Skulle egentligen fråga om en annan sak men råkade precis ut för en underlig sak när jag skulle kolla boot.ini...Fick ett märkligt felmeddelande när jag skulle öppna den via systemegenskaperna på kontrollpanelen:
"Filen C:\boot.ini kan inte öppnas. Det går inte att ändra inställningarna för operativsystemet och timeout."
Vafalls?
Det kanske hör ihop med frågan jag egentligen skulle ställa, nämligen;
För ett bra tag sen prövade jag RC1-versionen av vista på burken. Jag installerade det på samma disk som XP men i en annan partition (xp på c:\ och vista på d:\). Allt funkade fint med jag tröttnade på vista och formaterade helt enkelt den partitionen. Sen dess kommer bootmenyn alltid upp när jag startar datorn och frågar vilket OS jag vill köra. Senast jag kollade boot.ini fanns bara XP som alternativ.
Har läst lite på nätet och det vettigaste verkar vara att köra xp-skivan och försöka reparera MBR:en, alternativt formatera om C:\...
formatera? gör en ny boot.ini via recovery consolen.. boota xp med cdskivan om du inte redan har recovery console installerat på disk.. kör sen bootcfg /rebuild eller vad du nu vill.. är det så att du mixtrat med mbr / boot så kan du behöva ändra boot ini manuellt eller med /add vid bootcfg så den läser från rätt partition.. well.. formatera är ytterst sällan man behöver, det finns andra hjälpmedel för det mesta
bootcfg options..
For x86-based systems, use the bootcfg command to scan your hard disks and use the information to modify the contents of the Boot.ini file or rebuild a new copy. Always back up the Boot.ini file before modifying it. Use the following syntax:
Adds a Windows installation to the operating system boot menu list.
/default
Sets the default boot menu.
/disableems
Disables redirection in the Windows loader
/ems
Enables redirection in the Windows loader for a specific configuration.
/list
Lists the entries already in the boot menu list.
/rebuild
Scans hard disks for Windows installations and selects which to add.
/scan
Scans all disks for Windows installations and displays the results.
*edit*
kollade mer på din fråga.. du har ett /boot partitions problem bara.. visa dolda filer och kolla i roten på de andra enheterna.. du finner ant. en boot.ini där med bara xp som alternativ.. ändra den.. att du får fel via kontrollpanelen är att den försöker läsa från den disken där du har det aktiva OS'et på men det startas via en boot.ini från en annan partition.. därav ditt problem.. detta problem uppstår lätt om du har sata diskar ikopplade när du installerar xp på flera partitioner / diskar.. kan också hända då du installerar xp på flera partitioner.. det går att åtgärda via recovery consolen.. men kan vara en liten bitch.. även om du formaterar disken.. så försvinner inte /boot /mbr på andra partitioner på diskar du har.. så du kan likväl få samma problem..
well.. du har ett gäng tips att kika på nu.. börja på det översta..
ingen boot.ini på nån av de andra partitionerna. har inte recovery console installerad, men jag ska pröva med xp-skivan och se om det funkar. det är väl lika bra att säkerhetskopiera lite saker från c: först dock
ingen boot.ini på nån av de andra partitionerna. har inte recovery console installerad, men jag ska pröva med xp-skivan och se om det funkar. det är väl lika bra att säkerhetskopiera lite saker från c: först dock
Tack för hjälpen, hoppas det funkar bara
att leka med /boot /mbr fix och boot.ini gör ingen skada.. infon finns iaf kvar hur mycket du än leker med dem.. du kanske inte har en maskin som bootar men du förlorar inget iaf..
att leka med /boot /mbr fix och boot.ini gör ingen skada.. infon finns iaf kvar hur mycket du än leker med dem.. du kanske inte har en maskin som bootar men du förlorar inget iaf..
haha okej, får väl hoppas det, windows brukar inte vara så snäll mot mig när det handlar om såna här saker
fick till slut ordning på det, tydligen så låg vistas boot-grej kvar i biosen. laddade ner ett program (VistaBootPro) där man kunde ta bort Vista från bootmenyn och allt fungerar som det ska. så det var väl inte svårare än så...
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!