2007-08-04, 06:23
Medlem
Tja.

Har lånat en kompis macbook (han är på resande fot i ett halvår), men skulle behöva windows. För tillfället har den bara osx eller vad deras operativsystem heter.
Men hur går jag tillväga exakt för att göra detta?
Vill inte testa mig fram eftersom det inte är min dator, utan jag vill göra det rätt från första början.
Och kan jag använda en gammal windows xp cd som jag har, eller måste jag fixa nån speciell mac version?

Jag ber om ursäkt för dom dumma frågorna =)
Citera
2007-08-04, 07:25
Medlem
Ah, bootcamp var tydligen det magiska ordet. Hittade instruktionerna på apples hemsida, verkar förklaras väldigt utförligt där hur man ska gå tillväga..
Citera
2007-08-04, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruxor
Ah, bootcamp var tydligen det magiska ordet. Hittade instruktionerna på apples hemsida, verkar förklaras väldigt utförligt där hur man ska gå tillväga..
Måste ha en Windowsinstall-CD med SP2 integrerat dock, som jag förstått det. Men hum, varför behöver du Windows? Om det är för att spela, eller att du behöver direkt åtkomst till hårdvaran, då är boot camp att föredra. Är det för att du behöver ha tillgång till något enstaka Windowsprogram, kika då hellre på Parallell Desktop, eller VMWare Fusion, kör en virtuell installation av Windows, slipper du mucka runt med hans partitioner.
Citera
2007-08-05, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ibis
Måste ha en Windowsinstall-CD med SP2 integrerat dock, som jag förstått det. Men hum, varför behöver du Windows? Om det är för att spela, eller att du behöver direkt åtkomst till hårdvaran, då är boot camp att föredra. Är det för att du behöver ha tillgång till något enstaka Windowsprogram, kika då hellre på Parallell Desktop, eller VMWare Fusion, kör en virtuell installation av Windows, slipper du mucka runt med hans partitioner.

Hmm, ja om det finns ett bättre alternativ så lyssnar jag. Har fått för mig att såna där "windows emulerings" program är rätt dåliga, så jag har inte ens kollat på dom. Jag har själv en ibook (power pc), så om jag kan använda den till och med så vore det 100 gånger bättre.

Aja, jag är hursomhelst tveksam. Det enda som egentligen är viktigt är att jag vill kunna programmera i C# eftersom jag läser en kurs i det nu. Vi använder microsoft .NET framework, och jag kommer inte ihåg vad programmet vi använder heter, men som jag förstått det så måste man använda microsoft .NET för C# programmering.

Vet du om detta skulle kunna funka? Av sakerna du föreslog, vad skulle jag helst testa (och hur skulle jag gå tillväga) för att se om denna enda sak skulle fungera?
Citera
2007-08-05, 16:50
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Man behöver inte köra Windows för att kunna programmera C#. Kolla in Mono.
http://www.mono-project.com/Main_Page
Citera
2007-08-06, 09:35
Medlem
Det finns tre alternativ som är lämpliga: Parralells, VMware eller Bootcamp.

Vilket du väljer beror på vad du ska syssla med i Windows eller annat operativ. Bootcamp är ju den mest stabila och effektiva om du ska syssla med tunga arbeten i Windows då hela datorn används åt bara windows-systemet. Inget annat är alltså bootat än just windows.

Alternativen är Parralells och VWware som är program som låter dig starta OS X och köra Windows genom det. På så sätt kan du med ett knapptryck kan du kolla mailen i outlook på winxp om du så vill. Men detta rekomenderas inte om du som sagt ska utföra tyngre uppgifter på win-plattformen.

Lycka till!
Citera
2007-08-06, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ptz0n
Det finns tre alternativ som är lämpliga: Parralells, VMware eller Bootcamp.

Vilket du väljer beror på vad du ska syssla med i Windows eller annat operativ. Bootcamp är ju den mest stabila och effektiva om du ska syssla med tunga arbeten i Windows då hela datorn används åt bara windows-systemet. Inget annat är alltså bootat än just windows.

Alternativen är Parralells och VWware som är program som låter dig starta OS X och köra Windows genom det. På så sätt kan du med ett knapptryck kan du kolla mailen i outlook på winxp om du så vill. Men detta rekomenderas inte om du som sagt ska utföra tyngre uppgifter på win-plattformen.

Lycka till!
Ah, jag skulle säga att det fungerar bra till allt som inte är spel egentligen. Hans programmering borde gå hur fint som helst.
Citera
2007-08-30, 15:23
Medlem
är man tvungen att ha en win CD (key) för att kunna boota windows filer genom VMware?
Citera
2007-08-30, 16:42
Medlem
-jOE!s avatar
VMware Fusion finns här: http://thepiratebay.org/tor/3767709/...V1.MAC.ISO-OSX
Citera
2007-09-02, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
VMware Fusion finns här: http://thepiratebay.org/tor/3767709/...V1.MAC.ISO-OSX

jag har det... undrar bar hur det fungerar