2009-02-23, 15:53
Medlem
statoil^s avatar
Sitter och lyssnar på Innuendo nu. Har inte riktigt uppskattat den låten förut, men för stunden är det bästa Queen-låten för mig i alla fall. Fan va pigg och glad man blir av det akustiska solot i mitten av låten, följt av gitarrmanglande av Brian May. Underbart är bara förnamnet!

Jag börjar tänka på Led Zeppelin när jag hör den här låten.

http://www.youtube.com/watch?v=cpys1c3jCNs
Citera
2009-02-23, 16:03
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av statoil^
Sitter och lyssnar på Innuendo nu. Har inte riktigt uppskattat den låten förut, men för stunden är det bästa Queen-låten för mig i alla fall. Fan va pigg och glad man blir av det akustiska solot i mitten av låten, följt av gitarrmanglande av Brian May. Underbart är bara förnamnet!

Hehe, tanken är redan tänkt!

http://www.youtube.com/watch?v=Ukh7Lj2dyWw
Citera
2009-02-23, 16:25
Medlem
omgsaigons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tronny
Hej!
det ska tydligen vara över 66 ackord i den låten (om det stämmer vet jag inte)

Någonsin lyssnat på Dream Theater? 66 är ingenting
Citera
2009-02-23, 19:23
Medlem
diannos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Underbart, en tråd om världens bästa band någonsin, alla kategorier!
Sant

Citat:
Nu har jag inte lusläst tråden men jag vill bara påpeka att de är så mycket mer än bara Freddie och t ex de största hitsen och listframgångarna hade ju Roger Taylor och John Deacon.

Nej, jag måste nog säga emot här. Varken Taylor eller Deacon var några briljanta låtskrivare, visst var de bra, och visst fick de till hits (när blev det ett mått på kvalitet?) men de går inte på något sätt att jämföra med Freddie Mercury.
Deacons bästa låt tycker jag är Misfire, sedan kommer nog Spread Your Wings eller You and I, sedan kanske Your My Best Friend. Inga dåliga låtar där inte. Den enda jag uppskattar mycket från Taylor är Sheer Heart Attack. Och visst svänger låtar som Another One Bites The Dust och Radio Gaga, och de funkar jättebra live, men om man ska dra upp några Mercury-låtar för att jämföra så kan man ju ta de här:
Överdrivna, avancerade grejer: Bohemian Rhapsody, My Fairy King, March Of The Black Queen, Ogre Battle, Bicycle Race, Millionaire Waltz, Seaside Rendevouz.
Popigare låtar med någorlunda standard uppbyggnad: Don't Stop Me Now, Good Old Fashioned Lover Boy, Seven Seas Of Rhye, Somebody To Love, Play The Game

Även Brian May tycker jag klår herrarna Deacon och Taylor, med låtar som '39, Who Wants To Live Forever, Prophets Song, Dear Friends, Dreamers Ball, Save Me och Good Company.

Självklart är det ju ett tycke om smak, jag föredrar avancerat Mercury-stuk när det gäller musik, framför hyfsat simpel ompaompa-musik (vilket ofta Taylors och Deacons musik tenderar att kännas som) och jag kan inte helt ärligt säga att jag är så sjukt inlyssnad på synt-era-Queen, men med mina exempel vill jag visa att jag tycker att Freddie vinner även när det gäller att komponera "enkel hitmusik".

Ska man räkna procentuellt på hur bra låtar de skrev mot hur mycket halvdåligt/dåligt vinner nog fortfarande Mercury. Sedan skulle jag nog säga Deacon, följd av May och sist Taylor.

Märk dock att jag inte säger något illa om Mays fantastiska gitarrmelodier och varma ton, Taylors svängiga kompande och fantastiska falsettstämma eller John Deacons geniala basgångar.

Citat:
Vilket band, vilka sångare och, framförallt, vilken sjukt bra musik genom alla år och över rådande trender! Otroligt!

