn som går i vila lite då och då, då kan man inte SSH:a till den men man kan använda ARD, men varför göra det när man kan gå 5 meter till den...
Brandväggen finns en inbyggd som man kan experimentera lite med annars finns det välan software på
www.versiontracker.com som du kan prova med.
Vilken DVD-brännare som helst borde funka tror jag.
Se om det är något som jag har glömt nu...