2023-01-15, 01:53
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1998
Filmen var The Truman Show
https://www.imdb.com/title/tt0120382/?ref_=nv_sr_srsg_0

Truman lever ett vanligt och trevligt liv i en liten amerikansk småstad. Via minnen och udda händelser märker han dock att inte allt är som det ska. Han inser att något är fel, men vad?

Första halvan av filmen är okej. Varken mer eller mindre. Närmare slutet tycker jag den tar ett rejält stort steg framåt på ett sätt få filmer gör. Speciellt kommersiella "komedier". Tidig samhällskritik gentemot en industri som var helt ny, genomgående bra musik, Jim Carrey skötte sig bra i mer seriöst roll och Ed Harris är perfekt i sin roll.

Även om man har svårt för Jim Carrey med hans överdrivna fysiska skådespel och barnsliga nivåer (det stämmer in även på mig) tycker jag man ska se denna ändå. Här är han betydligt mer normal och filmen är genuint sevärd.
Citera
2023-01-15, 02:59
Police Academy 3: Back in Training från 1986

Denna film har något som de föregående saknar. Den har fart och spänning. Sista kvarten är på heder och samvete riktigt väl gjort med häftiga vattenjaktscener och ett grymt 80-talslåttema. Handlingen i sig är sekundär, men den är ändå mer utmejslad och klar här än i tvåan. Steve Guttenberg som Mahoney börjar gå på sparlåga dock, men mannen med lätena är i storform och Callahan är tillbaka och läckrare än i ettan.

3/5
Citera
2023-01-15, 03:04
Medlem
MrsEjPKs avatar
Smile (2022).Skräckfilm som var helt okej förutom slutet som var så överdrivet.
Citera
2023-01-15, 05:27
Police Academy 4: Citizens on Patrol från 1987

Något som jag finner otroligt är hur denna och 3an är roligare än de två första. Kanske säger det någonting om min humor. Denna film innehåller utöver the usual suspects David Spade, Sharon Stone och Tony Hawk.

Återigen är handlingen ganska intetsägande men tillskottet av krutgumman Feldman som en äldre och kvinnligare Tackleberry-variant är lyckat.

Filmen avslutas med en eftertextrap.

Man får se en våt t-shirt krama om Callahans bröst. Hon verkar vara tight på riktigt och det tycks ej vara frågan om bh-magi.

Betyg: bättre än 2an.
Citera
2023-01-15, 05:36
Medlem
What about Bob? med Bill Murray i sina glansdagar.
Från 1991
Oerhört rolig film från tiden då man visste hur man gjorde film.

https://m.imdb.com/title/tt0103241/?ref_=nv_sr_srsg_0
Citera
2023-01-15, 08:43
Medlem
Nilsbofinks avatar
Glass onion, A Knives out story

Uppföljaren till Knives out som precis som föregångaren innehåller många kända namn i rollistan. Denna gång får en grupp vänner en inbjudan till sin gemensamma väns privata ö för en murdermystery helg som spårar ur och slutar med ett riktigt mord. Fyndigt manus och Edward Norton briljerar i sin roll men inte typen av film jag behöver se en andra gång

3/5
Citera
2023-01-15, 08:56
Police Academy 5: Assignment: Miami Beach från 1988

Mahoney är borta och lika bra är väl det för handlingen existerar knappt. Eric Lassard ska åka till Miami för att få ett pris. Väl där spelar Hightower volleyboll och Larvell Jones utövar sin b-filmskarate för 4:e filmen på raken. Några diamanter är på villovägar för två identiska väskor har bytt ägare. Och numera äger Lassard diamanterna och Rene Auberjonois i en fin roll försöker ta tillbaks dem.

Inte varje dag man ser en filmtitel som innehåller två kolon: alltid något.