Jag ställer mig upp och applåderar spontant!
Rätt igen!
Citera
2009-02-23, 19:41
Medlem
ibanez2s avatar
Citat:

Väldigt bra låt och ett försök att göra en Bohemian Rhapsody-kopia.Tycker dock att originalet är bättre
Citera
2009-02-23, 20:40
Medlem
Relays avatar
Sitter och lyssnar på IN the lap of the gods varför släppte dom aldrig denna underbara låt på singel?
detsamma tycker jag om Teo Toriatte från Day at the races plattan.
Citera
2009-02-23, 21:43
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dianno
Sant

Nej, jag måste nog säga emot här. Varken Taylor eller Deacon var några briljanta låtskrivare, visst var de bra, och visst fick de till hits (när blev det ett mått på kvalitet?) men de går inte på något sätt att jämföra med Freddie Mercury.
Deacons bästa låt tycker jag är Misfire, sedan kommer nog Spread Your Wings eller You and I, sedan kanske Your My Best Friend. Inga dåliga låtar där inte. Den enda jag uppskattar mycket från Taylor är Sheer Heart Attack. Och visst svänger låtar som Another One Bites The Dust och Radio Gaga, och de funkar jättebra live, men om man ska dra upp några Mercury-låtar för att jämföra så kan man ju ta de här:
Överdrivna, avancerade grejer: Bohemian Rhapsody, My Fairy King, March Of The Black Queen, Ogre Battle, Bicycle Race, Millionaire Waltz, Seaside Rendevouz.
Popigare låtar med någorlunda standard uppbyggnad: Don't Stop Me Now, Good Old Fashioned Lover Boy, Seven Seas Of Rhye, Somebody To Love, Play The Game

Även Brian May tycker jag klår herrarna Deacon och Taylor, med låtar som '39, Who Wants To Live Forever, Prophets Song, Dear Friends, Dreamers Ball, Save Me och Good Company.

Självklart är det ju ett tycke om smak, jag föredrar avancerat Mercury-stuk när det gäller musik, framför hyfsat simpel ompaompa-musik (vilket ofta Taylors och Deacons musik tenderar att kännas som) och jag kan inte helt ärligt säga att jag är så sjukt inlyssnad på synt-era-Queen, men med mina exempel vill jag visa att jag tycker att Freddie vinner även när det gäller att komponera "enkel hitmusik".

Ska man räkna procentuellt på hur bra låtar de skrev mot hur mycket halvdåligt/dåligt vinner nog fortfarande Mercury. Sedan skulle jag nog säga Deacon, följd av May och sist Taylor.

Märk dock att jag inte säger något illa om Mays fantastiska gitarrmelodier och varma ton, Taylors svängiga kompande och fantastiska falsettstämma eller John Deacons geniala basgångar.

Rätt igen!

Nu skrev jag ju, medvetet, "hits" och "listframgångar" och har därvidlag inte fel och jag håller nog med dig i det mesta även om jag tycker det är lite överanalys på ett b-a-n-d jag tycker är sjukt bra överlag oavsett vad.

Min intention var att påpeka att det var just sammansättningen av dessa fyra som skapade magi men självklart är det Freddie som ändå bar allt framåt på sätt och vis.
Citera
2009-02-23, 22:31
Medlem
ibanez2s avatar
Citat:

Lite kul att du gör just det med tanke på att Robert Plant sjöng den på Freddie Mercurys hyllningskonsert 1992.
Citera
2009-02-23, 22:34
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibanez2
Lite kul att du gör just det med tanke på att Robert Plant sjöng den på Freddie Mercurys hyllningskonsert 1992.
Inte helt O-kul heller att jag påpekade just det i inlägg #230.
Citera
2009-02-23, 22:37
Medlem
ibanez2s avatar
Citat:
Inte helt O-kul heller att jag påpekade just det i inlägg #230.

Det märks att det är måndag
Citera
2009-02-23, 23:24
Medlem
diannos avatar
Citat:
Nu skrev jag ju, medvetet, "hits" och "listframgångar" och har därvidlag inte fel och jag håller nog med dig i det mesta även om jag tycker det är lite överanalys på ett b-a-n-d jag tycker är sjukt bra överlag oavsett vad.

