2012-04-03, 22:41
Medlem
sim-man92s avatar
Ghosts of the Abyss såg jag senast en dokumentär om Titanic av ingen mindre än James Cameron. Tyckte den var intressant stundtals. Men den blev lite tråkig emellanåt. Men absolut en bra dokumentär, om en lite onödig.
3 av 5
Senast redigerad av sim-man92 2012-04-03 kl. 22:53.
Citera
2012-04-03, 23:01
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConjureMe
Born American

Renny Harlins första stapplande steg som actionfilmsregissör beskådades med visst nöje. Tre Amerikanska collagestudenter på semester i Finland tar sig över gränsen till Sovjet via Lappland och väl där blir de tillfångatagna av några lokala busar. Våra hjältar bränner ner en kyrka, nitar lite soldater och flyr men Ryssen är inte glad och efter dem. Töntig och risig action med ett osannolikt manus blandas med några rätt spännande scener. Chuck Norris grabb Mike spelar huvudrollen och vår egen actionregissör Mats-Helge bidrar med en liten roll som ondskefull präst.

Såg den själv för något år sedan och gillade den skapligt mycket, härlig action med samtidigt bra och eggande story. När jag var i Helsingfors över dagen förra sommaren satte jag mig på trappan till den där stora byggnaden som Mike Norris sitter på i filmen, var ett stort ögonblick för mig kan jag säga!
Citera
2012-04-03, 23:13
Medlem
ConjureMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Såg den själv för något år sedan och gillade den skapligt mycket, härlig action med samtidigt bra och eggande story. När jag var i Helsingfors över dagen förra sommaren satte jag mig på trappan till den där stora byggnaden som Mike Norris sitter på i filmen, var ett stort ögonblick för mig kan jag säga!

Underbart, ska jag också tänka på att göra om jag besöker Helsingfors
Citera
2012-04-04, 01:15
Medlem
Bazinga90s avatar
Såg filmen Stay, en bra, snygg och detaljrik film där både Ewan McGregor och Naomi Watts gjorde bra ifrån sig i huvudrollerna men det som var allra bäst med hela filmen var utan tvekan Ryan Gosling. Han är lysande som den självmordsbenägne Henry, utan dennes rollprestation så hade filmen förmodligen varit ganska tråkig. Gosling räddade filmen, som på det stora hela var bra, även om jag tyckte att den var för kort.

7/10
Citera
2012-04-04, 02:51
Medlem
spleendids avatar
Rescue Dawn (2006)

Gick på SVT nyss. Ibland blir jag förvånad över hur värdelösa filmer SVT köper in för våra pengar. Det kvittar om skiten visas mitt i natten. Det här var det absolut sämsta jag sett på hela året. Måste dock säga att miljövalet var intressant och att tiden i fängelset går att följa om man råkar vara uttråkad till max, vilket jag råkade vara inatt, och alla andra nätter som varit, och alla kommande nätter som komma skall.

Än mer förvånad blir jag när jag kollar betyget på IMDB. Har vi inte sett samma film? Det kändes så mycket c-film det bara kunde, och plastigt filmat helt utan känsla, och en jävla massa rader till som jag skulle kunna fylla med gliringar. Endast intentionen var positivt med detta.

0 av 5 utbrända kommunalarbetare
Citera
2012-04-04, 03:06
Medlem
spleendids avatar
Drive (2011)

Men jag ska inte bara klanka ner ikväll, utan även dela ut några lovord. Dessa tillfaller förstås filmen Drive som först kittlade trevande innan helvetet brakade loss. Och vilket underbart helvete det blev. Fick ungefär samma känsla som när jag såg No Country... där allting gick som det skulle fram till det tarvliga slutet som skulle vara så perfekt men som bara blev väldigt tråkigt. Dessutom var det faktiskt musiken som bar upp den del av detta verk som möjligtvis skulle börja med mäster-. Men lovord var det, och det är befriande med ambitiösa försöka att fånga autentiska avrättningar. Sen kvittar det om skallen flyger eller stampas in. Den lilla galenskapen gör alltid de största filmerna.

4 av 5 utbrända kommunalarbetare
Citera
2012-04-04, 11:31
Medlem
Stvrmzeits avatar
La cittā delle donne (1980)

En affärsman råkar hamna på ett hotell och han börjar känna sig hotad av ett stort antal kvinnor.

Lite för mycket trams för sitt bästa, även om Fellini ofta gör det bra. Men det blir säkert tjugo minuter för mycket av det. Det känns surrealistiskt som Buņuel ibland, fast Fellinis komik känns inte lika träffande. Annars är ju feminismen i filmen väldigt intressant och det är spännande könsroller. Ganska sexuellt laddad (och snygg) film med en Marcello Mastroianni i huvudrollen. Enligt mig är det inte hans bästa roll, men han och alla andra skådespelare sköter sig relativt bra. Tappar en del mot slutet. En kanonidé som inte blev helt pjåkig.

3/5

Four Rooms (1995)

Fyra episoder utspelar sig på samma hotell på nyårsafton.

Ett stort bottennapp. Quentin Tarantino, Robert Rodriguez, Allison Anders och Alexandre Rockwell regisserar alla en del var, men ingen lyckas speciellt bra med något. Första delen kan liknas vid tonårshäxan Sabrina, andra delen har vi en David Proval som ska leka tuff, tredje delen handlar om två barn som inte kan sköta sig ordentligt och i den fjärde delen får vi se ett vad. Alla delar använder hotellpojken Ted som tillhörande länk. Allt är bara meningslöst, töntigt och löjligt. Ted är en krystad karaktär och alla andra känns bara platta och skittråkiga rakt igenom.