Betyg: sämst hittills
Citera
2023-01-15, 10:33
Police Academy 6: City Under Siege från 1989

80-talet lider mot sitt slut och så även polisskolan. Filmerna börjar balla ur och sammanhållningen och vänskapen mellan poliserna är inte längre lika gemytlig upplever jag. Filmen innehåller en monstertruck och det bidrar väl till underhållningen men förutom det är filmen svag - men inte lika svag som 5an för denna innehåller trots allt ett uppdrag. Filmen innehåller många filmreferenser om jag får tro på vad jag hört. Bland annat en finkulturell referens till min favorit Jacques Tati och hans främsta film Min Onkel. Har ingen aning om vilken referens som åsyftades, men den skulle vara där.

Här tar resan slut för Hightower och Hooks. Nu beger vi oss till Ryssland och smaka på denna taglinen: Kicking buttski. Making you laughski. The Academy is backski!

Betyg: inget vidare
Citera
2023-01-15, 13:59
Police Academy: Mission to Moscow från 1994

Fem år efter den senaste bestämde sig några kreativa själar för att åter skapa magin som serien har i sina bästa stunder men som sakteliga har försvunnit ur den. 1994 anses av många vara det allra främsta filmåret någonsin. Den 7e Polisskolanfilmen gör ett helhjärtat försök att sänka genomsnittsvärdet.

Filmen ligger och guppar i imdbs mörka bakvatten, bland alla andra förlorade själar i imdbs bottom 100-lista. Detta är en av de ett hundra värsta filmerna som gjorts anser folk och jag tänker inte bestrida detta faktum.

Filmen är den allra kortaste, men den känns allra längst och det med god marginal. Christopher Lee är med i filmen och även Ron Perlman.

Jag hoppas jag slipper se filmen igen. Har inget minne av att den var så här dålig. Måste ha gott 20 år sedan jag såg den senast.

Betyg: 0 av 5 eller 12 av 100.

I rangordning: Polisskolan 1, 3, 4 , 2, 6, 5..........7

Ettan är en riktig klassiker. 2-4 är god underhållning. 5-6 är skräp. 7an är sju resor värre än Speed 2.

Hedersutmärkelse till George Gaynes (Eric Lassard), Michael Winslow (Larvell Jones) och David Graf som Tackleberry som var de enda tre som var med i alla sju filmer.
Citera
2023-01-15, 18:47
Medlem
-GGs avatar
Har ni sett The Menu?

Jag har nu. Och vilken underbart skruvad och mörk film. Lika perfekt som en välgjord hamburgare.

En av de bättre filmer jag har sett på länge. Jag blev verkligen överraskad.
Det är svårt att veta om man ska ta den på allvar eller om det är satir.
Ingenting landar till ett hundra procent.
Senast redigerad av -GG 2023-01-15 kl. 18:50.
Citera
2023-01-15, 18:55
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1959
Filmen var Some Like It Hot
För information: Svartvit
https://www.imdb.com/title/tt0053291/?ref_=nm_knf_t_1

En gammal klassiker som mestadels står sig bra idag.

Jag kände mig osäker på denna.. Massor av daterade dansnummer? Billig "humor"? Allas lika värde-tugget?

Filmen är allt annat än det. Många scener kommer plötsligt, dialogen är genomgående bra. Tony Curtis och Jack Lemmon spelar bra med samt mot varandra. Det finns flera anledningar till att Marilyn Monroe fortfarande är känd än bara utseendet och det kommer med här.

Filmen satsar mer på att vara charmig än rolig och vinner på det. Det handlar i stort om två män som klär ut sig som kvinnor. Både män, kvinnor, de som klär ut sig, maffian, rika, blondiner och alla de andra får hantera ett skämt eller två. Allt är inte super-kul, men helheten är svår att förneka. Det mesta är riktigt välskrivet och gjort likaså.

Det finns vissa scener där karaktärer bara springer runt och "just" kommer undan någon. Sånt har jag aldrig funnit större nöje i, men det är en parantes i sammanhanget.

Tummen upp!
Citera
2023-01-16, 11:21
Medlem
Ambelains avatar
"Killing Bono" - (2011)
https://www.imdb.com/title/tt1535101/

Ben Barnes, Martin McCann, Pete Postlewaite, m.fl.