Min intention var att påpeka att det var just sammansättningen av dessa fyra som skapade magi men självklart är det Freddie som ändå bar allt framåt på sätt och vis.
så sant, så sant. älskar verkligen hela bandet som band, men jag tycker bara det är lite tjatigt när folk försöker få det till att bli att hela bandet var "lika vikigt" och att ju de faktiskt skrev låtar allihop. skrev ett inlägg om detta tidigare där jag också påpekade att det är lite konstigt att alla nämner queen som ett band som gjort så mycket "hårda" låtar och även oortodoxa låtuppbyggnader och dylikt, med 70-talets mått mätt. i mina ögon är båda dessa påståendena inte så jättevettiga, det fanns massvis med band som var mycket "hårdare" och även band som gjorde mer invecklad och okonventionell musik som ändå sålde någorlunda, även om ju queen slog de flesta av dessa rätt rejält när det gäller listframgångar.

det jag menar är att fokusen ofta verkar ligga fel, istället för att bara säga att det är fyra fantastiska musiker, tre grymma sångare, en överfantastisk ledare, influerande och vägbanande musik, fantastiska låtar och helt enkelt förmodligen tidernas bästa band

edit: innuendo är grym. gillar också mellanpartiet starkt, framförallt "you can be everything you want to be"-snutten mellan det klassiska och det elektriska gitarrsolot.
och när man är inne på korta moment i låtar, så är det förmodligen coolaste i någon queen-låt 4:49 in i March Of The Black Queen (klar kandidat till tidernas bästa låt) när Brian (eller vem är det?) sjunger sista raden:
I'll do the march of the black queen!
Epic!
Senast redigerad av dianno 2009-02-23 kl. 23:32.
Citera
2009-02-24, 01:46
Medlem
statoil^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dianno
innuendo är grym. gillar också mellanpartiet starkt, framförallt "you can be everything you want to be"-snutten mellan det klassiska och det elektriska gitarrsolot.
och när man är inne på korta moment i låtar, så är det förmodligen coolaste i någon queen-låt 4:49 in i March Of The Black Queen (klar kandidat till tidernas bästa låt) när Brian (eller vem är det?) sjunger sista raden:
I'll do the march of the black queen!
Epic!

Lyssna 4:35, på vänster sida hör du Freddie.

4:49 är också Freddie, helt övertygad om det. Annars behöver jag elefantöron!

Har lyssnat på alla låtar sedan tidigare, älskar Queen förövrigt, även om det inte blir lika mycket lyssnande på de nuförtiden. Det går i perioder. Men nog lyssnar man på de, sett överlag, hela tiden.

The March of the Black Queen är fantastisk.

Förresten, det här min (för tillfället) drömsetlist med Queen. Finns ju flera varianter. Men den här är inte dålig för tillfället. Åtminstone inte på Spotify!

http://open.spotify.com/user/statoil%5e/playlist/4Xr9B7lSXMIPTYGQJCuP0x

1. One Vision (Queen)
2. Tie Your Mother Down (May)
3. Headlong (Queen)
4. Ogre Battle (Mercury)
5. The March of the Black Queen (Mercury)
6. Somebody To Love (Mercury)
7. Sail Away Sweet Sister (May)
8. Let Me Live (Queen)
9. Too Much Love Will Kill You (May/Musker/Lamers)
10. Love of My Life (Mercury)
11. Long Away (May)
12. It's Late (May)
13. Don't Stop Me Now (Mercury)
14. I'm in Love With My Car (Taylor)
15. Brighton Rock (May)
16. Rock It (Prime Jive) (Taylor)
17. I Want to Break Free (Deacon)
18. A Kind of Magic (Taylor)
19. Seven Seas of Rhye (Mercury)
20. Death on Two Legs (Dedicated to...) (Mercury)
21. Bohemian Rhapsody (Mercury)
22. Hammer to Fall (May)
23. Crazy Little Thing Called Love (Mercury)
24. I Want It All (Queen)
25. In the Lap of the Gods... Revisited (Mercury)

ENCORE

26. Sheer Heart Attack (Taylor)
27. We Will Rock You (May)
28. We Are the Champions (Mercury)
29. God Save the Queen (Trad. Arr: May)

Speltid i Spotify: Ungefär 115 minuter.
Senast redigerad av statoil^ 2009-02-24 kl. 01:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in