2007-08-10, 03:49
Medlem
Tänkte tipsa om en bra skärm till rätt pris för dig som är intresserad av att övergå till widescreen. Jag tänker berätta vad jag tycker om denna skärm.

HP W2207 är en bra TN-panel för vardagligt bruk, såsom surfning, filmtittande och sjävklart spelande. Färgåtergivningen är väldigt bra och den blanka ytan ger ett gediget intryck. Att skärmen kostar under 3000:- är heller inte dåligt - man får mycket för pengarna, helt enkelt.

Första intrycket
När jag packade upp min skärm ur kartong förvånades jag över hur stort det är med 22". Tidigare hade jag en 19" CRT, därav att skillnaden, för mig, var kopiös.
Jag blev även imponerad över hur snygg skärmen faktiskt är, den passar in perfekt, iallafall hemma hos mig. Ramen är svart och foten är silverfärgad.

Egenskaper
Skärmen är väldigt "crisp" vid dess optimala upplösning, 1680x1050@60hz, och återger både bild och text väldigt bra. Färgglada bilder ser betydligt mer kvalitativa ut jämfört med min gamla 19" CRT. Ägna gärna en stund åt att ställa in skärmen gällandes kontrast osv, så att det blir perfekt för Dig. Ögna igenom instruktinsboken om du undrar vad inställningarna betyder. Med medföljande programvara, som kan vara lite buggig, kan du ytterliggare justera skärmen. Högtalare finns inbyggda men fyller inte någon direkt funktion. Det går helt enkelt inte att få nog hög volym på dem. Som tur är syns de inte. HP W2207 är även utrustad med en två-portars USB 2.0-hub, vilket kan underlätta om du använder dig utav sådana. Inkoppling sker via DVI eller analog, givetvis rekommenderas DVI om du har en sådan ingång på ditt grafikkort.

Prestanda
HP W2207 presterar väldigt bra vid surfning, medans det är trevligare att titta på film med en HDTV. I spel är den ypperlig med imponerande 5ms. Se film http://www.youtube.com/watch?v=6ryp360ZwmY som jag spelat in. Läs filmbeskrivningen innan du gnäller om reflektioner. Givetvis kan det återspeglas i en "glossy"-skärm, men det är inget jag lider av. Jag förstår inte hur det kan synas så mycket på filmen.

Skärmen lider lite grann av backlight bleeding, men jag störs inte av det.

Övrigt
Lider du av pixelfel, kontakta HP. Jag hade oturen att få en skärm med defekta pixlar, men HP löste problemet så en ny skärm är påväg till mig.

Slutsats
+ Mycket skärm för rätt pris. Du kan hitta både billigare och dyrare.
+ Bra allroundskärm som presterar bra i spel (ha vsync aktiverat).
+ Snygg design.
+ Bra betraktningsvinklar.
+ "Glossy" bildyta ger perfekt bild.
+ Stöd för både DVI och VGA.
+ USB-hub.
+ LED som kan stängas av om du störs av den.

- Kan lida av mer eller mindre backlight bleeding.
- Har ibland pixelfel, som vilken TFT som helst.
- Får lätt synliga fingeravtryck.
- Vissa personer kan störas av reflektioner.
- Har löjliga högtalare.
- Det är roligare att se HD på en vanlig LCD HDTV.

Recensioner
http://prisjakt.se/produkt.php?p=168925
http://www.dailymotion.com/video/x27elj_hp-w2207-windows-movie-maker
http://www.prad.de/en/monitore/review/2007/review-hp-w2207.html#Introduction
Mer finns givetvis.

Specifikationer:

Paneltyp Samsung TN-panel
Skärmstorlek 22 tum Widescreen
Dot Pitch (mm) 0.282
Maximal skärmupplösning 1680x1050
Betraktningsvinkel Horisontell 160°
Betraktningsvinkel Vertikal 160°
Svarstid (ms) 5 ms
Kontrast 1000:1
Ljusstyrka 300 cd/m²
Anslutningar bild D-Sub & DVI-D
Anslutningar ljud 3.5 mm Stereo
On Screen Display Ja
Antireflexbehandlad NEJ (glossy, högblank/glasliknande yta)
VESA Standard Ja (VESA 100x100mm)
Höj och sänkbar fot Ja
Vridfunktion (Pivot) Ja
Högtalare Ja
USB Ja (1 in - 2 ut)
Monitorkabel ingår Ja, VGA & DVI
Strömförbrukning (Max) 65 W
Dimensioner (BxHxD) 523,5 x 481,3 x 289 mm
Vikt 9 kg

Samsung 226 BW http://img215.imageshack.us/img215/7532/226bwvsw2207vf0.jpg
vs
HP W2207
http://img215.imageshack.us/img215/7532/226bwvsw2207vf0.jpg

Creds till XarpH@sweclockers för bilderna.
Citera
2007-08-10, 12:52
Medlem
Tack för en trevlig recension!

Hur uppfattar du skärmen sett till andra skärmar i samma prisklass, förutom Samsung-skärmen? Den är ju rätt billig som sagt, under 3000.

Har du jämfört med skärmar med exempelvis S-IPS-panel?

Jag kör själv en Dell 2007WFP med sips, som jag är mycket nöjd med. De körde ett erbjudande då jag köpte den för 3500-4000 någonting, men det vore ju trevligt att rekommendera denna skärm till kompisar som är ute efter billigare alternativ.
Citera
2007-08-10, 12:57
Medlem
Många anser att det är den mest prisvärda/bästa 22" TN-panelen på marknaden idag. En IPS är betydligt bättre gällandes färg, respons och backlight bleeding. Men beroende på hur mycket pengar man vill spendera på en 22" kan denna tyckas vara optimal för de flesta. För grafiska proffs rekommenderas en IPS-panel.
Citera
2007-08-10, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Många anser att det är den mest prisvärda/bästa 22" TN-panelen på marknaden idag. En IPS är betydligt bättre gällandes färg, respons och backlight bleeding. Men beroende på hur mycket pengar man vill spendera på en 22" kan denna tyckas vara optimal för de flesta. För grafiska proffs rekommenderas en IPS-panel.

Läste lite fler tester och omdömen, och den verkar ha fått riktigt fina betyg. De flesta verkar överens om att den tar det mesta i sin prisklass. Tack igen för tipset.
Citera
2007-08-10, 13:16
Medlem
Jag vill bara tillägga att det INTE finns någon 22" med annat än TN panel !

Själv är jag helt övertygad om att HP2207 är ett mycket bra köp om man är ute efter en 22". Synd bara att den är slutsåld på de 10 billigaste webbbutikerna man får fram på prisjakt/pricerunner.

Men nästa vecka skall det komma in och då blir det ett köp för min del =)
Citera
2007-08-10, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devil_
Jag vill bara tillägga att det INTE finns någon 22" med annat än TN panel !

Själv är jag helt övertygad om att HP2207 är ett mycket bra köp om man är ute efter en 22". Synd bara att den är slutsåld på de 10 billigaste webbbutikerna man får fram på prisjakt/pricerunner.

Men nästa vecka skall det komma in och då blir det ett köp för min del =)

Bra val!

Ni andra som har en W2207, skriv gärna vad ni tycker om skärmen. Finns säkert många FB:are som kan jämföra med ett antal andra skärmar.
Citera
2007-12-16, 15:05
Bannlyst
Jag funderar på att köpa en W2207H 22", men är lite osäker när det gäller reflektionerna. Hur mkt reflekteras egentligen? Reflekteras det alltid eller endast när det är en mörkare bakgrund?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in