Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2002-07-07, 15:44
äldre konto (old)
Ej medlem
Det var ett tag jag gick där så därav min fråga.

Om man får "sträck" i ett ämne, finns då ämnet med på betygspappret som man får i slutet av terminen?
Citera
2002-07-07, 16:04
äldre konto (old)
Ej medlem
Ja ämnet finns med på betygspappret.. det står antingen ingenting i betyg eller så står det ett litet streck (-)
Citera
2002-07-18, 01:56
Medlem
Inte för mig

För mg stod de betygen inte alls med på betygspappret.
Citera
2002-08-01, 20:20
äldre konto (old)
Ej medlem
ok... hmm.

Har man "gymnasiekompetens" även om man har sträck i något ämne?
Citera
2002-08-01, 20:48
äldre konto (old)
Ej medlem
Om jag inte minns helt fel så får man ha IG i max 10% av kärnämnena för att man ska få ut ett riktigt avgångsbetyg. Streck räknas dock inte som ett betyg såsom IG gör. Har man för många IG får man inte riktigt avgångsbetyg utan ett samlat betygsdokument,som man även får på komvux.
Citera
2002-08-01, 22:18
äldre konto (old)
Ej medlem
Ja, men nu gällde det ju ett sträck så min fråga förblir obesvarad.

Jag undrar alltså om en person som har sträck i ett kärnämne och minst G i alla andra ämnen har gymnasiekompetens...???
Citera
2002-08-02, 15:09
äldre konto (old)
Ej medlem
Nej, du måste ha minst godkänt i kärnämnena för att få plugga på gymnasiet. Har du inte det betyder det iofs inte att du blir utslängd från gymnasiet och måste gå om nian. Du kan läsa upp betyg på gymnasieprogramet individuellt val. IV är ett jättetrevligt program är du får umgås med skolsystemets allra mest misslyckade individer, ni vet de där som med stor möda kan klara av att knyta skorna.
Citera
2002-08-02, 22:24
äldre konto (old)
Ej medlem
Men nu gällde det ju inte högstadiet utan inför högskolan.

"Kräver grundläggande gymnasiebehörighet samt särskillt behörighet i Historia A" kan det t.ex. stå. Frågan är alltså om man har grundläggande gymnasiebehörighet om man t.ex. har sträck i Engelska A?
Citera
2002-08-03, 08:47
äldre konto (old)
Ej medlem
Tveksamt om man har det, eftersom streck inte är ett betyg ens, man får ha IG i 10% av kärnämnena, som tex Eng.A, men har man streck är det värre.
Citera
2002-08-03, 12:22
äldre konto (old)
Ej medlem
Aha, gymnasiekompetens virrade bort mig lite, men nu förstår jag. Så här säger VHS:
Grundläggande behörighet har den som:

* fått slutbetyg från ett nationellt program eller specialutformat program i gymnasieskolan och har lägst betyget Godkänd på kurser som motsvarar 90 procent av vad som krävs för ett fullständigt program

+ en lång jävla lista
Verkar ju som om det ska gå, men du skulle ju kunna kosta på dig ett samtal till VHS och få ett definitivt svar.
Citera
2002-08-14, 15:42
Medlem
har du streck i något ämne får du inget slutbetyg utan ett samlat betygsdokument istället, det spelar ingen roll vilket ämne det är du fått streck i...

har du mer än tio procents ig eller reducerade kurser (tillsammans) får du inget slutbetyg utan ett samlat betygsdokument istället...
Citera
2002-09-24, 06:45
äldre konto (old)
Ej medlem
Det är nästan rätt..

Du får ha exakt hur mycket streck och IG du vill.. Dock inte i kärnämnena (Svenska, matte osv..)...

Dock så för att få ut ett slutbetyg så får du max ha IG i 10% av de ämnena som du använder för att samla ihop till de poäng du måste ha för att få ett slutbetyg.. oftast omkring 2700..

Så alltså.. Under förutsättningen att du har godkänt i kärnämnena och att du kan skramla ihop ÖVER 2700 poäng så får du välja bort kurser som du tex. har streck eller IG i (som annars sänker snittet) och istället få dem på ett samlat betygsdokument.. alltså inte på själva slutbetyget..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in