2007-08-05, 23:30
Medlem
liberty_capss avatar
Hej, jag har varit rädd för att skaffa ett kreditkort, i och med risken att bli bestulen t.ex. vid inköp. Men nu är jag i behov av ett då vissa företag i internet har kreditkort som deras enda betalningsalternativ.

Så min fråga är, - Finns det något sätt att e-handla säkert med ett kreditkort?

MVH Liberty Cap
Citera
2007-08-05, 23:52
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liberty_caps
Hej, jag har varit rädd för att skaffa ett kreditkort, i och med risken att bli bestulen t.ex. vid inköp. Men nu är jag i behov av ett då vissa företag i internet har kreditkort som deras enda betalningsalternativ.

Så min fråga är, - Finns det något sätt att e-handla säkert med ett kreditkort?

MVH Liberty Cap

Skaffa ett separat kontantkort, ex. VISA el. MasterCard. Där kan du sedan ladda på enbart den summan som krävs för varje enskild transaktion.
Citera
2007-08-05, 23:55
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Skaffa ett separat kontantkort, ex. VISA el. MasterCard. Där kan du sedan ladda på enbart den summan som krävs för varje enskild transaktion.
Det finns väl banker som erbjuder tillfälliga e-kort att handla för på internet, som bara håller den summan man behöver och sen är förbrukade?
Citera
2007-08-06, 00:06
Medlem
Alfaslangs avatar
Ja, visst finns det det. Jag använder själv Swedbanks e-kort. När man ska göra en betalning så genererar man ett nytt unikt kortnummer, och specifierar hur mycket pengar som skall finnas på det, hur lång tid det ska vara giltigt och hur många gånger det kan användas.

Har man ett VISA-kort så får man VISA-nummer, har man MasterCard eller Maestro så får man MasterCard-nummer. Nu tar ju de flesta siter bägge två, så det spelar mindre roll.

Det enda kravet för att få det är att man redan har ett betalkort hos banken.
Citera
2007-08-06, 01:15
Medlem
_killahs avatar
Det finns inga sätt att vara helt säker. Men E-kort via bank är nog det bästa i dagsläget.
Citera
2007-08-06, 09:06
Medlem
E-kort all the way man... Swedbank har den tjänsten... funkar som att du får ett engångsnummer som är MasterCard-kompatibelt... mao så kan ju eventuella bedragare försöka sno pengar när dom vill (dom kommer inte lyckas då dom numren som du har använt blir förbrukade)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in