Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Så du mår bra av idén att hela din existens helt ligger i händerna på en diktator som vill att du ska lyda "av kärlek"?
Att vara tacksam för att man fått nåt som livet tycker jag borde vara en självklarhet utan att man behövde säga till en gång, tycker inte du? Att "vara i händerna" på en "diktator" som skapat allt, gett dig livet skapat en planet åt dig låter inte så illa, speciellt inte när denne diktator kommer upphäva död och se till att det blir en oförstörd vacker planet att leva på igen, där folk inte har ihjäl varandra. Så, vad är problemet? SÅ bra är du inte, du har ingen kapacitet att komma med heller som skulle vara nåt i jämförelse. Kanske du ville ta över styrandet av universum? Det är bara ett problem, du saknar, allt tror jag för att vara kvalificerad för jobbet. (jag också)
Citat:
Att du efter din "fysiska död" kommer prisa honom i all evighet? En lycklig robot åt Den Store Ledaren?
Riktigt så tror jag inte det var menat, inte gick Adam och Eva och prisade hela tiden precis. Men, det är inte fel att vara tacksam mot den som gett dig allt du har, inklusive livet. Reglerna som Gud satte upp var inte många, inte speciellt svåra att följa heller, så vad är problemet?
Citat:
För mig är kärlek att ge en människa frihet, inte att hota med evig tortyr blandat med att manipulera med absurda tankar om evig lycka för de som lyder blint. Men så har jag mycket få auktoritära personlighetsdrag också.
Frihet har du fått, resultatet ser du just nu. Friheten kommer du att få behålla, Gud kommer inte säga till dig vad du skall göra hela tiden, varför? Du har ett eget liv, precis som alla andra. Du är heller ingen robot, utan skapades med en fri vilja. Du kommer heller inte behöva genomgå någon evig tortyr, men det har vi redan gått igenom, eller hur? Däremot så blir det en evig död, den "andra döden", när din själ/energi raderas för gott, för de som är onda. Det funkar inte med ett paradis befolkat av delvis onda människor. Vill du att nåt skall växa bra, så måste ogräset bort helt enkelt. Och vi har haft tillräckligt med onska så här långt?