2007-08-02, 19:32
Medlem
Kapten Kokss avatar
Har en Airport Extreme och funderar nu på möjligheten att utöka nätverket med en Netgear-router som jag har. Innan jag lägger ner någon mer tankeverksamhet så undrar jag bara om det är möjligt överhuvud taget?
Citera
2007-08-02, 20:54
Medlem
boo!s avatar
Som en repeater bara? Ja det går men det är möjligt att roaming inte funkar optimalt.
Citera
2007-08-02, 21:26
Medlem
Kapten Kokss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boo!
Som en repeater bara? Ja det går men det är möjligt att roaming inte funkar optimalt.

Repeater? Roaming?

Det jag vill åstakomma är bara lite bättre räckvidd till airport-nätverket. Vore mycket behändigt att ha en router på övervåningen och en på undervåningen. Man kanske kan... Brygga de båda anslutningarna? Jag är blott en lekman i ämnet så jag har egentligen inga förslag.
Citera
2007-08-03, 08:31
Medlem
joyces avatar
Jag har en airport extreme och sen en gammal vanlig airport för att utöka räckvidden på nätverket.
Citera
2008-08-14, 15:35
Medlem
Fortsätter på temat att utöka sitt trådlösa nätverk.

Scenario: Jag ska snart flytta och har möjlighet att koppla in mig på en väns nätverk. Han bor snett över gatan ca 75-100m bort. Om jag sätter en Airport Extreme hos honom och en Time Capsule hos mig, kan min Time Capsule agera repeater då, dvs har den räckvidd nog? Det kommer vara fri sikt om vi sätter routrarna i fönstret, annars bara varsin vägg emellan.

Det är ren snikenhet som får mig att fråga. Han betalar 179kr/mån för 10/10 och nyttjar inte för mer än slösurf och jag skulle få ta Comhems kabelabonnemang...

Tacksam för svar
Citera
2008-08-14, 15:45
Medlem
Boffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Koks
Har en Airport Extreme och funderar nu på möjligheten att utöka nätverket med en Netgear-router som jag har. Innan jag lägger ner någon mer tankeverksamhet så undrar jag bara om det är möjligt överhuvud taget?
Vet inte om Netgear kan ansluta trådlöst till den AE och utöka det. Dock borde det gå att dra en sladd från AE och sätta i WAN porten på din Netgear. Sen i inställningarna på din Netgear ska du välja nåt i stil med bryggläge eller utöka. Vet inte hur det funkar på en Netgear, ens om det går.

Men! Nu kom jag ju på att du kan ha din Netgear som "huvud". Alltså internet i den och skapa ett trådlöst nätverk med den. Sen kan du ansluta din AE till den och utöka det... Borde vara det enklaste.
Citera
2008-08-14, 15:46
Medlem
Boffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dobre
Fortsätter på temat att utöka sitt trådlösa nätverk.

Scenario: Jag ska snart flytta och har möjlighet att koppla in mig på en väns nätverk. Han bor snett över gatan ca 75-100m bort. Om jag sätter en Airport Extreme hos honom och en Time Capsule hos mig, kan min Time Capsule agera repeater då, dvs har den räckvidd nog? Det kommer vara fri sikt om vi sätter routrarna i fönstret, annars bara varsin vägg emellan.

Det är ren snikenhet som får mig att fråga. Han betalar 179kr/mån för 10/10 och nyttjar inte för mer än slösurf och jag skulle få ta Comhems kabelabonnemang...

Tacksam för svar
Om dom kan få kontakt med varandra så går det bra. Med fri sikt borde det fungera...
Citera
2008-08-14, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boffen
Om dom kan få kontakt med varandra så går det bra. Med fri sikt borde det fungera...

Jo, att det skulle funka om de får kontakt betvivlar jag inte

Däremot undrar jag om det är nån Mac-guru här som vet om man kan förvänta sig funktion på de avstånden som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in