2007-08-14, 21:20
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

NumeroUno

Varför förutsätter du att insikten STRIDER mot förnuftet?
Nåja vet inte om jag vill kalla det svammel, jag tycker det är ett bredare perspektiv att kunna jämföra utifrån.

Är det inte så att du uppfattar troende som ologiskt och från det drar du din slutsats?
Ja ditt argument var ju att jag inte förstod för att jag inte var troende. Du förklarade aldrig hur tron gör det logiskt att kunna beskriva något som övergår vårt förstånd. Om du nu kan beskriva din gud med ord borde du väl kunna beskriva vad din insikt säger om det hela.
Citat:
Bismillah
Vet inte riktigt vad du menar här.
Du menar att du inhämtar kunskap genom din tro/andlighet/vad du nu vill kalla det. Jag undrar vilken slags kunskap det är? Ditt extra andliga perspektiv du verkar vara så stolt över måste väl ge något konkret förutom en övertygelse att din tro är sanningen?
Citera
2007-08-14, 21:23
Medlem
nutid. Ditt svar till mig svarade inte på mycket. Om inte Gud kommunicerat till dig att Koranen är guds ord så är det ju rätt svårt att förutsätta det. Du närmande ju dig förmodligen den inte utan förkunskaper utan förutsättningarna var förmodligen att den påstods vara guds ord.

Helt enkelt måste du ju ha en enorm vilja att tro på något eftersom du utan en direkt uppenbarelse väljer att tro på människor och en bok och ändra livet efter det?
Citera
2007-08-14, 22:59
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Nej jag har inte lockats av evig existens. Jag var inte medveten om den tidigare. Trodde att när man dör så finns det inget mera. Men har haft tankar tidigare - is this all?! Dessa tankar släppte mig inte.

Jag älskar och praktiserar inte utifrån tvång utan för att jag önskar och vill det. Jag mår bra av det. Kan inte uttryckas enklare än så.

Så du mår bra av idén att hela din existens helt ligger i händerna på en diktator som vill att du ska lyda "av kärlek"?

Att du efter din "fysiska död" kommer prisa honom i all evighet? En lycklig robot åt Den Store Ledaren?

För mig är kärlek att ge en människa frihet, inte att hota med evig tortyr blandat med att manipulera med absurda tankar om evig lycka för de som lyder blint.
Men så har jag mycket få auktoritära personlighetsdrag också.
Citera
2007-08-15, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FisringsAgust
Jag tror på Bamse och lille skutt - Kan du bevisa för mig att de inte existerar?

Jag tror att grisar kan tala franska och flyga - kan du bevisa för mig att så inte är fallet?

Jag är inte det minsta troende men har haft långa diskutioner med en kompis som är starkt troende muslim. Har faktiskt inte kunnat hitta någonting som motbevisar koranen, dessutom finns det mycket vetenskaplig fakta i koranen som talar för att det inte är en ensam person som skrivit den för 1400 år sen... Finns inte en chans att muhammed då kunde veta en massa otroliga saker som upptäkts nyligen inom modern vetenskap.
(har svårt att stärka eftersom mycket kommer utifrån diskutioner och ur koranen som jag inte har tillgänglig för tillfället, men ett tips, kolla upp det själv)
Citera
2007-08-15, 04:21
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyMan
Jag är inte det minsta troende men har haft långa diskutioner med en kompis som är starkt troende muslim. Har faktiskt inte kunnat hitta någonting som motbevisar koranen, dessutom finns det mycket vetenskaplig fakta i koranen som talar för att det inte är en ensam person som skrivit den för 1400 år sen... Finns inte en chans att muhammed då kunde veta en massa otroliga saker som upptäkts nyligen inom modern vetenskap.
(har svårt att stärka eftersom mycket kommer utifrån diskutioner och ur koranen som jag inte har tillgänglig för tillfället, men ett tips, kolla upp det själv)
Varsågod http://www.infidels.org/library/mode.../islamsci.html
Citera
2007-08-15, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NumeroUno
Varsågod http://www.infidels.org/library/mode.../islamsci.html

tack för mycket intressant länk
Citera
2007-08-15, 07:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Så du mår bra av idén att hela din existens helt ligger i händerna på en diktator som vill att du ska lyda "av kärlek"?

Att vara tacksam för att man fått nåt som livet tycker jag borde vara en självklarhet utan att man behövde säga till en gång, tycker inte du? Att "vara i händerna" på en "diktator" som skapat allt, gett dig livet skapat en planet åt dig låter inte så illa, speciellt inte när denne diktator kommer upphäva död och se till att det blir en oförstörd vacker planet att leva på igen, där folk inte har ihjäl varandra. Så, vad är problemet? SÅ bra är du inte, du har ingen kapacitet att komma med heller som skulle vara nåt i jämförelse. Kanske du ville ta över styrandet av universum? Det är bara ett problem, du saknar, allt tror jag för att vara kvalificerad för jobbet. (jag också)

Citat:
Att du efter din "fysiska död" kommer prisa honom i all evighet? En lycklig robot åt Den Store Ledaren?

