Vet inte om jag lägger den här tråden rätt nu men Resor verkade inte heller rätt.
Det är såhär att jag och ett par polare skall upp till Norge och jobba i några månader och tjäna lite sköna stålar, vi siktar på Sandefjord och har i princip redan fixat jobb där. Vad jag undrar är om det finns något smidigt sätt att leta bostad på internet?
Kollar givetvis run på andra sätt just nu också men lika bra att leta överallt då det verkar svårt att hitta bostad, vad jag har hört.
Problemet är att det I norge inte är så vanligt med hyreshus på samma sätt som t.ex. i Sverige, utan man köper sina lägenheter ungefär som bostadsrätter. Det som hyrs ut är mest i andrahand och det gör att det är svårt att hitta något att hyra. Om ni skall bo för en kortare tid och det är under sommarhalvåret så är det nog husvagn som gäller (svensk husvagn går bra om ni bara skall jobba under kort period).
Hyra lägenhet är, precis som Kahlson redan sagt, inte det bästa/lättaste. Vill du komma hem med lite stålar på fickan bör du söka dig till något kollektiv eller liknande. En polare var uppe och jobbade på ett lager i Sandefjord för några månader sen och de var två som delade på ett rum för 3-4000nok/månaden om jag inte minns helt fel. Inte billigt direkt, men mycket lägre kommer man inte av vad jag har förstått.
Hör med dem du fixat/fixar jobb igenom. Det är inte ovanligt att svenska ungdomar kommar och jobbar i Norge.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!