Jag var på Trästocksfestivalen i Skellefteå härom helgen och träffade några killar som gick omkring med en bandare och sade sig ha hittat ett riktigt guldblandband på gatan utanför Musikanten i Umeå. Bandet hade titeln "Stefans Partaj Mix" och innehöll så disparata sånger som Ultima Thules "Stolt och Stark", det stenhårda punkbandet Gatans Lag med sin "Sluta Aldrig Slå", Status Quo - What Ever You Want och även nån tidig hit med Hammerfall.
Men det som verkligen stod ut på detta band var något som vid första lyssning lät som ett klassiskt svenskt dansband, men när jag lyssnade till texterna tappade jag hakan; de var nämligen högeligen främlingsfientliga och skrädde inte orden när det gällde att berätta vad de skulle göra med "rasavvikelser". Detta var ju så klart fantastiskt att höra, särskilt i kontrast till den storslagna dansbandsmusiken. Och namnet? "Adolfz" hade den förvirrade Stefan skrivit dit på bandomslaget. Låtarna hette nåt i stil med "Sång till Göring" och "Sola i Karlsta'".
Har någon av Flashbackarna hört talas om detta fenomen, är det någon grupp som var aktiva förr eller är de något one-hit wonder? Internet meme? Vore kul att få veta nåt mer!
Öh, dessa är väl ganska kända, i alla fall i lite mer underjordiska kretsar! Har fått för mig att Lill-Chrille (dvs en av Bajsmännen) har nått med det här att göra... hörde om en intervju i en vit makt-tidning från Klippan, ska se om jag hittar nått. Här finns en länk till en sida där man kan ladda hem deras mest kända låtar. Vet inte vem som latg upp dem. http://two.xthost.info/adolfz/
haha så jävla rock N roll! nästan så man får tårar i ögonen, nya party låtarna detta lätt!
kan tipsa om John Finne - Svart Katt när vi ändå är inne på ämnet
Ja sola i karlstad är bra, men min favorit är ändå "med yxa och med spö" där de hyllar förintelsen. "Birkenau och Auswitch och treblinka, är glädjeämnen som vi alla mins, det är med sorg och ilska som jag inser, att dessa läger inte längre finns".