2007-08-09, 15:54
Awaiting Email Confirmation
FriGs avatar
Jag tänke sälja min MacBook men jag vet inte vad jag ska ta för pris. Den har följande prestanda;

* 2,16 GHz Intel Core 2 Duo
* 2 GB minne
* Hårddisk på 80 GB
* SuperDrive för skivor i dubbla lager

Köpte den i april 2007. när på inga repor pga externt tangentbord å mus
ingår även en "Apple Mini DVI-till-video-adapter".

Kommer inte ihåg exakt va den kosta pga att jag köpte med CSN-Kortet och då gick den på 13.100kr, så kanske 14 400kr
Citera
2007-08-09, 16:05
Medlem
mrbulletdodgers avatar
Du får knappast mer för den begagnad än vad du betalade för den ny, det behöver man inte vara särskillt smart för att förstå.
Citera
2007-08-09, 16:14
Medlem
siarens avatar
Räkna att datorn förlorar ca 20% av värdet då den packas upp. Sedan förlorar den ytterligare kanske 5% per månad den används. Detta förutsätter att det inte har kommit någon ersättare till datorn. Om det har gjort det för du a bort ytterligare några procent.

14 400 x 0,8 = 11520
11 520 x 0,95^X där X är hur många månader datorn har använts.
Detta ger i ditt fall 11 520 x 0,95^5 = 8913 kr. Det tycker jag är ett vettigt pris
Citera
2007-08-09, 16:20
Medlem
PocketRockets avatar
Apple har sänkt priset på MacBook. Motsvarande prestanda idag kostar 13.345 på Apple Store, men då får man 120 GB hårddisk istället för dina 80 GB.

Det framgår inte om du skickar med externt tangentbort och mus, eller om du bara poängterar att du använder det. Om du skickar med dessa tillbehör är det ju av intresse vilket fabrikat dom har. Är det Apple original, eller tredjepart?

Gör inte missen att övervärdera din "ögonsten" och "trotjänare". Ett datorköp är lite som ett nybilsköp, maskinen tappar värde i samma stund du packar upp den ur kartongen. Detta gäller även fast Macar anses ha något högre andrahandsvärde än andra fabrikat.

Som köpare skulle jag kanske vara villig att ge 8.000-9.500 kr, max.
Citera
2007-08-09, 17:25
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Kolla vad liknande går för på 99.se. Jag inbillar mig att deras priser är lite närmare verkligheten än vad till exempel folket på blocket.se tror att de ska få för sina gamla grejer.

Jag skulle testa att begära 10 000 och se om någon nappar.
Citera
2007-08-10, 07:02
Medlem
PocketRockets avatar
Håller med föregående talare. Blocket är INTE en bra värdemätare om man vill se vad sin gamla Mac är värd. Där verkar folk tro att dom kan få 15.000 kr för sin gamla G3, bara för att den kostade nästan 40.000 kr när dom köpte den ny för ett par år sedan.

Men iofs. en dator är ju värd så mycket som köparen är villig att betala. Eftersom det finns dumskallar som försöker sälja datorerna till dom fantasipriserna kanske det finns dumskallar som köper dom för samma summa.
Citera
2007-08-10, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrbulletdodger
Du får knappast mer för den begagnad än vad du betalade för den ny, det behöver man inte vara särskillt smart för att förstå.

har han knappast påstått heller. Han pratar om priset när han köpte den. Det behöver man inte vara särskilt smart för att förstå.
Citera
2007-08-10, 21:46
Medlem
PocketRockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerryonly
har han knappast påstått heller. Han pratar om priset när han köpte den. Det behöver man inte vara särskilt smart för att förstå.
Öh, smart eller inte, det räcker med att vara läskunnig för att se att trådskaparen faktiskt undrar om han kan få ut mer för datorn än han gav för den.

Citat:
Ursprungligen postat av FriG
Kommer inte ihåg exakt va den kosta pga att jag köpte med CSN-Kortet och då gick den på 13.100kr, så kanske 14 400kr
Han säger att han "tror" han köpte den för 13.100 kr och föreslår att han kanske kan få 14.400 kr för den om han säljer den.

Något som jag skulle bli MYCKET förvånad över om han lyckas med. Men jag skulle vara den första att gratulera.
Citera
2007-08-10, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PocketRocket
Öh, smart eller inte, det räcker med att vara läskunnig för att se att trådskaparen faktiskt undrar om han kan få ut mer för datorn än han gav för den.

Han säger att han "tror" han köpte den för 13.100 kr och föreslår att han kanske kan få 14.400 kr för den om han säljer den.

Något som jag skulle bli MYCKET förvånad över om han lyckas med. Men jag skulle vara den första att gratulera.

Fel han säger att han köpte den för 13.100 och han trodde den skulle kosta 14.400 utan sitt csn-kort vid köptillfället.

"Kommer inte ihåg exakt va den kosta pga att jag köpte med CSN-Kortet och då gick den på 13.100kr, så kanske 14 400kr"

Han föreslår inget pris på det står där inget om...
Citera
2007-08-11, 16:20
Medlem
VictorNs avatar
Citat:
HAHAHAHAHA! Jävla sopa, läs vad han skriver innan du försöker spela smart...
Citera
2007-08-11, 16:59
Medlem
Citat:

Skillnad på att vara läskunnig och förstå vad man läser. Du tillhör den fösta kategorin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in