2011-01-04, 04:14
Medlem
Grandiosos avatar
Jag skulle nog inte rekommendera dig att hoppa på Kierkegaard det första du gör.

Bättre är att du inleder med att införskaffa Brita K. Stendahls alldeles eminenta biografi om
den store dansken. Hon kan förse dig med redskapen som gör att det blir betydligt lättare att
tillgodogöra sig Kierkegaards ofta väldigt kluriga och intrikata begreppsvärld.

Lycka till!
Citera
2011-04-10, 13:23
Medlem
rakarnas avatar
fråga om kierkegaard

tjenare har fått lite problem på en fråga som jag behöver hjälp med.

kierkegaards tanke att människan inte passar in i ett redan utstakat sammanhang är tongivande för hela existensfilosofin. redogör kort hur kierkegaard och andra existensfilosofer resonerar och kommentera?
Citera
2011-04-10, 13:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
tjenare har fått lite problem på en fråga som jag behöver hjälp med.

kierkegaards tanke att människan inte passar in i ett redan utstakat sammanhang är tongivande för hela existensfilosofin. redogör kort hur kierkegaard och andra existensfilosofer resonerar och kommentera?

Hur fick du det problemet?
Citera
2011-04-10, 13:37
Medlem
rakarnas avatar
Det är en fråga jag har fått av skolan men fast jag har suttit och läst i boken ett tag så fattar jag inget. alltså ni behöver inte svara på frågan men ni kan väl va snälla och liksom formulera det på ett finare sätt eller ge mig något tips på hur jag kan skriva?
Citera
2011-04-10, 15:02
Medlem
Jag svarade på samma fråga här för några dagar sedan: https://www.flashback.org/sp29906793
Citera
2011-10-11, 08:44
Medlem
Affektens avatar
Bumpar denna.

Vill introducera mig själv för Kirekegaard och bilda mig en egen uppfattning om honom. Är det Filosofiska smulor som gäller?

Några andra tips?
Citera
2012-01-10, 18:50
Medlem
Någon som kan något om Sören Kierkegaard?

Hej!

Jag tänkte forska lite om Sören Kierkegaard, jag kan nästan ingenting om Kierkegaard men skulle vilja få veta mer om honom. Som t.ex. Vem han var han? Vad han gjorde? Varför var han känd i sin tid? Varför är han "känd" idag? Har han påverkat oss på något vis i så fall hur? Några förslag på böcker till honom om existentialism, religion, filosofi etc.?
Senast redigerad av JRMino 2012-01-10 kl. 19:36.
Citera
2012-01-10, 18:59
Medlem
burfogels avatar
Jag ska ge dig ett tips alldeles gratis: google.se och wikipedia.org. Men säg det inte till någon.
Citera
2012-01-10, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burfogel
Jag ska ge dig ett tips alldeles gratis: google.se och wikipedia.org. Men säg det inte till någon.

Väldigt smart av dig att ge mig ett hemligt tips så här öppet i ett internetforum som är en av Sveriges mest besökta sajter.
Ps. Tack för att du tipsa mig om wikipedia.org (awesome site) har verkligen haft nytta av den nu dem senaste minuterna.
Citera
2012-01-10, 20:22
Medlem
gentlemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JRMino
Hej!

Vem han var han?
vad menar du med "var"? I motsats till Är eller Skulle ha varit?
Vem är du?
Citera
2012-01-10, 20:37
Medlem
Vad har han gjort i sitt liv? Vad trodde han på? Var fick han sin inspiration av? Varför är han viktig? Såna frågor syftar jag på..
Citera
2012-01-10, 20:52
Medlem
gentlemans avatar
aha. jag tror att han trodde på "Gud" och fick sin inspiration av en tös.
Som person var han: ensam, ganska mager.
Det är vad jag tror. Men alla har självklart rätt till sin åsikt och ska få göra som man vill så länge man inte kränker någon annan.
Det är öppet för diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in