2007-08-05, 18:28
Medlem
Yes, har införskaffat vista till min lilla PC, det jag nu undrar över är om man kan ändra så att endast 1 användare kan stänga av datorn. Problemet ligger i att min fader använder datorn efter mig och stänger av den även att jag säger : stäng INTE av datorn.

han är VÄLDIGT senil, och jag lackar så sjukt mycket över detta, Så om någon vet hur man gör så tveka inte på att berätta!

tack på förhand!
Citera
2007-08-05, 19:06
Medlem
darkmarcs avatar
Det är väl bara administratörer och power users som kan stänga av datorn, så du kan ju alltid skapa en vanlig användare utan några rättigheter och säga till din far att logga in som den användaren, alt logga in den åt honom. Sedan kan man ju alltid stänga av datorn på strömbrytaren, men det kanske inte spelar någon roll..

///DM

PS. Är du säker på att han är senil, han kanske bara vill spara ström? DS.
Citera
2007-08-05, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkmarc
Det är väl bara administratörer och power users som kan stänga av datorn, så du kan ju alltid skapa en vanlig användare utan några rättigheter och säga till din far att logga in som den användaren, alt logga in den åt honom. Sedan kan man ju alltid stänga av datorn på strömbrytaren, men det kanske inte spelar någon roll..

///DM

PS. Är du säker på att han är senil, han kanske bara vill spara ström? DS.

Det är en laptop så strömmen spelar väl ingen roll direkt
Och om han inte har några rättigheter så verkar han inte kunna läsa sin mail så de blir lite fucked up..

det jag vill är att han ska kunna logga in, läsa sina mail, surfa lite, sen bara logga ut. INTE stänga av datorn

han gör mig seriöst galen
Citera
2007-08-05, 20:26
Medlem
darkmarcs avatar
Ok. Låter iofs underligt att han inte kan läsa sina mail utan att vara admin, menmen..

Du kan ju alltid plocka bort shutdown-menyerna mha en systempolicy, men tyvärr vet jag inte i huvudet hur man gör detta i Vista, men Google är din bäste vän..

///DM
Citera
2007-08-05, 20:37
Medlem
darkmarcs avatar
Hmm.. Kom på en kanske bättre metod: Starta GPEdit/GPMC eller vad det nu heter i Vista för att editera den lokala dator-policyn. Under "Computer Configuration->Windows Settings->Security Settings->Local Policies->User Rights Assignment, leta upp rättigheten "Shut down the system". Ändra denna så att endast "Administrators" har den rättigheten.

Se sedan till så att det konto farsgubben använder inte är admin. Dock kan han fortfarande vara Power User, vilket borde göra så att han fortfarande kan läsa mail etc.

///DM
Citera
2007-08-05, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkmarc
Hmm.. Kom på en kanske bättre metod: Starta GPEdit/GPMC eller vad det nu heter i Vista för att editera den lokala dator-policyn. Under "Computer Configuration->Windows Settings->Security Settings->Local Policies->User Rights Assignment, leta upp rättigheten "Shut down the system". Ändra denna så att endast "Administrators" har den rättigheten.

Se sedan till så att det konto farsgubben använder inte är admin. Dock kan han fortfarande vara Power User, vilket borde göra så att han fortfarande kan läsa mail etc.

///DM

okej tack, jag ska ta en titt och rappoterar imorrn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in