2009-07-17, 18:21
Bannlyst
Hej, opererade min nageltrång idag för andra gången i mitt liv (dock inte samma tå).

När sedan bedövning släppte har det gjort fruktansvärt ont fram till nu, och det kommer troligen att fortsätta och värka.

Har bytt kompress och dränkt den i alsolsprit, samt tagit 6 ipren men ingeting hjälper.

Såhär illa var det inte efter första operationen jag gjorde och jag undrar nu om någon har upplevt något liknande, är det normalt eller kan de vara något skumt på gång? Har läst lite om blodförgiftning och skit
Citera
2009-08-29, 05:12
Medlem
mischief_s avatar
Finns det något sätt att förhindra den olidliga smärtan som orsakas av sprutinjektionerna i tån? Jag har otroliga nageltrång på mina stortår just nu men har en så pass fruktansvärd fobi/skräck för just sprutinjektionerna att jag hellre hugger av tån, jag skojar inte. Säg vad ni vill, men jag är i akut behov av vård just nu. Kan man få någon typ av medicin/drog som gör att man blir lite dåsig innan injektionerna? Ifall det inte går kommer jag bli tvungen att expresshäva några bärs eller shots innan för att lindra ångesten.
Citera
2009-08-30, 00:57
Medlem
Bakelits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mischief_
Finns det något sätt att förhindra den olidliga smärtan som orsakas av sprutinjektionerna i tån? Jag har otroliga nageltrång på mina stortår just nu men har en så pass fruktansvärd fobi/skräck för just sprutinjektionerna att jag hellre hugger av tån, jag skojar inte. Säg vad ni vill, men jag är i akut behov av vård just nu. Kan man få någon typ av medicin/drog som gör att man blir lite dåsig innan injektionerna? Ifall det inte går kommer jag bli tvungen att expresshäva några bärs eller shots innan för att lindra ångesten.

det finns bedövande "plåster" att få, dom hjälper lite
Citera
2009-08-30, 01:33
Medlem
likeithards avatar
Nageltrång? Shit. Jag trodde det hette nageltvång för att man tvingas ha ont.

Nej, men det borde heta det, eller nagelskav.
Citera
2009-08-31, 13:26
Medlem
mischief_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakelit
det finns bedövande "plåster" att få, dom hjälper lite

Dom funkar ej. Finns det något annat alternativ?
Citera
2009-09-05, 04:22
Medlem
mischief_s avatar
Finns det något att få innan sprutinjektionerna som lindrar smärtan? Bedövningsplåster och salva hjälper föga. Jag är heller ingen jävla knarkare, klarar bara inte av skiten en gång till...
Citera
2009-09-05, 04:35
Medlem
Dude The Rudes avatar
Citat:
Finns det något att få innan sprutinjektionerna som lindrar smärtan? Bedövningsplåster och salva hjälper föga. Jag är heller ingen jävla knarkare, klarar bara inte av skiten en gång till...

Usch, inget vidare du.. Har tyvär inget bra svar på din fråga men jag måste bara fråga, hur många gånger har du fått göra ingreppet tidigare? Jag är uppe i 5 nu Sprutorna är helt klart den värsta biten men upplever det inte som fruktansvärt smärtsamt, det kanske varierar mycket mellan individer? Eller tror du den stora skillnaden ligger på det psykologiska planet?
Citera
2009-09-05, 06:12
Medlem
Krafses avatar
Jag brukar alltid klippa två små spår nästan längst ut på kanten, sen klipper jag av mittenbiten av nageln i den längden jag har tänkt mig. Kvar är då två små flärpar i ändarna som sticker ut (en i varje ände alltså, där det gör ont) som jag kan ta tag i med fingrarna och dra ut. Det gäller att klippa tillräckligt nära kanten men inte så nära att nageln går sönder när man drar i den, då har man problem. då måste man gräva, vilket som bekant gör rätt ont. Detta är antagligen inte rätt metod, men det fungerar för mig. Har testat att klippa rakt också och det verkar fördelaktigt det med, fast det är så jävla frestande att klippa avrundat så det brukar bli så ändå.

