2007-08-03, 15:36
Medlem
Ralfons avatar
Hej barn!
För ett tag sedan inhandlade jag en bärbar Toshiba of sorts (Win Xp Home) från en större elektronikkedja. Sedermera började den småkrångla och efter ett tag gick det inte att starta windows ens. Av en slump hittade jag en gammal fin XP-skiva på bordet och installerade. Finfint, nu går det starta den!
Men allt funkar inte riktigt hundra perfekt ändå...krångel med ljudenhet bland annat så den är inte så pigg på att spela upp ljud.
Men nu har jag alltså två operativsystem. Upplagt för problem? Båda tar iaf plats och det är en småsnål hårddisk...vågar man avinstallera Xp Home som alltså var förinstallerat (nåja, man installerar ju första gången man slår på datorn)? Hur är det med garantier och sådant om man råkar ha en, mer eller mindre laglig, egen windowsinstallation? Jag får en känsla av att de inte gillar sådant... Sedan har jag ju ett alternativ som består i att använda medföljande skivor för produktåterställning. Men om jag gör det så får jag väl räkna med att bli av med alla fina filer jag samlat på mig på dess hårddisk? Så vad är det bästa att göra?

*Köra på som det är med två OS och använda det nyinstallerade som fungerar och låta det gamla vara
*På något vis avinstallera det gamla operativsystemet och fortsätta använda det jag installerade själv
*Köra produktåterställning och ta smällen att bli av med en massa alt. börja krångla och föra över...
*Lämna in skiten (kanske bäst att avinstallera Xp Pro isf...). Vidare lär de väl inte ta emot den utan att jag ens själv försökt med produktåterställning och de mufflar säkert bort filerna som ligger på ändå...
Citera
2007-08-03, 15:58
Medlem
Lämnar du in den blir du garanterat av med filerna. Ominstallation är nog en av de första åtgärderna de gör.

För över de filer du behöver spara, du har väl säkert brännare på datorn och jag tror inte du har så mycket som du verkligen behöver spara. (Du får helt enkelt ladda ner det på nytt).
Sen formaterar du allt och lägger in ditt XP Pro. Detta för att om du använder återställningsskivorna får du en massa skräp som du ändå aldrig använder.

Slutligen om du enbart använder datorn till att kontorsapplikationer t.ex. surfa och skriva, d.v.s. inte till spel ta en titt på detta.
Citera
2007-08-03, 19:27
Medlem
kavlevs avatar
Om det är en laptop av nå slag så kan jag tänka mej att den e lite tjurig med ljud och diverse saker. Så om detta är fallet, använd det operativ som följde med för att minimera småstrul.

Du bör göra backuper på det du vill spara, har den inte brännare eller liknande så kan du införskaffa en extern hårddisk, det är rätt smidigt och inte allt för dyrt.

Mitt tips är hursomhelst att frösöka göra backup på allt du vill spara sen e det ba å köra me skivan du fick med datorn å formatera hela skiten!

Men det e juh bara va jag hade gjort

lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in