Delen av Robert Rodriguez var ungefär på samma löjliga nivå som Spy Kids, det vill säga åt helvete. Lite småkul att se Tarantino och hans del, men när han själv börja babbla diverse meningslösheter blir det mest meningslös pannkaka av allt. Inte ens Tarantino kan rädda skiten upp till en tvåa.

1/5

Faust - Eine deutsche Volkssage (1926)

Pesten sprider död i staden Faust bor i. Själv säljer han sin själ till djävulen för evig ungdom och lycka.

Murnau, vilken man till regissör. För det första är scenografin helt fantastisk, atmosfären är riktigt mörk och man kan verkligen njuta av Murnaus skickligheter bakom kameran. Jag har nog sagt det innan, men den mannen kunde ljussättning, skuggor osv. Han använder också dubbelexponering på ett mycket fint sätt. Tysk expressionism är icke att leka med!

Jag såg versionen på 116 minuter, så berättelsen hann fylla upp väldigt mycket, bland annat alla stora ämnen som död, kärlek, religion mm. som hör till sagan. Otroligt mäktigt och välgjort. Bra skit.

4/5

Ace in the Hole (1951)

Charles Tatum, en halvt misslyckad journalist tar ett jobb i New Mexico. Han gör en stor händelse av en olycka om en man som har fastnat i en grotta med indiangravar. Dock så går allt överstyr.

Rapp och uppkäftig dialog som vanligt när det gäller Wilder. Själva satiren med hela mediacirkusen känns fortfarande aktuell och filmen luktar cynism, men jag hade gärna sett mer av det! Annars blir det lite ojämnt i mitten, men rätt så spännande i slutet. Den riktiga avslutningen var väl förvisso lite halvtaskig och det var inte lika mycket noir som jag förväntade mig, men inte illa pinkat ändå.

3/5
Citera
2012-04-04, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stvrmzeit
Ace in the Hole (1951)

Charles Tatum, en halvt misslyckad journalist tar ett jobb i New Mexico. Han gör en stor händelse av en olycka om en man som har fastnat i en grotta med indiangravar. Dock så går allt överstyr.

Rapp och uppkäftig dialog som vanligt när det gäller Wilder. Själva satiren med hela mediacirkusen känns fortfarande aktuell och filmen luktar cynism, men jag hade gärna sett mer av det! Annars blir det lite ojämnt i mitten, men rätt så spännande i slutet. Den riktiga avslutningen var väl förvisso lite halvtaskig och det var inte lika mycket noir som jag förväntade mig, men inte illa pinkat ändå.

3/5
Såg Ace in the Hole för en månad sedan och tyckte den var fantastiskt bra. En av Wilders bästa filmer jag sett tillsammans med Double Indemnity.
Citera
2012-04-04, 12:13
Medlem
Stvrmzeits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Såg Ace in the Hole för en månad sedan och tyckte den var fantastiskt bra. En av Wilders bästa filmer jag sett tillsammans med Double Indemnity.

Double Indemnity är enligt mig hans bästa, The Apartment och Sunset Blvd. kommer nog efter, sedan just Ace in the Hole. Har sett åtta av hans filmer nu, men har en hel del kvar. Tycker att han har gjort några sämre rullar med, men The Lost Weekend ser jag i alla fall mest fram emot av filmerna jag inte sett.
Citera
2012-04-04, 12:58
Medlem
Rocket-Queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stvrmzeit
Double Indemnity är enligt mig hans bästa, The Apartment och Sunset Blvd. kommer nog efter, sedan just Ace in the Hole. Har sett åtta av hans filmer nu, men har en hel del kvar. Tycker att han har gjort några sämre rullar med, men The Lost Weekend ser jag i alla fall mest fram emot av filmerna jag inte sett.

Jag tycker att The Lost Weekend är en av hans bästa, absolut. Ray Milland är helgrym i den. Av de du inte har sett än gillar jag den, The Front Page och The Fortune Cookie mest!
Citera
2012-04-04, 13:28
Medlem
Cerseis avatar
Young Adult

En ensam och skild kvinna med alkoholproblem återvänder till sin hemstad för att försöka vinna tillbaka sitt ex som hon vet att hon hör ihop med eftersom de har mycket förflutet med varandra. Problemet är bara att han är gift och har en liten nyfödd dotter.Något som inte hindrar henne från att stöta på honom.

Trodde detta var en romantisk komedi men det var fel. Trodde också att den skulle vara lite så där halvbra men den överraskade. 6/10 får den i betyg
Citera
2012-04-04, 14:53
Medlem
Stvrmzeits avatar
Brazil (1985)

Den dystopiska, totalitära och byråkratiska världen utifrån en satir känns väldigt träffande. Å andra sidan inget speciellt revolutionerande, man skrapar mest på ytan. Samtidigt är det ju bättre än ingenting alls. Riktigt häftiga miljöer i alla fall. Jag hade gärna tagit lite mer av den mysigt atmosfäriska jazzen och mindre av den andra musiken som var betydligt sämre. Just humorn är lite mörk (och doftar Gilliam), men filmen i sin helhet var inte lika mörk som jag hade hört att den skulle vara. Dock så var det ingenting förvånande.

Lite spretig och lite växlande mellan kvalité här och där. Under andra halvan av filmen blir det för mycket galenskaper för sakens skull plus en del trist action som gott kunde skippats med tanke på vad början lovade. Men kul med ett par trevliga referenser, exempelvis den till Bronenosets Potyomkin. Brazil klarar sig upp till en trea åtminstone.

3/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in