2007-08-09, 02:03
Bannlyst
Finns säkert gamla trådar om detta men ingen på första sidan.
Med 2 rasade datorer som nu återställs, måste jag försöka förebygga panik lite bättre om arbetsdatorn och reserven, nu klarar jag mig för vi har många datorer.

Problemet är att se gränsen för när det tar för lång tid att fixa det gamla. Nu har jag lagt in nya diskar och börjar om, sedan får jag reparera gamla eller kopiera över. Gäller att ha nya diskar redo så man inte samlar på kvaddade istället. Något som jag läst om förut men inte kommer ihåg slutsatsen av, är väl att ha OS på en disk och försöka ha allt annat på en annan?

Det enda jag kommer ihåg rakt av som inte kan vara på annan disk är mail, om man inte kan installera mailprogrammet där. Ska testa det. Mailfiler och genvägar har aldrig fungerat.
Citera
2007-08-09, 02:29
Medlem
jag fattar inte vad du menar. men när de gäller så e de bäst och ha OS på en hårdish och allt annat på en annan. ifall du skulle få virust och behöver formater om HD. sen så behöver du inte ha en stor HD till OS 15-20 gig
Citera
2007-08-09, 03:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rifad
jag fattar inte vad du menar. men när de gäller så e de bäst och ha OS på en hårdish och allt annat på en annan. ifall du skulle få virust och behöver formater om HD. sen så behöver du inte ha en stor HD till OS 15-20 gig

ja det var ungefär frågan och så hade jag det planerat, resten var bara introduktion
Citera
2007-08-09, 08:44
Medlem
Sane?s avatar
Känns inte som rätt forum att posta frågan.

Är du trött på att förlora data tycker jag du ska titta på en raid 1 elelr raid 5 lösning.
Citera
2007-08-09, 12:20
Medlem
Spejnars avatar
Jag måste ha tur för jag har aldrig haft problem med HDDs under dem 10 år jag lekt med datorer. En liten partition med OS och resten med porr/dvd/mp3 osv. Inga krashade diskar alls. Annars kolla upp någon raiduppbyggnad, men är det inte riktigt viktig data känns väl det lite väl.
Citera
2007-08-09, 13:01
Medlem
Flytande_argots avatar
Men kom ihåg att att en raid-lösning inte skyddar mot korruption av data bara mot fysiska krascher av hårdvaran. Ett fel via virus eller liknande sprider sig över en raidlösning eftersom den inte har en aning om att det är fel på själva datat. Raid är ingen ersättning för backup. Har en känsla av att många missar detta.
Citera
2007-08-09, 13:19
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spejnar
Jag måste ha tur för jag har aldrig haft problem med HDDs under dem 10 år jag lekt med datorer. En liten partition med OS och resten med porr/dvd/mp3 osv. Inga krashade diskar alls. Annars kolla upp någon raiduppbyggnad, men är det inte riktigt viktig data känns väl det lite väl.
En 120gb hårddisk kraschade för nåt halvår sen, den var nog runt 4 år gammal och jag tyckte inte det var något konstigt med det men det kanske det var egentligen?

Hur länge bör en hårddisk hålla? Min har visserligen flyttats runt en del, det kanske förkortar.
Citera
2007-08-09, 14:58
Medlem
RollerBoySEs avatar
Du anger inte vilket OS Du använder, men jag gissar Windows och flyttar tråden till Datoranvändning - MS Windows som är ett bättre forum för denna diskussion än Datasäkerhet.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in