2023-06-08, 18:46
Medlem
Trollmias avatar
Black Mask 1996 (Hak hap)

Hongkong-action med, och här måste jag nog använda mig av engelska uttryck: "Totally mindless, mind-boggling, weird ultra-violence... " - Jag har ingen aning om egentligen vad filmen handlade om om förutom att det var en massa coola kung-fu-action-scener.

Jet Li har huvudrollen och jag har alltid varit svag för Jet Li av nån underlig anledning. Jag kan inte riktigt summera upp filmen på svenska för att - reasons... ehh... för jag vette sjutton vad det var jag nyss såg...

Så jag tar latmasken och kopierar in vad som står på IMDB:
Citat:
Micheal, a former test subject of a project to create supersoldiers, is forced to escape with his comrades after the project was cancelled. Months later, he is trying to have a quiet life as a librarian with a tough cop as his best friend. However, a string of vicious gangland murders begins that has all the markings of his former compatriots who seem to have turned to violent crime. Realizing that the police are helpless to fight these soldiers, Micheal decides to take them on himself. Donning a mask to protect his identity, Micheal must fight these powerful villians as the mysterious superhero known only as Black Mask.

Men gillar man blod, splatter, udda vägar att dö på... well, då finns det och blir över i denna filmen... Men den har samtidigt en väldigt underlig humor i det hela... I am confused...

Jag ger den 0,5 av 5 trollhattar och då är det bara för jag tycker att Jet Li är snygg
IMDB: verkar generös och ger den 6 av 10 (!!)

Jag kan fortfarande inte fatta att jag såg denna dynga...
Citera
2023-06-10, 00:40
Medlem
shbous avatar
Såg nyss klart Nefarious. Jädra bra!

Kan vara lite på lyset men mycket bra spelat

https://m.imdb.com/title/tt14537248/
Citera
2023-06-10, 14:33
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Kingsman : The Golden Circle (2017)

Vari den hemliga organisationen ännu en gång kopplas in då världen hotas av någon knäppskalle.

Väldigt lik sin föregångare på många sätt.
Smålustig, gick väl an att se.
3/5

IMDB 6,7 = 3,53/5
343818 röster.
Citera
2023-06-10, 16:23
Medlem
Bartman777s avatar
Le foto proibite di una signora per bene (The Forbidden Photos of a Lady Above Suspicion) (1970)
https://www.imdb.com/title/tt0065677/

När jag läste om filmen tyckte jag den verkade spännande och intressant, men jag blev aningen besviken. Så bra var den inte tycker jag.
Jag gillade dock atmosfären i filmen, men det brukar jag göra i 70-talsfilmer.

2/5
Citera
2023-06-10, 19:03
Medlem
Bartman777s avatar
Fatal Instinct (1993)
https://www.imdb.com/title/tt0106873/

Mycket underhållande parodi måste jag säga. Jag gillar noir-känslan som finns igenom hela filmen och jag uppskattar handlingen som de faktiskt fått ihop bra! Alla parodier blir ju inte så lyckade, men den här höll hög nivå tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av GoneForever
Kul!
Jag hoppas du recenserar den i den där andra tråden här sen.
Tack återigen för tipset, jag tycker filmen var riktigt bra!
Citera
2023-06-10, 19:57
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2016
Filmen var Snowden
https://www.imdb.com/title/tt3774114..._flmg_t_11_act

Filmen handlar om Edward Snowden. Hur han startade bland myndigheter och livet fram tills hans kända gärning.

Jag tycker det var bra av Oliver Stone att göra en film om detta så snart inpå händelserna. Ämnet är viktigt och likaså Snowdens gärning. Det finns även en sevärd intervju mellan riktiga Snowden och Oliver Stone som bonusmaterial.

Filmen i sig tycker jag var helt okej. Det är realistisk skildring med spår av Hollywood för att göra den mer gångbar till större publik (ej dokumentär). Ibland kände jag mig halvt uttråkad av filmen då skådespelarna sällan visar något djup och vissa händelser är så överdrivna att det skär sig med övriga filmen.

Utöver vad som hände i hans yrkesliv tas mycket upp om hans relation. Tjejen spelar bra, men det blir väl enformigt vad som händer. Joseph Gordon-Levitt är okej som huvudperson, men har inte riktigt samma "leading man quality" som många äldre/gamla skådespelare. En del skådespelare likt Shailene Woodley och Nicolas Cage piggar upp. Andra likt Scott Eastwood och Zachary Quinto kändes felplacerade/bleka i filmen.

