La cittā delle donne (1980)
En affärsman råkar hamna på ett hotell och han börjar känna sig hotad av ett stort antal kvinnor.
Lite för mycket trams för sitt bästa, även om Fellini ofta gör det bra. Men det blir säkert tjugo minuter för mycket av det. Det känns surrealistiskt som Buņuel ibland, fast Fellinis komik känns inte lika träffande. Annars är ju feminismen i filmen väldigt intressant och det är spännande könsroller. Ganska sexuellt laddad (och snygg) film med en Marcello Mastroianni i huvudrollen. Enligt mig är det inte hans bästa roll, men han och alla andra skådespelare sköter sig relativt bra. Tappar en del mot slutet. En kanonidé som inte blev helt pjåkig.
3/5
Four Rooms (1995)
Fyra episoder utspelar sig på samma hotell på nyårsafton.
Ett stort bottennapp. Quentin Tarantino, Robert Rodriguez, Allison Anders och Alexandre Rockwell regisserar alla en del var, men ingen lyckas speciellt bra med något. Första delen kan liknas vid tonårshäxan Sabrina, andra delen har vi en David Proval som ska leka tuff, tredje delen handlar om två barn som inte kan sköta sig ordentligt och i den fjärde delen får vi se ett vad. Alla delar använder hotellpojken Ted som tillhörande länk. Allt är bara meningslöst, töntigt och löjligt. Ted är en krystad karaktär och alla andra känns bara platta och skittråkiga rakt igenom.
Delen av Robert Rodriguez var ungefär på samma löjliga nivå som Spy Kids, det vill säga åt helvete. Lite småkul att se Tarantino och hans del, men när han själv börja babbla diverse meningslösheter blir det mest meningslös pannkaka av allt. Inte ens Tarantino kan rädda skiten upp till en tvåa.
1/5
Faust - Eine deutsche Volkssage (1926)
Pesten sprider död i staden Faust bor i. Själv säljer han sin själ till djävulen för evig ungdom och lycka.
Murnau, vilken man till regissör. För det första är scenografin helt fantastisk, atmosfären är riktigt mörk och man kan verkligen njuta av Murnaus skickligheter bakom kameran. Jag har nog sagt det innan, men den mannen kunde ljussättning, skuggor osv. Han använder också dubbelexponering på ett mycket fint sätt. Tysk expressionism är icke att leka med!
Jag såg versionen på 116 minuter, så berättelsen hann fylla upp väldigt mycket, bland annat alla stora ämnen som död, kärlek, religion mm. som hör till sagan. Otroligt mäktigt och välgjort. Bra skit.
4/5
Ace in the Hole (1951)
Charles Tatum, en halvt misslyckad journalist tar ett jobb i New Mexico. Han gör en stor händelse av en olycka om en man som har fastnat i en grotta med indiangravar. Dock så går allt överstyr.
Rapp och uppkäftig dialog som vanligt när det gäller Wilder. Själva satiren med hela mediacirkusen känns fortfarande aktuell och filmen luktar cynism, men jag hade gärna sett mer av det! Annars blir det lite ojämnt i mitten, men rätt så spännande i slutet. Den riktiga avslutningen var väl förvisso lite halvtaskig och det var inte lika mycket noir som jag förväntade mig, men inte illa pinkat ändå.
3/5