2007-08-02, 15:56
Medlem
Harry_s avatar
går det att köpa förarbevis ?
båtklubben kräver att man har nautisk kompetens
Citera
2007-08-02, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
går det att köpa förarbevis ?
båtklubben kräver att man har nautisk kompetens
Du får la ta en studiecirkel.
Citera
2007-08-02, 16:04
Medlem
dodeesoss avatar
Man får gå en kurs som avslutas med ett praktiskt och ett skriftligt prov. Kostnad allt som allt 4000-5000kr och det tog 10 veckor (4 timmar i veckan) när jag gick den, antar att det finns intensivvarianter....

Kolla:
http://www.nfb.a.se/

Att "köpa" är nog svårt, har för mig att det uppdagades att någon sålt skepparintyg för ett par år sedan, det blev ett himla liv å rättegångar o s v.
Citera
2007-08-02, 16:08
Medlem
Harry_s avatar
sjukt att betala flera tusen för att ha båten där
sen ska man betala 2000:-/år för platsen oxå

kan klubben kolla upp om jag har förarbevis eller inte om jag skulle okmma med en falsk
Citera
2007-08-02, 16:14
Medlem
dodeesoss avatar
Citat:

kan klubben kolla upp om jag har förarbevis eller inte om jag skulle okmma med en falsk

Klubbens försäkring är förmodligen baserad på att platsinnehavarna har minst förarbevis.
Vet inte om klubbar kollar aktivt mot NFB's register men dom kan säkert om dom vill.
Citera
2007-08-02, 16:32
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodeesos
Man får gå en kurs som avslutas med ett praktiskt och ett skriftligt prov. Kostnad allt som allt 4000-5000kr och det tog 10 veckor (4 timmar i veckan) när jag gick den, antar att det finns intensivvarianter....

Kolla:
http://www.nfb.a.se/

Att "köpa" är nog svårt, har för mig att det uppdagades att någon sålt skepparintyg för ett par år sedan, det blev ett himla liv å rättegångar o s v.
För förarbevis behövs väl inget praktiskt prov eller? Tog en kurs i skolan och fick lägga ut hela 200kr för att få mitt intyg Båtpraktik finns det något som heter i min fina intygsbok men detta skiljt från förarbeviset.

Om de inte kollar med NFB så behövs det en intygsbok, en underskrift, ett klistermärke och en stämpel.
Citera
2007-08-02, 16:34
Medlem
motborgarens avatar
Citat:

Min klubb saknar den regeln, tyvärr, så om du är snål kan du alltid leta efter någon annan. Du måste även ha en egen båtförsäkring för att få ta upp och sjösätta båten också. Den försäkringen blir betydligt billigare om du har nautisk kompetens.

Det går att kolla upp om du har förarbevis och de är inte speciellt enkla att förfalska, men förmodligen nöjer de sig med att få titta i din intygsbok.

Förutom NFB kan har Medborgarskolan kurser. http://www.medborgarskolan.se/templates/pages/SubjectGroupPage.aspx?&sgid=10&id=303

Jag kan inte hålla mig från att moralisera då farlederna redan nu är överfulla av idioter som inte ens kan vejningsregler, så om du inte ens orkar lägga några helger på grundläggande kunskap, stanna på land.
Citera
2007-08-02, 16:49
Medlem
Alla studieförbund har kvällskurser. Det finns även intensivkurser (en helg).
Citera
2007-08-02, 16:50
Medlem
dodeesoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
För förarbevis behövs väl inget praktiskt prov eller? Tog en kurs i skolan och fick lägga ut hela 200kr för att få mitt intyg Båtpraktik finns det något som heter i min fina intygsbok men detta skiljt från förarbeviset.

Du har förmodligen rätt, vid närmare koll ser det ut som att praktiken inte krävs utan bara rekommederas. Vi gjorde den som sagt, rattade båt i mitten på december, det var kallt...

Provet var inte speciellt svårt, om man läser igenom boken ett par gånger bör man klara det. Man måste inte gå en kurs utan kan skriva som privatist, bara att kontakta en provförättare där man bor och be att få vara med på en skrivning.

Så om praktiken inte krävs måste det inte bli jättedyrt.
Citera
2007-08-02, 22:54
Medlem
Harry_s avatar
ok
2300:- kostar sk*ten

fick reda på att klubben fixar kurser 1gång om året
tar ca.12v att få den
Citera
2009-06-15, 15:06
Medlem
Nätkurs

Citat:
ok
2300:- kostar sk*ten

fick reda på att klubben fixar kurser 1gång om året
tar ca.12v att få den

...eller också går du en nätkurs som kostar hälften så mycket och som du klarar på en helg om du är snabb. Jag har kört: "e-navigation.se" och den var bra, men det finns säkert andra också.
Citera
2009-08-08, 20:11
Medlem
förarbevis

Mitt tips är att kolla så kursmaterialet är bra. Om läraren är bra eller inte är ju svårt att veta i förväg..
Billigast är annars att gå en distanskurs, men igen, en bra bok och ordentligt kursmaterial/övningar är nog det viktigaste.

Jag gick min kurs hos http://www.navigationsakademien.se som jag rekommenderar, man får även rabatt på sjökort hos dom.

/Lycka till
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in