2007-08-04, 15:15
Medlem
Drapåtrissors avatar
Läste om den teorin någonstans och visst är tanken hisnande? Ponera att vintergatan sugs in i ett svart hål, Vart tar då det i så fall vägen? (okey provade att söka och fick fram en tråd om momgos)
Citera
2007-08-04, 15:17
Medlem
AlitheSeconds avatar
Varför är du ett mongo? Förutom att vintergatan just i detta nu faktiskt sugs in i ett svarthål.
Citera
2007-08-04, 15:26
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlitheSecond
Varför är du ett mongo? Förutom att vintergatan just i detta nu faktiskt sugs in i ett svarthål.
Är det därför som ditt svarta hål vaknat till? Men all materia måste väl enlig fysiska lagar ta vägen någonstanns?
Citera
2007-08-04, 15:45
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Är det därför som ditt svarta hål vaknat till? Men all materia måste väl enlig fysiska lagar ta vägen någonstanns?

Japp. Och den packas väldigt, väldigt hårt i det svarta hålet. Så hårt att alla naturlagar bryter ihop.

Om vi säger så här: alla objekt utövar en viss gravitation. Ju mer massa objektet har, desto mer gravitation.
Gravitationen kröker tidrymden; man säger att objektet skapar en gravitationsbrunn. Det gamla exemplet med en spänd gummiduk är bra. Lägg en tung kula på den spända gummiduken, så bildas en grop.

Ett svart hål har så mycket massa att gropen i princip blir ett schakt. Rakt ner (fast tredimensionellt). Mitt i hålet ligger en oändligt tät, oändligt liten punkt med otrolig gravitation och jäser.
Materia kan inte överleva i en sån miljö, den omvandlas till energi.

Jag skulle inte vilja försöka mig på att besöka andra universa genom ett svart hål.

En portal borde inte avdunsta som svarta hål gör heller.
Citera
2007-08-04, 16:11
Medlem
vättes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Först och främst. Ett svart hål är inte ett hål (eller, det är ett hål lika mycket som solen är en grop). Ett svart hål är en väldigt liten, väldigt tung himlakropp.

En asteroid som sugs ned till jorden genom jordens gravitation läggs till jordens totala massa och ökar därmed jordens gravitation lite grann.

På samma sätt fungerar det för svarta hål: En asteroid som sugs ned till ett svart hål genom det svarta hålets gravitation läggs till det svarta hålets totala massa och ökar därmed det svarta hålets gravitation lite grann.

Skillnaden är att materian är mycket mer tätt ihoppackad i det svarta hålet än vad den är i jorden.
Citera
2007-08-04, 19:12
Medlem
raskenss avatar
iden att svartahål skulle vara någon slag teleportering till en annan dimension skulle jag nog betrakta som en våt scienscefictionfantasi ungefär som att man skulle kunna utvinna obegränsade mängder energi ur så kallad vacuumenergi och liknande trams.

Om det mot förmodan skulle gå att sugas på någon konstigt sätt ut till ett annat universum så kommer ingen levande varelse i alla fall att kunna överleva då gravitationen långt innan man hinner säga glasstårta skulle slita atomera i sina elementarpartiklar.

Samma sak med dom där tvillingparadoxhistoriena. För att kunna uppleva att en kompis åldrades långsammare så skulle man vara tvungen att uppleva så starka accelerationer eller så starka gravitationsfält att man kulle var plattare än vilse i pannkaka på 70talet innan det inträffade.
Citera
2007-08-04, 20:09
Medlem
Legimitations avatar
Gravitational singularity

http://en.wikipedia.org/wiki/Gravitational_singularity
Citat:
A gravitational singularity (sometimes spacetime singularity) is, approximately, a place where quantities which are used to measure the gravitational field become infinite. Such quantities include the curvature of spacetime or the density of matter. More accurately, a spacetime with a singularity contains geodesics which cannot be completed in a smooth manner. The limit of such a geodesic is the singularity.

The two most important types of spacetime singularities are curvature singularities and conical singularities. Singularities can also be divided according to whether they are covered by an event horizon or not (naked singularities). According to general relativity the initial state of the universe, at the beginning of the Big Bang, was a singularity, or single point. Another type of singularity predicted by general relativity is inside a black hole: any star collapsing beyond a certain point would form a black hole, inside which a singularity (covered by an event horizon) would be formed, as all the matter would flow into a certain point (or a circular line, if the black hole is rotating). These singularities are curvature singularities.
Citera
2007-08-04, 21:14
Medlem
gTab2s avatar
Du menar ett maskhål:

http://en.wikipedia.org/wiki/Wormhole

Detta kräver då att ytterligare dimensioner än rumtiden finns.
Citera
2007-08-04, 23:26
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gTab2
Du menar ett maskhål:

http://en.wikipedia.org/wiki/Wormhole

Detta kräver då att ytterligare dimensioner än rumtiden finns.

Varför? Maskhål är bara en genväg från ett ställe i rumtid till ett annat. Tvinga upp ett och håll det öppet med exotisk materia.

Det är för övrigt rätt troligt att det finns dimensioner. Superstringteorin stämmer rätt väl överens med universum, och den förutsätter att det finns ett rätt stort antal extra dimensioner... beroende på vilken strängteori man tycker är hipp för tillfället.
Citera
2007-08-05, 00:12
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan

En portal borde inte avdunsta som svarta hål gör heller.

Jag måste ha missat någonting här. Jag trodde att ingenting kunde lämna ett svart hål, så vad menar du med att det avdunstar.

Ps. Det är trevligt att det finns ett intresse för svarta hål och inte bara för bruna hål som det kan verka nu i dagarna.
Citera
2007-08-05, 01:20
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Jag måste ha missat någonting här. Jag trodde att ingenting kunde lämna ett svart hål, så vad menar du med att det avdunstar.
Jag antar att han syftar på hawkingstrålning. Den gör ju att svarta hål "avdunstar" med en hastighet omvänt proportionell mot dess densitet.
Citera
2007-08-05, 02:21
Medlem
Lempunos avatar
Trådskaparen:

Vet du ens vad ett svart hål är? Det är inget "hål", det är ett objekt.. Ett otroligt tungt objekt med otrolig densitet vilket ger objektet en otrolig gravitation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in