2007-08-03, 19:26
Medlem
Vilken är den bästa/roligaste Volvomotorn enligt er?
Och om man ska köra med förgasare vilken ha ni valt då och varför?
Vilka mer ställen är bra att handla ifrån förutom KG Trimning
Citera
2007-08-03, 19:27
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J_B
Vilken är den bästa/roligaste Volvomotorn enligt er?
Och om man ska köra med förgasare vilken ha ni valt då och varför?
Vilka mer ställen är bra att handla ifrån förutom KG Trimning

Är ingen expert, men säger B23 bara för att
Du har ju alltid Sten Parner, men han e ju rätt dyr plus att jag hört rätt mycket illa tal om honom

EDIT: Jag vet inte vilken som kom först B23 eller B230 för det är väl trots allt olika motorer eller e jag ute och cyklar?
Menar iaf den som sitter i 740.
Citera
2007-08-03, 19:37
Medlem
volvo 240s avatar
B20. Hållbar så i i helvete.
Citera
2007-08-03, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Är ingen expert, men säger B23 bara för att
Du har ju alltid Sten Parner, men han e ju rätt dyr plus att jag hört rätt mycket illa tal om honom

EDIT: Jag vet inte vilken som kom först B23 eller B230 för det är väl trots allt olika motorer eller e jag ute och cyklar?
Menar iaf den som sitter i 740.

Ingen expert här heller, men B23 kom iallafall först, för att sedan konstrueras om och den nya motorn fick beteckningen B230.

Jag har nog deras sämsta motor i min bil iallafall, B28, V6:an från Peugeot, Renault och Volvo...
Citera
2007-08-03, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
B20. Hållbar så i i helvete.

Vanlig missuppfattning.

Såväl B21 som B23, 230 etc är betydligt hållbarare på alla sätt utan att vara överlägsna någonting annat. Den femcylindriga som kom med 850 1992 är hållbarare.

För att nämna några volvomotorer som är hållbarare än B20. Skall vi gå in på andra märken så kan jag nog räkna upp åtminstone 20-30st som är hållbarare.
Citera
2007-08-03, 19:46
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Vanlig missuppfattning.

Såväl B21 som B23, 230 etc är betydligt hållbarare på alla sätt utan att vara överlägsna någonting annat.

anledningen att jag valde 230 ar just hållbarheten. Aldrig varit med om en motor som klarat så mycket stryk.
Inte för att jag varit med om allt för många motorer iof
Citera
2007-08-03, 19:48
Medlem
fightownwalls avatar
en B20 så klart med en strombergare på hur stabilt som helst.........Har det i min gamle Volvo PV.Finns väl videos där dom pinar B20 motorer utan olja och vatten och dom går i halvtimma eller nått på nätet hitta? Jag läste om nått tyskt test där dom hade testat och sätta en B20 på fullgas med olja och vatten i och den gick i nån månad eller hur det va nån som vet mer....?

Orginalmotorn(B18) som satt i håller jag på att slipa in sätena för dom nya ventilerna jag ska byta och jag ska ta och byta oljeringarna när jag ändå håller på och detta är efter 47 000 mil men motorn gick väl sådär då men jag skulle tippa på att den hade pallat 15-20 000mil till lätt och om inte det är stabilt så vettefan alltså
Citera
2007-08-03, 19:54
Medlem
milks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fightownwall
en B20 så klart med en strombergare på hur stabilt som helst.........Har det i min gamle Volvo PV.Finns väl videos där dom pinar B20 motorer utan olja och vatten och dom går i halvtimma eller nått på nätet hitta? Jag läste om nått tyskt test där dom hade testat och sätta en B20 på fullgas med olja och vatten i och den gick i nån månad eller hur det va nån som vet mer....?

Mm, förmodligen!
Citera
2007-08-03, 19:58
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fightownwall

Orginalmotorn(B18) som satt i håller jag på att slipa in sätena för dom nya ventilerna jag ska byta och jag ska ta och byta oljeringarna när jag ändå håller på och detta är efter 47 000 mil men motorn gick väl sådär då men jag skulle tippa på att den hade pallat 15-20 000mil till lätt och om inte det är stabilt så vettefan alltså

Har ett vagt minne om att någon hade testat att slänga i massa grus och annan skit i oljan på en B20 (?) samt en stund utan olja och den gick hur fint som helst...kan ju ha drömt det under ett rus med så jag ska inte svära på det.
Dock var det den enda som pallade det (de gjorde likadant med andra märkens samtida motorer.)
Citera
2007-08-03, 20:01
Medlem
malajs avatar
Måste väl ändå bli b23 eller b230...
Kör Amazon med B18 som gått 34000mil. Funkar givetvis hur bra som helst men kräver brytarspetar/konding/ventiljustering/tändsjustering ibland.
Körde Volvo 740 tidigare o det var ju bara o byta tändstift vart 7:e år o olja varje år så gick den utan vidare underhåll... Så jag säger B23/b230...
Citera
2007-08-03, 20:04
Medlem
Här gick de undan med svaren

Jo B20 är en seg jäkel! nästan helt omöjliga att ta död på

Men om vi går in på de lite med avancerade motorerna med 16v och liknande, vilka är bäst där egentligen?
Fanns det inte någon volvo med 16v motor som var ganska ovanlig och visst riktigt kul?

Finns det något bra forum där det pratas samt köp/sälj mycket om sådant här?
Citera
2007-08-03, 20:04
Medlem
fightownwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Vanlig missuppfattning.

Såväl B21 som B23, 230 etc är betydligt hållbarare på alla sätt utan att vara överlägsna någonting annat. Den femcylindriga som kom med 850 1992 är hållbarare.

För att nämna några volvomotorer som är hållbarare än B20. Skall vi gå in på andra märken så kan jag nog räkna upp åtminstone 20-30st som är hållbarare.

Så du menar att ju mer krafs motorn får som lamdasonder ...databoxar .....insprutare med mekaniska och elektroniska pumpar skulle göra motorn mer hållbar i drift ?? Du skojjar väl nu??

Vill minnas att man när man gjöt B16-18-20 blocken så anpassade man dessa också även för diesel drift och som ni vet kräver diesel något högre kompression därav tjockare block och foder för att hålla för detta.

Och om jag inte heller minns fel så hade inte Volvo nån egen diesel när B21-B23 B230 TF TIC 16 tiden va utan man hade ett Audi block i dieseln. På den tiden varför skulle man ha lika stabila block då som hade förr måste ju kostat ofantligt mycket mer så den får jag inte ihop att dessa motorer skulle va mer driftsäkra än en hederlig konverterbar B20?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in