2007-08-05, 05:42
Bannlyst
Ny W2000 hittar varken skärminställningar, grafikkort eller bredband, jag har diskett till skärmen, vad ska den ha för kommando på Kör och vad är det som fattas innan TCP/IP?

XP däremot hittar allt galant och snabbt.
Citera
2007-08-05, 08:29
Bannlyst
Ps

XP på samma part. har inga problem.

Jag har haft samma fel förut och det brukar vara bagateller.
Citera
2007-08-05, 09:31
Medlem
Undrar om det inte är dags för dig att anlita någon datorkunnig, med tanke på alla dina "problem" inom basala och grundläggande områden i den senaste tidens inlägg.

Detta är inte skrivet som någon sarkasm, utan som ett gott råd, eftersom du inte verkar speciellt orienterad inom området men ändå har ett behov av att få prylarna att funka.

Att fiska "gratiskonsulting" i ett forum när man inte ens har grundläggande pejl skapar nog mer förvirring än löser problemen. Hyr in någon kunnig i någon timme och betala vad det kostar, så har du prylarna up & running sedan.
Citera
2007-08-05, 13:46
Medlem
trapd00rs avatar
Om allting funkar med din XP-installation, använd helt sonika XP-skivan som driver disc?
Citera
2007-08-05, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trapd00r
Om allting funkar med din XP-installation, använd helt sonika XP-skivan som driver disc?
Jag har drivisar på skiva och disk för skärmen, dom startar inte själva. Vad ska kommandot vara på Kör?

Jag har glömt det just nu.

Att hitta dom och kopiera provade jag senast det var service för över ett år sedan.

Det verkar vara enkelt för allt annat fungerar, la in skrivaren på samma utan problem och det fungerar.
Citera
2007-08-05, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noll
Undrar om det inte är dags för dig att anlita någon datorkunnig, med tanke på alla dina "problem" inom basala och grundläggande områden i den senaste tidens inlägg.
Detta är inte skrivet som någon sarkasm, utan som ett gott råd, eftersom du inte verkar speciellt orienterad inom området men ändå har ett behov av att få prylarna att funka.
Att fiska "gratiskonsulting" i ett forum när man inte ens har grundläggande pejl skapar nog mer förvirring än löser problemen. Hyr in någon kunnig i någon timme och betala vad det kostar, så har du prylarna up & running sedan.
Personangrepp och folk som fiskar konsulttimmar på nätet hjälper inte mig, som kan näst mest i familjen och gjorde klart 3 datorer för drygt ett år sedan, men har glömt en del sedan dess. Nu har 2 rasat, då vill jag reparera, den som kan mest i familjen vill bara rensa och börja om, jag vill rädda allt gammalt. Problemet är att man ska sluta i tid när det är dags att sova, då kommer ofta felen.

På nätet kan man se fler med samma problem, ingen annan med andra egna personliga problem löser det med översitteri som också förekommer här och där.

Nu har jag löst det mesta redan hur det ska göras och kom på ett grundfel utvilad nu, man kan inte börja med OS på en ny disk, man måste börja med datorns egen disk!

Så bygger jag upp en ny, kopierar de gamla och försöker repa dom med diverse tips som även kan skada. Annars blir det att leta och flytta allt gammalt till nya diskar.
Citera
2007-08-06, 00:00
Medlem
trapd00rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pro Bono
Jag har drivisar på skiva och disk för skärmen, dom startar inte själva. Vad ska kommandot vara på Kör?

Jag har glömt det just nu.

Att hitta dom och kopiera provade jag senast det var service för över ett år sedan.

Det verkar vara enkelt för allt annat fungerar, la in skrivaren på samma utan problem och det fungerar.

Ehrm, va? Nu hängde jag inte med riktigt.

Kommandot vara på Kör? Mja, om du syftar på vart drivrutinerna ligger så ligger dom i mappen \i386 .
Välj den mappen som källmapp när du blir frågad efter drivrutiner.
Ett tips, gör en egen slipstreamad skiva med alla de drivrutiner du behöver tills du ska installera nästa gång, så slipper du massa strul. nLite rekommenderas.
Citera
2007-08-06, 00:33
Bannlyst
Citat:
Ehrm, va? Nu hängde jag inte med riktigt.
Kommandot vara på Kör? Mja, om du syftar på vart drivrutinerna ligger så ligger dom i mappen \i386 .
Välj den mappen som källmapp när du blir frågad efter drivrutiner.
Ett tips, gör en egen slipstreamad skiva med alla de drivrutiner du behöver tills du ska installera nästa gång, så slipper du massa strul. nLite rekommenderas.
Det blev fel fråga, jag la in OS på en gammal rensad disk från en annan dator, nu börjar jag om med datorns egen disk först.

Så det räcker med Kör \i386 eller ska man välja vidare?

En skiva för allt har en anhörig kört med på sitt jobb, "det samlas så mkt man inte ska ha så vi blåser rent och kör in det som ska finnas".

Jag har börjat samla upp på ett litet USBminne
Citera
2007-08-06, 00:50
Medlem
trapd00rs avatar
Antingen är det du som förklarar som en kratta eller så är det jag som är för trött.
Jag överlåter till någon annan att svara på detta.
Citera
2007-08-06, 01:50
Bannlyst
Citat:
Antingen är det du som förklarar som en kratta eller så är det jag som är för trött.
Jag överlåter till någon annan att svara på detta.
Nu har jag ominstallerat datorn och W2000, nätkortet kom fram så internet fungerar Men skärm och kort syns inte för att ta in drivisar till rätt upplösning som nu är 600x800. Ska jag kopiera över nya till i386 fast enheterna inte syns, uppdatera datorn och OS eller vad kan man börja med?

Frågar före prov innan John Blund hunnit knocka alla xperter
Citera
2007-08-06, 03:50
Medlem
trapd00rs avatar
Är det bara jag som har svårt att klura ut sammanhanget i vad han försöker säga?

Och en upplösning på 600x800? Går det?
Citera
2007-08-06, 06:35
Bannlyst
Citat:
Är det bara jag som har svårt att klura ut sammanhanget i vad han försöker säga?

Och en upplösning på 600x800? Går det?
Jag har inte sagt ett ord, har du hört nåt

Jag körde OS på en gammal disk, då blev det dålig bild och inget nät, blåste disken helt och körde in W2000 igen, då kom nätet men inte grafiken.

Nästa prov blev att rensa helt igen och prova olika OS, i W95B och 98 fungerade allt men hade inte önskad upplösning, NT ville inte gå in och ME har jag inte packat upp ens. Från W98 till W2000 försvann nätet, ljud VGA och bildskärm från Enhetshanteraren.

Löser det sig inte packar jag upp en ny oanvänd disk, går direkt på 2000 och XP så får det lösa sig med supporten om den finns kvar och felen är kvar.

Det var därför jag ville reparera mina gamla diskar, installation är strul ibland, utom med XP tydligen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in