• 3
  • 4
2007-08-11, 14:57
Medlem
FisringsAgusts avatar
Har en liten skogsbäck som där finns bäcköring och lite röding i, de blir inte så värst stora men de är väldans goda att sätta tänderna i. Stekas hela med lite salt o peppar på ska de va! (inälvorna ska ut förstås.)

Med sig tar man lite potäter och ett spritkök, alternativt bara en binge och en yxa och gör en lägereld på plats. Potatisen kan man palla hos närmsta farmer.

Smultron och vildhallon till efterrätt om inte myggorna äter upp en innan.
Citera
2007-08-11, 15:00
Medlem
wigwaggles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Dra ett span på "river cottage" serien så får du massvis med tips
Mysigaste TV program som finns, man får lust själv att åka hem och gör samma sak som Hugh.
Citera
2007-08-11, 15:41
Medlem
Sotiss avatar
Tack för alla roliga tips. Blev en trevlig tråd detta. Jag tycker sånt här överlevnadsjox är skitkul men oftast är jag för lat att testa irl tyvärr, om det inte är lättillgängliga växter som ogräs och man slipper gräva, rosta, urlaka och ha sig.

Späd maskros är gott i sallad, men har inte testat på macka, ska bli. Man kan ställa en hink över större plantor så de inte får nåt ljus. De blir godare då, mindre beska.

Vilda växter passar bäst i sallad tycker jag, utblandat med nåt annat. Oftast är de lite beska och blir godast utblandat med nåt annat och olja/vinvägerdressing på. Klöverblom t ex, dekorativt dessutom.

Både River Cottage och Ray Mear fanns på dc, håller som bäst på att tanka ner några avsnitt nu. Kollar så lite på tv och kände inte till programmen sen tidigare.
Citera
2007-08-11, 16:54
Medlem
Tjohildas avatar
Ray Mear var i Sverige i ett av avsnitten, minns nåt om en stor granriskoja och att han fick en hel drös med gäddor när han riggade upp en fångstanordning i borrhål i isen som han lät vara över natten. Om jag minns rätt kokade han dem med granskott. Han hade med sig nån överlevnadsexpert från svenska militären.

I ett annat program från amerikanska vildmarken rostade han myror i en bunke. Han gjorde också kakor av mjöl och olika nötter han hittat, som han sen käkade med grillad bacon och lönnsirap. Såg riktigt mumsigt ut.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in