Det där med ett v-format klipp, hur funkar det? Är det bara som det låter, ett v mitt på nageln i mitten eller är det som ett väldigt utdraget v?
Citera
2009-09-06, 04:52
Medlem
mischief_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dude The Rude
Usch, inget vidare du.. Har tyvär inget bra svar på din fråga men jag måste bara fråga, hur många gånger har du fått göra ingreppet tidigare? Jag är uppe i 5 nu Sprutorna är helt klart den värsta biten men upplever det inte som fruktansvärt smärtsamt, det kanske varierar mycket mellan individer? Eller tror du den stora skillnaden ligger på det psykologiska planet?

Jag har också gjort det fem gånger. Det varierar nog riktigt mycket mellan individer skulle jag tro, för mig ligger det på det psykologiska och det fysiska planet. Har relativt låg smärttröskel i kombination med en skräck för sprutinjektioner.

Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Jag brukar alltid klippa två små spår nästan längst ut på kanten, sen klipper jag av mittenbiten av nageln i den längden jag har tänkt mig. Kvar är då två små flärpar i ändarna som sticker ut (en i varje ände alltså, där det gör ont) som jag kan ta tag i med fingrarna och dra ut. Det gäller att klippa tillräckligt nära kanten men inte så nära att nageln går sönder när man drar i den, då har man problem. då måste man gräva, vilket som bekant gör rätt ont. Detta är antagligen inte rätt metod, men det fungerar för mig. Har testat att klippa rakt också och det verkar fördelaktigt det med, fast det är så jävla frestande att klippa avrundat så det brukar bli så ändå.

Det där med ett v-format klipp, hur funkar det? Är det bara som det låter, ett v mitt på nageln i mitten eller är det som ett väldigt utdraget v?

Det där fungerar tyvärr bara ifall man har ett nageltrång som sitter relativt högt upp på nageln, vilket mitt inte gör.
Citera
2009-09-09, 03:27
Medlem
Dude The Rudes avatar
Citat:
Jag har också gjort det fem gånger. Det varierar nog riktigt mycket mellan individer skulle jag tro, för mig ligger det på det psykologiska och det fysiska planet. Har relativt låg smärttröskel i kombination med en skräck för sprutinjektioner.

Det där fungerar tyvärr bara ifall man har ett nageltrång som sitter relativt högt upp på nageln, vilket mitt inte gör.

Något nytt? Har själv varit inne och fått mitt behandlat igen. Det sög mer än vanligt då bedövningen inte hjälpte fullt ut.

Edit: Menade inte att skapa extra oro för dig. Förmodligen berodde det på att läkarna inte väntade mer än 10 minuter efter bedövningstillfället med att börja. Om du samlar mod till ännu en omgång så se till att de väntar lite längre..
Citera
2009-09-09, 04:25
Medlem
Citat:

Nageltrång som sitter lite längre in brukar växa bort (nästan) av sig själv för mig. visst åker nageln in i tån och det varar och har sig. Kommer ut massa såndär härlig grön sörja. Men då mina naglar växer tämligen snabbt så kan man lyfta ut nageln ur såret bara efter några dagar och/eller klippa av det vassa som skär in i tån eller skära av det med ett rakblad.

Va försiktig bara.
Citera
2009-09-09, 10:43
Medlem
Snoppzors avatar
Nageltrång kan ju gå så långt att det behövs ett kirurgiskt ingrepp. För er som aldrig har sett ett sådant, klicka in er på länken nedan och kolla in operationsfilmen. Precis som med alla operationer så bör väl den som tittar inte vara allt för känslig. Just det här ingreppet kallas "Königoperation".

mms://wwwv1.orebroll.se/kir/konigfilm01.wmv
(klistra in i adressfältet på er webläsare, och se till att ha WMP)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in