Riktigt så tror jag inte det var menat, inte gick Adam och Eva och prisade hela tiden precis. Men, det är inte fel att vara tacksam mot den som gett dig allt du har, inklusive livet. Reglerna som Gud satte upp var inte många, inte speciellt svåra att följa heller, så vad är problemet?

Citat:
För mig är kärlek att ge en människa frihet, inte att hota med evig tortyr blandat med att manipulera med absurda tankar om evig lycka för de som lyder blint. Men så har jag mycket få auktoritära personlighetsdrag också.

Frihet har du fått, resultatet ser du just nu. Friheten kommer du att få behålla, Gud kommer inte säga till dig vad du skall göra hela tiden, varför? Du har ett eget liv, precis som alla andra. Du är heller ingen robot, utan skapades med en fri vilja. Du kommer heller inte behöva genomgå någon evig tortyr, men det har vi redan gått igenom, eller hur? Däremot så blir det en evig död, den "andra döden", när din själ/energi raderas för gott, för de som är onda. Det funkar inte med ett paradis befolkat av delvis onda människor. Vill du att nåt skall växa bra, så måste ogräset bort helt enkelt. Och vi har haft tillräckligt med onska så här långt?
Citera
2007-08-15, 19:05
Medlem
NumeroUnos avatar
Xcore är du på riktigt?
Citera
2007-08-15, 20:20
Medlem
Xcore: Är detta den bästa av världar? Jag frågar eftersom ju Gud som är allvetande naturligtvis redan från början måste känt till konsekvensen av sina handlingar och känt till syndafallet.
Var det omöjligt för honom att skapa människan med fri vilja men utan en vilja att synda?
Gud skapade också änglarna, han måste ju känt till i förväg vilka som skulle synda, och bli demoner, och vilka som inte skulle göra det. Varför valde han att skapa de änglarna som syndade?
Att enligt bibeln två tredjedelar av änglarna inte syndade, betyder det att de inte hade fri vilja?

Har vi fri vilja i himlen? Vad förhindrar i så fall att någon/några syndar igen och avfaller från Gud? Närvaron av Gud osv?
Varför syndade i så fall Adam och Eva? De var ju också i Guds närhet.
Om det finns någon avgörande skillnad mellan hur Gud skapade Adam och Eva och en frälst människa i himlen, varför skapade han inte bara Adam och Eva och alla oss andra utan benägenhet att synda, men med fri vilja att göra olika goda saker?

Jag antar att du kommer att säga att svaren på de frågorna är ett mysterium och att vi inte kan förstå Gud.
Men det måste ju i så fall betyda att detta är den bästa världen Gud var kapabel att skapa, vilket jag inte köper, om nu Gud är allsmäktig, vilket han är enligt bibeln.
Citera
2007-08-15, 20:38
Medlem
terrieterries avatar
Citat:

För mig är kärlek att ge en människa frihet, inte att hota med evig tortyr blandat med att manipulera med absurda tankar om evig lycka för de som lyder blint.
Men så har jag mycket få auktoritära personlighetsdrag också.
För ovanlighetens skull så instämmer jag i något du har sagt!

Men man bör hålla i minnet att alla Gudstroende INTE tror på en hämnande, straffande gud som kräver lydnad och underkastelse av människan. Det finns andra sätt att se på Gud.

Själv så försöker jag tro... Även om det är väldigt svårt..Att det finns något som är evigt i betydelsen ingen början, inget slut. Alltså något som inte är skapat utan alltid har funnits. Något som inte är skapat men som skapar. Och jag kallar denna entitet för Gud. (för att återknyta till trådämnet.)
mvh
tt
Citera
2007-08-15, 21:08
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
För ovanlighetens skull så instämmer jag i något du har sagt!

Men man bör hålla i minnet att alla Gudstroende INTE tror på en hämnande, straffande gud som kräver lydnad och underkastelse av människan. Det finns andra sätt att se på Gud.

Själv så försöker jag tro... Även om det är väldigt svårt..Att det finns något som är evigt i betydelsen ingen början, inget slut. Alltså något som inte är skapat utan alltid har funnits. Något som inte är skapat men som skapar. Och jag kallar denna entitet för Gud. (för att återknyta till trådämnet.)
mvh
tt

Det finns två vägar i Bibeln.

1: Tron kommer av nåd.

2: Den som söker han finner.
Citera
2007-08-15, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NumeroUno
Xcore är du på riktigt?

Nej, jag är en sån där robot.