2007-08-09, 12:53
Medlem
_ryans avatar
Jag har XP och har en extern hårddisk, som egentligen är en vanlig hårddisk i ett skal som gör att man kan köra den genom USB-porten. (jag saknar dock USB 2.0)
Allt som oftast dyker den gula rutan i högra hörnet upp och säger

Citat:
Ursprungligen postat av Window$
"En fördröjd skrivning misslyckades : Det gick inte att spara alla data för filen I:\$Mft. Dessa data har gått förlorade. Det här felet kan bero på att datorns maskinvara inte fungerar korrekt eller på att en nätverksanslutning inte är giltig. Prova att spara den här filen någon annanstans."

Sedan försvinner den mesta datan på hårddisken, men startar man om den så är den tillbaks igen tills popupen ryter ifrån och saken upprepar sig.

MFT, som jag förstått det är väl Master File Table och styr vilka filer som finns på hårddisken och felet visar att vissa sektorer inte fungerar som de ska, eller?
Eftersom jag är lite lat och inte orkar felsöka och fixa och dona som fan, så:

Vilket av följande är troligast:
  1. Att hårddisken i sig är skadad och behöver repareras med typ... CHKDSK?
  2. Att det är något fel med överföringen mellan hårddisken och USB-porten?
  3. Något som har att göra med att SP2 inte är installerat?
  4. Att ventilationen i den lilla lådan som hårddisken ligger i är för dålig, så att hårddisken blir överhettad? (det jag tror på mest)
  5. Något annat?

Tack på förhand!
Citera
2007-08-09, 13:21
Medlem
DennisOlofs avatar
Snarare att du inte avnänder dig av usb2, du kan dock köpa ett USB2 kort billigt och sätta in i burken då är det inga problem. Detta är såklart inte hela felet, jag fick de felet du har även på USB2 :/ Men det hände bara några gånger. Har sedan dess installerat om och inga problem numera.

Problemet om du flyttar data är att man förlorar det ifall felet uppstår, lös detta genom att istället kopiera till och från enheten. Plus använd bara enheten för att lagra data, inte köra program från den osv. Då är det inga problem.

Själva disken klarar sig, det är inte fel på den eller filsystemet osv, det är bara överföringen som blir knas ibland. Du behöver inte köra checkdisk. Det är punkt nummer 2 som är boven i dramat. Kolla vad du har för USB chip på moderkoret samt i din externa låda.

En del chip är problematiska, samt man behöver rätt drivrutiner till chipet på moderkortet, t.ex. via chipset eller vad det nu är.
Citera
2007-08-09, 15:11
Medlem
_ryans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Det är punkt nummer 2 som är boven i dramat. Kolla vad du har för USB chip på moderkoret samt i din externa låda.

En del chip är problematiska, samt man behöver rätt drivrutiner till chipet på moderkortet, t.ex. via chipset eller vad det nu är.

Okej, det var ju bra att det inte är disken som det är fel på. Det blir till att köpa ett USB 2.0-kort om man vill slippa problem då.

Någon annan som kan konfirmera, eller har en annan åsikt innan jag ränner iväg till affär'n?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in