2007-08-08, 20:16
Medlem
artnoirs avatar
Tja!

Skulle egentligen frga om en annan sak men rkade precis ut fr en underlig sak nr jag skulle kolla boot.ini...Fick ett mrkligt felmeddelande nr jag skulle ppna den via systemegenskaperna p kontrollpanelen:

"Filen C:\boot.ini kan inte ppnas. Det gr inte att ndra instllningarna fr operativsystemet och timeout."

Vafalls?

Det kanske hr ihop med frgan jag egentligen skulle stlla, nmligen;

Fr ett bra tag sen prvade jag RC1-versionen av vista p burken. Jag installerade det p samma disk som XP men i en annan partition (xp p c:\ och vista p d:\). Allt funkade fint med jag trttnade p vista och formaterade helt enkelt den partitionen. Sen dess kommer bootmenyn alltid upp nr jag startar datorn och frgar vilket OS jag vill kra. Senast jag kollade boot.ini fanns bara XP som alternativ.

Har lst lite p ntet och det vettigaste verkar vara att kra xp-skivan och frska reparera MBR:en, alternativt formatera om C:\...

Vad tycker ni?
Citera
2007-08-08, 20:41
Bannlyst
formatera? gr en ny boot.ini via recovery consolen.. boota xp med cdskivan om du inte redan har recovery console installerat p disk.. kr sen bootcfg /rebuild eller vad du nu vill.. r det s att du mixtrat med mbr / boot s kan du behva ndra boot ini manuellt eller med /add vid bootcfg s den lser frn rtt partition.. well.. formatera r ytterst sllan man behver, det finns andra hjlpmedel fr det mesta

bootcfg options..

*edit*
kollade mer p din frga.. du har ett /boot partitions problem bara.. visa dolda filer och kolla i roten p de andra enheterna.. du finner ant. en boot.ini dr med bara xp som alternativ.. ndra den.. att du fr fel via kontrollpanelen r att den frsker lsa frn den disken dr du har det aktiva OS'et p men det startas via en boot.ini frn en annan partition.. drav ditt problem.. detta problem uppstr ltt om du har sata diskar ikopplade nr du installerar xp p flera partitioner / diskar.. kan ocks hnda d du installerar xp p flera partitioner.. det gr att tgrda via recovery consolen.. men kan vara en liten bitch.. ven om du formaterar disken.. s frsvinner inte /boot /mbr p andra partitioner p diskar du har.. s du kan likvl f samma problem..

well.. du har ett gng tips att kika p nu.. brja p det versta..
Citera
2007-08-08, 21:04
Medlem
artnoirs avatar
ingen boot.ini p nn av de andra partitionerna. har inte recovery console installerad, men jag ska prva med xp-skivan och se om det funkar. det r vl lika bra att skerhetskopiera lite saker frn c: frst dock

Tack fr hjlpen, hoppas det funkar bara
Citera
2007-08-08, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av artnoir
ingen boot.ini p nn av de andra partitionerna. har inte recovery console installerad, men jag ska prva med xp-skivan och se om det funkar. det r vl lika bra att skerhetskopiera lite saker frn c: frst dock

Tack fr hjlpen, hoppas det funkar bara
att leka med /boot /mbr fix och boot.ini gr ingen skada.. infon finns iaf kvar hur mycket du n leker med dem.. du kanske inte har en maskin som bootar men du frlorar inget iaf..
Citera
2007-08-08, 21:21
Medlem
artnoirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnY
att leka med /boot /mbr fix och boot.ini gr ingen skada.. infon finns iaf kvar hur mycket du n leker med dem.. du kanske inte har en maskin som bootar men du frlorar inget iaf..

haha okej, fr vl hoppas det, windows brukar inte vara s snll mot mig nr det handlar om sna hr saker
Citera
2007-08-09, 04:42
Medlem
artnoirs avatar
fick till slut ordning p det, tydligen s lg vistas boot-grej kvar i biosen. laddade ner ett program (VistaBootPro) dr man kunde ta bort Vista frn bootmenyn och allt fungerar som det ska. s det var vl inte svrare n s...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in