2007-08-05, 21:24
Medlem
Min favoritträtt att laga hemma börjar kännas lite enkel.
Jag lagar inte mycket mat men stekt quornfärs+lök med pasta återkommer ofta. Den vegetariska motsvarigheten till spaghetti och köttfärssås alltså. Mycket protein och kolhydrater men lite trist som sagt.

Kan man inte piffa upp det hela på något sätt?

Äter bara kyckling och fisk i köttväg..
Citera
2007-08-05, 22:17
Medlem
quaertys avatar
Nja, det här var lite knivigt, men vi gör ett försök. Salt?

Skämt åsido, det där måste vara historiens enklaste rätt att piffa upp. Du verkar inte direkt ta ut svängarna när det gäller smaker, men lite vitlök, grönsaksfond, balsamvinäger, tomat, honung och dina favoritkryddor kanske? Eller bara salt som sagt, allt är en förbättring.
Citera
2007-08-05, 22:21
Bannlyst
Jag brukar använda rök-grillkrdda eller lite grillolja med rökarom. lite färsk bladspenat i är inte dumt heller. Strö över färskriven parmesan. Eller kör i lite cremefresh (finns som är gjord på sojaprotein med) för att få den rundare. Vitt vin är ett annat tips. Aromot krydda är en annan gudomlig uppfinning som räddar all mat. och naturligtvis. Färsk basilika eller persilja. Mumma!

Annars i pasta-rättsväg så är ju hemköps veggiebacon ("istället för bacon" heter den http://www.halsosport.se/) i carbonara sjuk gott, med massor av parmesan, persilja, vitpeppar och lättgrädde. Säkert gott o steka ner "baconen" i färsen med.

qournfärs Lasange med en massa färsk sqaush, tomat och lök, vitt vin, bechamellsås, vitlök, stekta kanareller m.m (ev fullkornsplattor) Är inte dumt heller.
Citera
2007-08-05, 22:27
Medlem
hesons avatar
Jag brukar variera min köttfärssås med en eller flera av följande: Svarta oliver, vitlök i enorma mängder, lite vitlök, frästa skivade burkchampinjoner, nötter (bladas i vid servering), morotsbitar, lite valfri chilisås, färskachampinjoner, timjan mejram & en liten klick senap, purjolök, välstekt sambal olek (max en tesked), soya, fetaosttärningar, vitabönor, blunda och ta något från kryddhyllan.
Kan tänka mig att man (på egen risk) kan prova att peta i valfri grönsak, ansjovis, innehållet ur godtycklig konservburk (köp ett jäng och slit bort pappret för extra suprise), tacokrydda, tikka masala paste, var modig!
Citera
2007-08-05, 22:31
Medlem
Pancevs avatar
Enkelt tips:
Kör i vitlök, grön paprika, svamp eventuellt, cayennepeppar, thai sweetchilisås eller tabasco (om man nu vill ha den starkare) och sist en burk Creme Fraiche Chili & Paprika.

Krämig, kryddig, bukfyllande och enkel.
Citera
2007-08-05, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Nja, det här var lite knivigt, men vi gör ett försök. Salt?

Skämt åsido, det där måste vara historiens enklaste rätt att piffa upp. Du verkar inte direkt ta ut svängarna när det gäller smaker, men lite vitlök, grönsaksfond, balsamvinäger, tomat, honung och dina favoritkryddor kanske? Eller bara salt som sagt, allt är en förbättring.

Oj, glömde nämna att jag såklart har ketchup och trocomare(örtsalt) med också. Så sååå tråkig är jag faktiskt inte

Tack för alla tips!

Nu ska det experimenteras
Citera
2007-08-05, 23:09
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smalltimemike
Oj, glömde nämna att jag såklart har ketchup och trocomare(örtsalt) med också. Så sååå tråkig är jag faktiskt inte

Tack för alla tips!

Nu ska det experimenteras

Ja jävlar, Trocomare och Herbamare va? Hade glömt bort dem totalt, tack för återkomsten av gamla matminnen!
Citera
2007-08-06, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Ja jävlar, Trocomare och Herbamare va? Hade glömt bort dem totalt, tack för återkomsten av gamla matminnen!
Precis, vet inte den exakta skillnaden med dem. En grön och en gul burk iaf. :P Piffar upp allt, en tomatmacka med trocomare är inte dumt! Dessutom nyttigare(mindre skadligt?) än vanligt salt.
Citera
2007-08-06, 21:39
Medlem
apoteks avatar
Du kan lägga i vad som helst. Verkligen vad som helst. Här har du lite tips: majs, rivna morötter, haricot vertes, linser, squash, typ alla sorters bönor som existerar, färska örter, nötter, svamp, paprika, färsk eller inlagd etc etc.
Känner du dig flottig kan du välta ner en tillredd pås-bearnaise.
Har du inte krossade tomater och vitlök i ens?

Du kan servera med något som piffar upp det hela också. Vitkålssallad, hummus, tzatsiki (antingen vanlig eller rödbets- eller morotstzatsiki).
Det går verkligen att variera i det oändliga.
Du kan också göra biffar av det. Finns massor med recept på nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in