Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Underbart, en tråd om världens bästa band någonsin, alla kategorier!
Sant
Citat:
Nu har jag inte lusläst tråden men jag vill bara påpeka att de är så mycket mer än bara Freddie och t ex de största hitsen och listframgångarna hade ju Roger Taylor och John Deacon.
Nej, jag måste nog säga emot här. Varken Taylor eller Deacon var några briljanta låtskrivare, visst var de bra, och visst fick de till hits (när blev det ett mått på kvalitet?) men de går inte på något sätt att jämföra med Freddie Mercury.
Deacons bästa låt tycker jag är Misfire, sedan kommer nog Spread Your Wings eller You and I, sedan kanske Your My Best Friend. Inga dåliga låtar där inte. Den enda jag uppskattar mycket från Taylor är Sheer Heart Attack. Och visst svänger låtar som Another One Bites The Dust och Radio Gaga, och de funkar jättebra live, men om man ska dra upp några Mercury-låtar för att jämföra så kan man ju ta de här:
Överdrivna, avancerade grejer: Bohemian Rhapsody, My Fairy King, March Of The Black Queen, Ogre Battle, Bicycle Race, Millionaire Waltz, Seaside Rendevouz.
Popigare låtar med någorlunda standard uppbyggnad: Don't Stop Me Now, Good Old Fashioned Lover Boy, Seven Seas Of Rhye, Somebody To Love, Play The Game
Även Brian May tycker jag klår herrarna Deacon och Taylor, med låtar som '39, Who Wants To Live Forever, Prophets Song, Dear Friends, Dreamers Ball, Save Me och Good Company.
Självklart är det ju ett tycke om smak, jag föredrar avancerat Mercury-stuk när det gäller musik, framför hyfsat simpel ompaompa-musik (vilket ofta Taylors och Deacons musik tenderar att kännas som) och jag kan inte helt ärligt säga att jag är så sjukt inlyssnad på synt-era-Queen, men med mina exempel vill jag visa att jag tycker att Freddie vinner även när det gäller att komponera "enkel hitmusik".
Ska man räkna procentuellt på hur bra låtar de skrev mot hur mycket halvdåligt/dåligt vinner nog fortfarande Mercury. Sedan skulle jag nog säga Deacon, följd av May och sist Taylor.
Märk dock att jag inte säger något illa om Mays fantastiska gitarrmelodier och varma ton, Taylors svängiga kompande och fantastiska falsettstämma eller John Deacons geniala basgångar.
Citat:
Vilket band, vilka sångare och, framförallt, vilken sjukt bra musik genom alla år och över rådande trender! Otroligt!
Jag ställer mig upp och applåderar spontant!
Rätt igen!