2007-08-06, 14:42
Medlem
genos avatar
Hej igen,

Jag har ett nytt problem och för att underlätta så kan jag dra samma exempel som sist:

Jag har två tabeller, en med uppladdade musikfiler och en med uppladdade bilder. I nuläget så har båda ID som index, samt med en auto increment.
Vad jag skulle vilja göra, är att på något sätt skapa en auto increment som de två tabellerna delar på, men jag vet inte om detta är möjligt?

Alltså att ifall någon laddar upp en bild 09:15 och den får ID 175, och nästa person sedan laddar upp en musikfil 09:17 så vill jag att musikfilen skulle få ID 176.
Vad jag vill uppnå är att de två tabellerna inte ska kunna ha samma ID nummer någonstans, då det skulle underlätta det övriga kodandet väldigt mycket. I nuläget känns det som om jag sitter med alldeles för mycket IF-satser.
Citera
2007-08-06, 18:57
Medlem
McBs avatar
Det är säkert möjligt att på manuell väg åstadkomma ett sådant beteende, men jag tror inte att det finns något inbyggt stöd i någon DBMS för sådan funktionalitet. Jag vill snarare fråga varför du har behov av något sådant? Eftersom musik- och bildfiler ligger i olika tabeller kan det väl inte innebära några problem om två filer delar samma unika index?

Förklara gärna problemet som ligger till grund för det hela, så kanske vi kan komma runt det på något sätt.
Citera
2007-08-06, 20:40
Medlem
adalas avatar
Vilken db kör du?
Citera
2007-08-06, 20:50
Medlem
Ruskigbusss avatar
Enklast är kanske att sortera på när bilden/ljudet laddats upp?
Sannolikheten att två personer lyckas att göra det på samma millisekund är ganska liten, och i så fall har du resp ID som andrahands sorteringsbegrepp.

I annat fall får du ha en tredje tabell där du har det gemensamma indexet och sedan länka till bild resp musiktabellen.
Citera
2007-08-06, 21:38
Medlem
Megaforces avatar
Om du använder en vettig relationsdatabasmotor så är nog enklaste sättet att skapa en ny tabell som du har ID i. Sen får du göra om de andra tabellerna så att de använder ID-tabellen som ID för varje post.
Citera
2007-08-08, 15:28
Medlem
genos avatar
Tack för alla svar, får nog bli ett två tabller för filerna samt en tabell för ett gemensamt index.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in