Nu är det dax att sätta in nytt minne i min mac som i dag har 2 gånger 512mb nu är frågan ska jag köpa ett 2048 och köra ett 512 och 2048 eller ska jag köpa 2 gånger 1024 och använda de? skiljer inte så mycket i pris men frågan är fungerar det bra att blanda ett 512 och ett 2048?
I vilket fall så sägs det att den ska funka bäst om man har två lika stora minnen. Vad jag har förstått, om jag har förstått rätt, så ska grafikkortet jobba bättre då. Rätt mig om jag har fel.
Anledningen till att man helst ska ha 2st identiska stickor är för att grafikkortet i datorn inte har ett eget minne utan lånar från arbetsminnet. Eftersom minnet i en macbook arbetar efter dualchannel princip så får man några få procents prestandaökning om man har 2st lika stora och lika snabba minnen i istället för 2 olika eller bara en.
minnen till macbook finns i överflöd på andrahandsmarknaden på grund av folk som köper macbook pro och uppgraderar minnet själv. billiga minnen och godkända av apple för kompabilitet... Kan det bli lättare? :P
Är det inte så att förr (dvs för kanske 15 år sedan) så gick det inte att blanda två minnesstorlekar i x86-maskiner och att det i viss mån lever kvar som myt? Eller har jag fått det om bakfoten?
Är det inte så att förr (dvs för kanske 15 år sedan) så gick det inte att blanda två minnesstorlekar i x86-maskiner och att det i viss mån lever kvar som myt? Eller har jag fått det om bakfoten?
Det som menas nu för tiden är dock DualChannel, vilket kräver lika stor minnesmängd i de olika minneskanalerna för att fungera. Detta ger en viss prestandaökning och skall visst vara en bra fördel för det inbyggda grafikkortet i Macbooken, som ju lånar av internminnet. http://en.wikipedia.org/wiki/Dual-channel_architecture
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!