Flashback bygger pepparkakshus!
2007-08-08, 22:53
Medlem
Tjena

Jag har en fråga kring telias 12 mån gratis Digital Tv, vad behöver jag för att kunna se detta i HD-format och vad kommer det att kosta mig?
Citera
2007-08-08, 22:58
Medlem
tvcasualtys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murphyes
Tjena

Jag har en fråga kring telias 12 mån gratis Digital Tv, vad behöver jag för att kunna se detta i HD-format och vad kommer det att kosta mig?
Det går inte, och inget eftersom det inte går
Citera
2007-08-08, 23:17
Medlem
Vad äre för cp erbjudande som inte stödjer HD-tv? Helvette vad less jag blir
Citera
2007-08-08, 23:20
Medlem
Max Powers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murphyes
Vad äre för cp erbjudande som inte stödjer HD-tv? Helvette vad less jag blir

Det är väl inte speciellt mycket som sänds i HDTV i Sverige över huvud taget. Tror heller inte bandbredden räcker för HDTV.
Citera
2007-08-08, 23:27
Medlem
hur äre med viasat då?
Citera
2007-08-08, 23:32
Medlem
DennisOlofs avatar
Murphyes, viasat ska börja har dom sagt.

CD kör redan lite i HD. Annars finns det inte så mycket, problemet är att HD kanaler kräver mera bandbredd vilket gör att dom måste "offra" en del andra kanaler för att få plats med en HD kanal på satelliten.

Viasat skaffade sig iofs en ny satellit för inte så länge sedan, 5månader eller något, och den är tydligen en "värsting" variant, så dom lär dra igång med HD ganska snart.

Det finns en bunt tyska kanaler, luxe TV och annat skit som sänder HD och inte är krypterat, kräver dock man har motorparabol eller riktar om. Körde luxe TV förut, vanliga MPEG2, inte så mycket bra där, dom pratar iofs engelska.

Annars finns alltid BBC HD på Astra 2D men det kräver en bra parabol för att få in.
Citera
2007-08-09, 00:20
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Annars finns alltid BBC HD på Astra 2D men det kräver en bra parabol för att få in.

Inte bara "bra", utan rejält stor. Så här ser footprint ut:

http://www.astra2d.com/footprint.htm

Folk som bor i Sthlm eller på Åland har dock en bonus: det går ut en odokumenterad sid-lob just åt det hållet, så där behövs det inga 2-metersskålar.

Edit: Ändrade till en tydligare footprint-länk.
Citera
2007-08-09, 00:24
Bannlyst
Gammal teknik

Problemet är att man satsat på boxar med mpeg2 .
Med mpeg4 boxar hade man kunnat köra hdtv utan problem.
Citera
2007-08-09, 00:28
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htpc
Problemet är att man satsat på boxar med mpeg2 .
Med mpeg4 boxar hade man kunnat köra hdtv utan problem.

Huh? All svensk HDTV sänds som MPEG-4. En och annan operatör i övriga Europa kör med MPEG-2, men det fasas nog snart över till MPEG-4 även där.
Citera
2007-08-09, 00:53
Bannlyst
mpeg2 4

Just det Telias boxar i iptv nätet använder mpeg2 ej mpeg4 vilket gör att man behöver andra boxar och utrustning för att kunna köra hdtv med acceptabel belastning.
Givetvis borde man satsat på mpeg4 även för vanlig tv från början.
Citera
2007-08-09, 01:54
Medlem
Ondkvists avatar
Aha, nu förstod jag bättre vad du menade. Har tack och lov ingen erfarenhet av Telia-TV, plockar ner allt själv medelst parabol.

Men vad finns det för anledning för Telia att "bryta originaldistributionen" i MPEG-4 för att själva konvertera till och distribuera i MPEG-2? Har de köpt på sig för många gamla junkboxar de försöker pracka på abonnenterna, tro? Borde i slutändan kosta mer än vad det smakar för dem själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in