Citat:
Ursprungligen postat av Ondkvist
Med reservation för att jag inte har följt hela debatten/insett problematiken, men det intryck jag har fått av ditt problem är att du vill göra någon form av dual boot mellan W2k och XP på en och samma maskin, givet fullständig installation av bägge operativsystemen och med dual boot.
Tar ju inte direkt ynka 20 minuter från oformaterad disk, men definitivt inte längre tid än vad det tar att installera OS:arna följt på varandra.
Installera W2k med erforderliga drivrutiner, därefter XP i en annan struktur. Modifiera boot.ini efter behov.
Håller starkt med om det Nollan skrev: skadar inte att du går någon form av kurs för att få bättre förståelse om det hela. Av de slumpvisa inlägg av dig som jag har halkat förbi så saknar du rejält med grunder i din kunskap, därför blir det naturligtvis mer problematiskt för dig att få fason på det hela som du har tänkt dig.
Avvikande fråga: hur gammal är du? Du skrev någonstans att du är den i familjen som kan näst mest om datorer. Hur gammal är den som kan "mest", då? Och får du ingen hjälp av denne?
Jag har haft datorer länge med flera OS på, upp till 4 på samma ett tag tror jag, men fungerar inte så länge, så nu håller vi oss till 2000 och XP på alla maskiner. Sedan börjar det rasa vartefter och bör servas, det var över ett år sedan sist, då hinner man glömma en hel del. Mamma gick på kurs, hon verkar inte kunna något. Jag hinner inte gå på kurs och hinner nog glömma när det är dags, jag lär mig varje gång när det är dags, just nu känns det ganska enkelt när hjärnan börjat logga in. En anhörig har det som jobb och vill inte ha det som fritid, så jag får serva mamma också
Jag har fyllt 38 och har ett braindraining jobb på dagarna, ett misstag är at försöka fixa allt på nätterna istället för att sova. Då gjorde jag en tabbe att byta enhetsbeteckningar i P.Magic till det gamla. Sedan gick det inte att boota in. Då rasade även reservdatorn med blåskärm och jag lånade tillbaks en tredje. Dessa fel fixar ingen på 20 minuter, vi har redan en konsult på nätet som tar 400/timma IRL, hon har inte löst så mkt och spelar nog inte teater för att ragga kunder.
Som jag skrev i en annan tråd måste man ha en rutin att veta var gränsen går och lägga in nya diskar, sedan repa de gamla. Vi vet alla vilken tid nya diskar tar at få kuranta, en arbetsdag har jag sett, först datorns egen disk och sedan 2 OS mm, fast det kan man enkelt sköta själv. Att leta efter och kopiera över allt gammalt tar mest tid men är sällan akut. Mest akut känns mailen nu att återvinna.
Jag tycker det är kul att lösa problem och sedan impa lite på andra som man fixar datorn för när man är i form. Som man är mest lö-sö och utvilad.
Och nu ska jag kopppla ur en död disk, lägga in ett nytt OS på den intill, göra båda datorerna kuranta, sedan ta det lugnare med att repa de gamla diskarna.
Kan det vara en komplikation att en här kör med en annan teckenuppsättning på främmande språk i sina datorer och sedan kommer till mina med floppydiskar och sånt som ska kollas?