2007-08-08, 20:16
Medlem
artnoirs avatar
Tja!

Skulle egentligen fråga om en annan sak men råkade precis ut för en underlig sak när jag skulle kolla boot.ini...Fick ett märkligt felmeddelande när jag skulle öppna den via systemegenskaperna på kontrollpanelen:

"Filen C:\boot.ini kan inte öppnas. Det går inte att ändra inställningarna för operativsystemet och timeout."

Vafalls?

Det kanske hör ihop med frågan jag egentligen skulle ställa, nämligen;

För ett bra tag sen prövade jag RC1-versionen av vista på burken. Jag installerade det på samma disk som XP men i en annan partition (xp på c:\ och vista på d:\). Allt funkade fint med jag tröttnade på vista och formaterade helt enkelt den partitionen. Sen dess kommer bootmenyn alltid upp när jag startar datorn och frågar vilket OS jag vill köra. Senast jag kollade boot.ini fanns bara XP som alternativ.

Har läst lite på nätet och det vettigaste verkar vara att köra xp-skivan och försöka reparera MBR:en, alternativt formatera om C:\...

Vad tycker ni?
Citera
2007-08-08, 20:41
Bannlyst
formatera? gör en ny boot.ini via recovery consolen.. boota xp med cdskivan om du inte redan har recovery console installerat på disk.. kör sen bootcfg /rebuild eller vad du nu vill.. är det så att du mixtrat med mbr / boot så kan du behöva ändra boot ini manuellt eller med /add vid bootcfg så den läser från rätt partition.. well.. formatera är ytterst sällan man behöver, det finns andra hjälpmedel för det mesta

bootcfg options..

*edit*
kollade mer på din fråga.. du har ett /boot partitions problem bara.. visa dolda filer och kolla i roten på de andra enheterna.. du finner ant. en boot.ini där med bara xp som alternativ.. ändra den.. att du får fel via kontrollpanelen är att den försöker läsa från den disken där du har det aktiva OS'et på men det startas via en boot.ini från en annan partition.. därav ditt problem.. detta problem uppstår lätt om du har sata diskar ikopplade när du installerar xp på flera partitioner / diskar.. kan också hända då du installerar xp på flera partitioner.. det går att åtgärda via recovery consolen.. men kan vara en liten bitch.. även om du formaterar disken.. så försvinner inte /boot /mbr på andra partitioner på diskar du har.. så du kan likväl få samma problem..

well.. du har ett gäng tips att kika på nu.. börja på det översta..
Citera
2007-08-08, 21:04
Medlem
artnoirs avatar
ingen boot.ini på nån av de andra partitionerna. har inte recovery console installerad, men jag ska pröva med xp-skivan och se om det funkar. det är väl lika bra att säkerhetskopiera lite saker från c: först dock

Tack för hjälpen, hoppas det funkar bara
Citera
2007-08-08, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av artnoir
ingen boot.ini på nån av de andra partitionerna. har inte recovery console installerad, men jag ska pröva med xp-skivan och se om det funkar. det är väl lika bra att säkerhetskopiera lite saker från c: först dock

Tack för hjälpen, hoppas det funkar bara
att leka med /boot /mbr fix och boot.ini gör ingen skada.. infon finns iaf kvar hur mycket du än leker med dem.. du kanske inte har en maskin som bootar men du förlorar inget iaf..
Citera
2007-08-08, 21:21
Medlem
artnoirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnY
att leka med /boot /mbr fix och boot.ini gör ingen skada.. infon finns iaf kvar hur mycket du än leker med dem.. du kanske inte har en maskin som bootar men du förlorar inget iaf..

haha okej, får väl hoppas det, windows brukar inte vara så snäll mot mig när det handlar om såna här saker
Citera
2007-08-09, 04:42
Medlem
artnoirs avatar
fick till slut ordning på det, tydligen så låg vistas boot-grej kvar i biosen. laddade ner ett program (VistaBootPro) där man kunde ta bort Vista från bootmenyn och allt fungerar som det ska. så det var väl inte svårare än så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in