Flashback bygger pepparkakshus!
2007-08-09, 13:17
Medlem
Bitmasters avatar
Jag har uppriktigt sagt ingen jävla aning var jag skall lägga den här tråden, men eftersom det handlar om en ombyggnad(?) så försöker jag här.

Jag har ett rum på 4x10x2 meter som behöver hålla en temperatur på 8-12 grader. Hur går man tillväga för att uppnå detta på ett enkelt, överkomligt sätt, med så liten påverkan som möjligt?

(Det är en hyresrätt vi talar om, så jag vill helst undvika ombyggnationer. Kort sagt: var hittar jag ett kylaggregat som klarar det jag behöver?)
Citera
2007-08-09, 13:42
Bannlyst
Ett normalt rum i den storleken med normal isolering, dörrar och fönster lär kräva en REJÄL kylanläggning, du kommer få en skön elräkning...

Har en kompis som har ett "kylrum" i köket (2 kvm), drar ström som 3-4 kylskåp ungefär, tror han har ett 600W kylagg.

http://www.markaryd.se/m4n?oid=1114&_locale=1 (länk till ungefärlig elförbrukning)

Ett kylskåp rymmer ca: 300l, ditt rum 80 000l. Do the math!

Ett 10 meter långt kylrum låter intressant, man kan ju inte låta bli att fråga vad du ska ha det till???

Isolera som satan och köp ett monsterkylagg.

Lycka till!
Citera
2007-08-09, 13:46
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitmaster
Jag har uppriktigt sagt ingen jävla aning var jag skall lägga den här tråden, men eftersom det handlar om en ombyggnad(?) så försöker jag här.

Jag har ett rum på 4x10x2 meter som behöver hålla en temperatur på 8-12 grader. Hur går man tillväga för att uppnå detta på ett enkelt, överkomligt sätt, med så liten påverkan som möjligt?

(Det är en hyresrätt vi talar om, så jag vill helst undvika ombyggnationer. Kort sagt: var hittar jag ett kylaggregat som klarar det jag behöver?)

Du har ett rum på 40 m2 som du vill bygga om till kylrum? Det är ett väääldigt stort kylrum och vill du inte bygga om och isolera ordenteligt så kommer det att kosta väldigt mycket i ström att hålla ett så stort utrymme i den temperatur som du vill ha.

Det går inte att tillverka kyla. Det enda ett kylsystem kan göra är att flytta värmen från en plats till en annan. Detta gör att dom flesta normala kylsystem alltid består av två delar, en del som blåser kall luft och en del som blåser varm luft. Varmluft delen placeras med fördel utmhus om du nu inte har ett välventilerat rum som du vill värma upp till en 50 grader.

Detta är inget som är enkelt eller billigt att fixa och jag skulle nog avråda ifrån detta i en hyreslägenhet då det kan bli problem med kondensvatten och liknande som kan orsaka stora och dyra skador. Du får nog ta kontakt med en kyltekniker för detta är inget som du kan installera själv. Möjligen att du kan skaffa ett antal ac-agregat men dom är gjorda för att sänka temperaturen till en 18 grader så jag är tveksam till att det skulle funka. Möjligen till 12 grader men inte till 8. Dessutom tror jag du kommer att få problem med att strömförbrukningen kommer att överstiga din huvudsäkring.
Citera
2007-08-09, 13:51
Bannlyst
Här är ett tips på agg. iaf:

http://www.frigadon.se/pages/kyl/maxiccueu.html

5-6 kW hamnar du nog på, din säkring lär få det lite jobbigt. 26 A (6000/230) pallar nog inte din säkring (kan ju alltid dra en spik iof ).
Citera
2007-08-09, 14:20
Medlem
får man fråga varför du behöver ett så stort kylrum i en lägenhet? Är det till någon affärsverksamhet så är det säkert billigare att hyra plats i något livsmedelslager eller liknande.
Citera
2007-08-09, 16:17
Medlem
borrizs avatar
Glöm inte att det kommer att bildas en del kondens i ditt 80 kubikmeter stora kylrum. Kondensvatten som måste ta vägen någonstans, hur har du tänkt göra med avrinningen?

Hoppas du i fortsättnigen håller oss underrättade om hur ditt projekt fortskrider.

Lycka till!
Citera
2007-08-09, 16:38
Medlem
Sotiss avatar
Jag är också nyfiken på vad du ska ha det till....?
Citera
2007-08-09, 17:40
Medlem
nazipoliss avatar
vinkällare? glassförsäljning?
Citera
2007-08-10, 19:52
Medlem
vem i hela världen behöver ett 40kvm stort kylrum i sin hyresrätt?

isolera väl med t.ex frigolit och fuktspärra väggen golvet och taket.

skulle gissa att du behöver ca 4 till 4,5kW kyleffekt.

men det kommer nog fan kosta dig en del
Citera
2007-08-11, 03:02
Medlem
högrevs avatar
Till TS, har du kollat på Dexter och fått lite inspiration
Citera
2007-08-11, 10:12
Medlem
groovyjaxxs avatar
Detta kommer nog kosta kulor. Fan inte bara köpa ett par begagnade kylskåp hos närmaste secondhand affär? eller vitvaruinlämning.
Citera
2007-08-11, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av högrev
Till TS, har du kollat på Dexter och fått lite inspiration

Haha tänkte precis samma sak.

OT: Billigast för dig vore nog att som andra säger, hyra en lokal i närheten. Annars bygger ju många pubbar och sånt egna kylrum, jag hittade någon bartender här:

http://www.nightclub-business.com/forum/archive/index.php/t-75.html

Hurvida det där funkar eller blir bra vettifan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in