Bra film att visa upp för högstadieklass. Den kan få en 6 / 10 från mig.
Citera
2023-06-11, 20:17
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Nefarious 2023.

Nefarious sitter i en dödscell och väntar på sin avrättning som Dr. James Martin först måste godkänna genom ett förhör efter att hans chef tagit sitt eget liv efter ett av dessa förhör för att fastställa att Nefarious inte är sinnessjuk där dödsstraffet då måste ställas in. Allt visar sig däremot inte bli så lätt för Dr. James Martin när han sakta men säkert inser att allt inte riktigt är som det ska vara när Nefarious i själva verket är en demon som sakta men säkert tar mer och mer kontroll över Dr. James Martin ju längre utvärderingen varar. Det trovärdiga i historien är ju den bitvis perfekta manipuleringen som äger rum i detta utvärderingssamtal och den tyvärr mindre trovärdiga delen är när Dr. James Martin under ett ögonblick förlorar självkontrollen av förhöret och på så vis borde ha kastat in handduken. 6/10.
https://www.imdb.com/title/tt14537248/
Senast redigerad av Messerschmittzz 2023-06-11 kl. 20:20.
Citera
2023-06-11, 20:34
Medlem
Inception. En stabil 9.a
Citera
2023-06-12, 14:04
Medlem
Trollmias avatar
Här börjar man veckan med en gammal hederlig Bud Spencer & Terence Hill-film.

Supersnutarna 1977

De vill tjäna lite snabba cash men hamnar hos polisen som aspiranter för yrket istället. Mycket slagsmål och lite handling. Den var lite väl lång, nästan två timmar, men bjöd på en del roliga saker. Den har nog klassiker-stämpel på sig.

Jag ger den 1 av 5 trollhattar.
IMDB är nog mer generös 7,1 av 10.
Citera
2023-06-12, 15:18
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Hypnotic 2023.

I Hypnotic har myndigheterna använt sig av hjärnkontroll under en lång tid på utvalda offer där ditt liv många gånger inte är vad det verkar att vara.Något som detektiven Danny Rourke snart upptäcker i kontakt med underrättelseagenten Diana Cruz som behöver hjälp när en av dessa Hypnotic agenter vid namn Dellrayne gått rouge och nu hotar att förpassa en stor del av mänskligheten in i en drömvärld eller mardröm som mycket riktigt inte existerar på riktigt men där vi kan fastna för gott. Fick lite tankar till Matrix filmerna där det också handlar om medvetande manipulation även om Hypnotic är klart enklare i sin handling. 6/10.
https://www.imdb.com/title/tt8080204/
Citera
2023-06-12, 17:46
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1975
Filmen var Three Days of the Condor
https://www.imdb.com/title/tt0073802..._flmg_t_38_act

2023-05-08 skrev användaren Brunafingrarna en recension av denna film i denna tråd. Positiv recension och det är även min.

Regissören Sydney Pollack har gjort ett antal starka filmer och hade ett längre samarbete med Robert Redford. Här ser vi även svenska Max von Sydow i en skön roll och Faye Dunaway. Skådespeleriet är genomgående starkt i filmen. Bra dialog. Bra tidsdokument om speciellt New York. Skön musik som slängs in sparsamt. En allmänt välgjord film med genomtänkta detaljer.

Mina få kritiska tankar är väl egentligen den "romantiska" delen som inte bidrar med särskilt mycket och gör filmen onödigt lång. Tycker inte spänningen riktigt sitter i som det kanske borde heller, det kommer och går. Har man sett liknande filmer kommer man känna igen mycket också. Det positiva överväger det negativa dock.

Tummen upp! En av Sydney Pollack/Robert Redfords sevärda filmer.
Citera
2023-06-12, 21:39
Medlem
Bartman777s avatar
Out Of The Past (1947)
https://www.imdb.com/title/tt0039689/

Alltså... jag hade glömt hur bra jag tycker att den här filmen verkligen är.
Dialogen är fullständigt spot on, varje mening som yttras känns så perfekt. Musiken och stämningen är fantastisk och skådespelet likaså. Men allra bäst är just Robert Mitchums skådespel och sätt att uttrycka sig genom hela filmen. Han gör det så bra och övertygande.
Jag bara njöt genom hela filmen, den är så perfekt. Det var längesen jag kände så här pass för en film.

Då jag är kass på att beskriva vad filmer handlar om, så kopierar jag från IMDB: "Bailey owns a gas station in a small California town. But he is a man with a past, a past that comes back to haunt him"

9/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in