Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-08-10, 10:43
Bannlyst
Om man ska ut, vilken är det mest kalorifattigaste alkoholen? sprit me light läsk? mest torde ju vara cider. Tacksam för svar då jag inte hittat så mkt på nätet.
Citera
2007-08-10, 10:48
Medlem
johanbtks avatar
Etanol och etanol och energiinnehållet är detsamma oavsett vad du blandar med.
Energiinnehållet i en drink kan dock påverkas genom att exempelvis använda lightläsk istället för vanlig läsk och så vidare.

Det mest energifattiga du kan bli berusad på måste vara vodka.
Citera
2007-08-10, 11:04
Medlem
Flytande_argots avatar
Snaps och ett glas vatten vid sidan om. Men alkohol är ju rätt kaloririkt i sig själv. Så försöker du hålla någon form av diet så bör du ju undvika alkohol helt.
Citera
2007-08-10, 11:17
Medlem
Nemesis1s avatar
Vodka eller brännvin är nog bäst... Kan tänka mig att whiskey inte heller innehåller så många kalorier futöver det nödvändiga (etanolen alltså!)...
Citera
2007-08-10, 11:22
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk

Det mest energifattiga du kan bli berusad på måste vara vodka.
..eller whisky, gin, rom, tequila. Alla destillerade drycker är fria från kolhydrater.Det är alltså bara energin från etanolen du får i dig.
Citera
2007-08-10, 11:23
Medlem
polvos avatar
Med alkohol så går väl även vin bra? Då säger jag rödvin, givetvist.
Citera
2007-08-10, 11:23
Medlem
felstavadds avatar
Vitt vin är "lättare" än rött enligt mina kollegor som håller på med GI, alt nån dietvariant av öl som finns nuförtiden. Beror på vad du menade med alkohol; sprit eller all alkohol. Om det var sprit du menade så tippar jag på rent brännvin eller vodka.
Citera
2007-08-10, 12:56
Medlem
bentebents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
..eller whisky, gin, rom, tequila. Alla destillerade drycker är fria från kolhydrater.Det är alltså bara energin från etanolen du får i dig.

Och vad anser du energi vara i för form? Ren energi existerar inte utan är bundet i ämnen. Om du nu inte syftar på värme eller strålningsenergi, vilket jag inte tror du gör.

Citat:
Ursprungligen postat av Systembolaget
Starköl, vin och sprit innehåller faktiskt en hel del kalorier. (Efter fett är alkohol det kaloritätaste vi har på våra matbord.)
Grundregeln är: Ju högre alkoholhalt, desto fler kalorier.
vispgrädde 391 kcal/dl
punsch 259 kcal/dl
whisky 245 kcal/dl
rött vin 72 kcal/dl
vitt vin, torrt 69 kcal/dl
starköl 50 kcal/dl
läsk 41 kcal/dl
folköl 36 kcal/dl
mineralvatten 0 kcal/dl

http://www.systembolaget.se/AlkoholHalsa/Broschyr/Blir_man_tjock_av_sprit.htm
Citera
2007-08-10, 20:29
Medlem
Skulle gissa på vitt vin. Men då är frågan om man ska räkna med alkoholhalten?
Ren alkohol är ganska kaloririkt, men man blir betydligt fullare. Med tanke på att vitt vin bara ligger kring 9-14% så vete fan vad som är bäst.
Citera
2007-08-10, 20:34
Medlem
Ren Home-Burnt. Punkt.
Citera
2007-08-10, 20:40
Medlem
G3x0rs avatar
Läste någon stans (var kommer jag tyvärr inte ihåg) att energin i alkoholen inte spelar någon nämnvärd roll då den omvandlas till värme fort i kroppen och på så sätt "inte räknas". Stämmer detta eller är personen som skrev detta ute och cyklar?
Citera
2007-08-10, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G3x0r
Läste någon stans (var kommer jag tyvärr inte ihåg) att energin i alkoholen inte spelar någon nämnvärd roll då den omvandlas till värme fort i kroppen och på så sätt "inte räknas". Stämmer detta eller är personen som skrev detta ute och cyklar?

Han ar ute och cyklar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in