---

Tydligen så fanns det två stycken kompisgäng i Dublin i slutet av 1970-talet som båda bildade rockband på samma tid, och var kompisar med varandra.
Det ena av dessa band skulle byta namn och börja kalla sig "U2" - och dessutom döpa om sig själv till klämkäcka nya namn såsom "Bono och The Edge" osv.

Det andra av dessa band, däremot, skulle det inte gå fullt lika bra för.
Och det är från det bandets perspektiv vi får följa med.

Båda band var som sagt kompisar, och var nära att byta medlemmar med varandra också. SÅ mycket hade kunnat se annorlunda ut.

Menmen ...

Det där andra bandet, som leds av en McCormick-storebror som lider av en synnerligen svår släng av självbedrägeri och förmåga att Alltid välja det sämsta av två alternativ.

Möjligheterna att, åtminstone få en chans, sumpades alla av honom, så snart han fick nys om det.
Och ändå så kämpade de på. Ofta pga av att han inte ens informerade sina bandkompisar om sina dåliga bandbeslut som han tog över huvudena på dem.

Ingen solskenshistoria kan man alltså säga.

Och bandet "U2" försvinner från handlingen ganska så fort. De når ju topposition på nästan ingen tid alls, medans kompisbandet står kvar på samma ställe och harvar.
Inte förrän i slutet av handlingen återkommer de nu gudalika medlemmarna i "U2" för att visa vilka fina grabbar de trots allt är ...

Under tiden kommer vi emellertid i kontakt med skådespelaren Pete Postlewaite, i hans tydligen allra sista filmroll.
Tydligen var han så sjuk under inspelningen att man tvingades skriva om hans roll för att han skulle klara av inspelningen, och ändå var det inte så mycket han skulle göra.
Postlewaite spelade iaf en överårig homosexuell partyprisse, och bandet flyttade in i en av hans lagerlokaler. Som han sen omedelbart startade bög-disco i.

Men som sista rollen var det nära på lite sorgligt när hans karaktär skulle hålla ett förmanande avskedstal. Det blir ju inte svårt att se det som ett eget, personligt avskedsbudskap - med tanke på hur det skulle gå för honom inom bara 3 månader.

Det finns inte så mycket man kan säga om handlingen egentligen eftersom det inte är ofta man får se en så rörig film, som har så stora svårigheter för att nå fram till något övergripande man som tittare kan förstå sig på.

Visst, det var ju otur att det där bandet aldrig lyckades på samma sätt som deras kompisar i "U2" gjorde. Men inte alla kan ju bli "världens största band" liksom.
Och väldigt mycket verkade vara "deras" eget fel - åtminstone sångarens, storebror McCormick alltså.
Som bara och uteslutande gjorde felaktiga bandbeslut.

Jag vet inte vad jag ska säga mer än detta.
Jag hade Önskat att filmen hade blivit bättre gjord. Men tyvärr var den inte välgjord.
Jag hade gärna sett en film med detta temat, och handling - men med ett fungerande manus och effektiv klippning.

Nu blev det bara rörigt, och omöjligt att kunna följa något i någon slags "utveckling."
Saker bara "hände" liksom, och det blev aldrig ordentligt förklarat varför. Det bara hände.

---

Men, vissa roller var lite småkul trots allt.
Det var tex två gangstrar som bandet kom i kontakt med. Gangsterbossen hjälpte dem med pengar och han hade väl hoppats på att åtminstone få något tillbaka för sitt stöd - men när inget alls skulle hända i den riktningen så skickade han sin förståndshandikappade torped på dem istället.
Och de fick lov att åka bagagelucka i en bil en mörk natt ...

Just det ja, så var det en pistol med i filmen också ...
Filmen heter ju inte "Killing Bono" för intet ...
Om det är sant eller inte har jag ingen som helst aning om.

---

Betyg:

2 av 5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in