2007-08-09, 20:06
Medlem
dude!s avatar
tjena!

Jag sitter och suger på om jag ska köpa en powerbook eller inte, jag har inte hur mycket pengar att lägga på den som helst, så jag kollade runt på blocket och hittade detta:

Power PC G4 1GHz 768MB Ram
OS 10.3.9 original
40Gb hårddisk
Combodrive
Airport extrem trådlös nätverkskort inbyggt (54Mbs)
Bluetooth
2 st USB, Firewire 400
US tangentbord (men det går visst bra med å,ö,ä...)

5000:- ville killen ha.

Är det något att ha? Är den rent för slö eller det funkar att surfa, sitta på msn och styra den stationära med fjärrstyr?

Tacksam för er hjälp!
Citera
2007-08-09, 20:19
Medlem
g4

För dyrt tycker jag. Köp en mac mini eller den nya imacen.
Citera
2007-08-09, 20:21
Medlem
Kan du tänka dig lägga 2000kr mera? För kollar du blocket i stockholm så finns det en macbook, den vita versionen, core duo 2 ,1gb i minne för 7000kr. Mer prisvärt enligt mig. 5000kr för den du visa skulle jag aldrig ge.
Citera
2007-08-09, 20:42
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude!

Är det något att ha? Är den rent för slö eller det funkar att surfa, sitta på msn och styra den stationära med fjärrstyr?

Tacksam för er hjälp!
Den där datorn funkar utmärkt om du inte har tänkt uppgradera till kommande versioner av OS X, vilket förmodligen kommer sakna stöd för G4 om bara ett par år. Men om du bara vill chatta, surfa och sånt så absolut! Min morsa har en G3:a på 600 mhz som puttrar fram. Hon kör en gammal version av OS X men klarar sig hyfsat, eftersom hon inte kan någonting om datorer och därför inte har särskilt höga krav. Däremot tar killen överpris för den. Jag skulle absolut inte lägga 5000:- för den, kanske 3000-3500:-.

Om du, som någon annan skrev, lägger ca 2000:- mer kan du få en Macbook med Intel-processor på ca 1,83-2,0 ghz och lite bättre prestanda i övrigt, dessutom bättre uppgraderingsmöjligheter.
Citera
2007-08-09, 21:06
Medlem
dude!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyuss
Den där datorn funkar utmärkt om du inte har tänkt uppgradera till kommande versioner av OS X, vilket förmodligen kommer sakna stöd för G4 om bara ett par år. Men om du bara vill chatta, surfa och sånt så absolut! Min morsa har en G3:a på 600 mhz som puttrar fram. Hon kör en gammal version av OS X men klarar sig hyfsat, eftersom hon inte kan någonting om datorer och därför inte har särskilt höga krav. Däremot tar killen överpris för den. Jag skulle absolut inte lägga 5000:- för den, kanske 3000-3500:-.

Om du, som någon annan skrev, lägger ca 2000:- mer kan du få en Macbook med Intel-processor på ca 1,83-2,0 ghz och lite bättre prestanda i övrigt, dessutom bättre uppgraderingsmöjligheter.

Tackar för hjälpen!

Nej jag vill inte ha macbooken för jag tycker inte den är lika snygg och "härlig" att sitta på Låter kanske dumt, men så är det :P

Har processorkraften lika betydelsefull som på en PC? eller Mac OS kräver mindre än Windows?
Citera
2007-08-09, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dude!
Tackar för hjälpen!

Nej jag vill inte ha macbooken för jag tycker inte den är lika snygg och "härlig" att sitta på Låter kanske dumt, men så är det :P

Har processorkraften lika betydelsefull som på en PC? eller Mac OS kräver mindre än Windows?
Jag förstår vad du menar . Powerbooken är helt underbar, särskilt 12" modellen
Citera
2007-08-16, 22:51
Medlem
Du kan nog få en likadan för 4000:-, men om datorn är i väldigt fint skick skulle jag nog köpa den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in