Resultat: Kör du Linux? - Om många Linux, rösta på det du använder mest
Ja, Debian-baserat [Ubuntu, Debian ...]
51,84%
141 röster
Ja, RedHat-baserat [Fedora, RedHat Enterprise ...]
2,21%
6 röster
Ja, SuSE-baserat [OpenSuSE, Open Enterprise Server ..]
3,31%
9 röster
Ja, Annat [Gentoo, Arch, CRUX ...]
12,87%
35 röster
Nej
29,78%
81 röster
  • 6
  • 7
2007-08-15, 18:56
Medlem
Bensos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neo-V
Jag gillar Gentoo väldigt bra eftersom det har ett underbart pakethanteringssystem, till skillnad från tex Slackware som man i princip får kompilera allt manuellt på om man inte väljer att använda deras portage-liknande pakethanteringssystem eller deras egna pakethanteringssystem (som jag snarare ser som ett skämt..).

Använder personligen också gentoos portage-system. Men en del gånger kan jag verkligen ångra att jag gjorde det.
Sedan så är det väl aldrig fel att installera något manuellt? Ibland är det bättre att veta VAD man installerar, än att automatiska systemet installera allt...

Fördelen med detta portage-system som gentoo använder är den flagar massa USE variablar och vad som behöves, "dependencies". Vilket inte är så totalt modernt längre (rätt många distar har det nu).

Nackdelen (kanske inte aktuellt längre och det finns lösning på det nu?) med Portage-systemet var om du hade en seg dator. Dv.s du hade en dator som inte har så mycket kraft, men flyter på bra. Så när du ska uppdatera portage-system arkiv... Så fann jag det väldigt onödigt att uppdatera massa ebuilds saker inom X11, games etc. (då det var en server). Men som sagt, kanske finns lösning nu... annars sitter man där i ~30min update (väldigt gammal dator).

För övrigt, big ups for communityn hos gentoo.org (forumet bland annat).
Citera
2007-08-15, 19:17
Medlem
Ubuntu 7.04 här, som jag sedan installerad KDE på.

Har testat en massa olika, men allt började med att min far satte mig framför en redhat dist runt 2002/ 2003, man blev nyfiken och började utforska.
Citera
2007-08-15, 19:39
Medlem
Slashasens avatar
kör Ubuntu på laptoppen men inte på stationära, skulle gå över till linux på heltid om det inte var för att jag är en wownörd :P
Citera
2007-08-15, 19:51
Medlem
von Schmerzs avatar
Xubuntu på laptopen.

Tyvärr är jag kvar i windows på den stationära pga autocad och inventor. När jag får tid och ork ska jag göra en dubbelboot med ubuntu och xp, men det lär dröja.
Citera
2007-08-15, 20:46
Medlem
Ubuntu och Red Hat Enterprise i jobbet.

Håller mig till FreeBSD privat.
Citera
2007-08-15, 22:35
Medlem
bols avatar
Testade slackware runt 2000-2001 eller nåt, körde dualboot med XP ett halvår eller så, men sen insåg jag att jag inte har någon användning för windows.
Skulle vara spelen då, men de spel jag spelar finns som binärer till linux också (idsoftware ftw!).
Sen efter ett par år så tröttnade jag på all administration med Slackware, avsaknad på ordentlig pakethantering, så jag testade gentoo och där sitter jag nu
Börjar bli sugen på att testa Arch Linux däremot, för att minska ner kompileringstiden, och fortfarande ha koll.
Har även debian i xen på en annan burk, och en till gentoomaskin som står och tuggar.
Men den ska bytas ut mot en ny dator med debian och xen med ett par domU's.

Testat FreeBSD en vända också, och det var helt okej också, men linux ligger närmare hjärtat filosofiskt sett så jag stannar nog här..
Men testar olika distar och *BSD-varianter gör man ju konternuerligt.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in