Kul att du fortsätter på Hammer spåret. Det är lite hit or miss över deras filmer även om få är riktigt usla. Kika på Hell Is a City (1960), en kriminalthriller med Stanley Baker i huvudrollen. Den är bra
Sökte den, men kunde inte hitta den.
Jo, det har blivit ett Hammerrace.
Dom har gjort mycket bra, men även en del mindre bra.
Lustig liknelse, men kanske stämmer det.
När jag nu tänker efter så har jag ingen koll alls på filmproduktionsbolag.
Det är få filmbolag som är så pass definierade som Hammer.
Ett annat tips är att du kollar in TV-filmerna som ABC släppte slutet av 60-talet till mitten av 70-talet. Kallat ABC Movie of the Week. Mycket mystery, rysare, thrillers. Fullt med guldålderns gamla skådespelare i diverse roller. Många av filmerna finns upplagda på tuben dessutom.
Night Slaves (1970)
The House That Would Not Die (1970)
Crowhaven Farm (1970)
Assault on the Wayne (1971)
A Taste of Evil (1971)
The Night Stalker (1972)
Night of Terror (1972)
A Cold Night's Death (1973)
Dying Room Only
Carnival Of Souls - en B-skräckis från 1962, med den förtjusande Candace Hilligoss i huvudrollen. Hon fömodas ha drunknat vid en bilolycka, men kravlar sig upp ur floden lite senare. Hon är kyrko-organist och tar tjänst i en annan stad. Ett skrämmande konterfej (regissören, Herk Harvey) börjar dyka upp för henne i olika sammanhang, och hon blir fascinerad av ett nedlagt nöjesfält i närheten. Slutet ska inte avslöjas, ty detta är en ganska inflytelserik film, trots sin låga budget, och har citerats av bl.a. Lynch och Romero.
Candace kunde ha blivit storstjärna, men gifte sig med fel karl. Hon lever ännu och har skrivit en giftig memoar, The Odyssey and the Idiocy.
Senast redigerad av Kenpo 2021-05-16 kl. 00:18.
James Horners musik, den uppbyggda lilla staden och fotot ger en unik känsla. Handlingen är både seriös och oseriös. Rollerna är antingen allvarliga eller löjliga. Släng med Sean Connery med sin charmiga alfahane stil och en ung stackars Christian Slater som ser livrädd ut under nästan hela filmen. Många på plats trodde inte att den skulle fungera och det var väl originellt ingen super-hit på biograferna.. Ändå sitter jag här trettiofem år senare och skriver om den i positiv bemärkelse.
Efter att sett tre tveksamma filmer på rad var det skönt att se en jag verkligen kunde uppskatta.
Filmen i sig skulle kunna vara rånördig, men personkemin mellan Connery och Slater är riktigt bra trots Slaters unga ålder på 16 år (!) och filmen tar inte sig självt på för stort allvar. Jag blev lite rädd, skrattade till, kände med vissa karaktärer, fick kritiska tankar om samhället och den är inte förutsägbar. Vad mer kan man fråga efter?
Speciellt en scen kom ifrån ingenstans (hade aldrig gissat mig till den) och den kändes autentisk. Titta inte på spoilern om du inte redan sett filmen tidigare:
I en scen har Christian Slater sex med tjej som visar allt. Helt oväntat och väldigt realistiskt. Hade de sex på riktigt?
Kritik har jag i att vissa scener har udda klippning och en det finns en viss nerv i filmen som dödas ut på vissa platser. Bra dialog, humor, samhällskritik, skön känsla och råa inslag överväger detta med måtta.
Betyg på IMDB? 7,7 / 10 Min reflektion: När Sir Sean Connery avled förra året skrev en person till mig att detta var favoritfilmen med gamla skotten. Jag är inte hundra på att jag håller med, men jag förstår absolut var personen kommer ifrån. Rekommenderas!
Senaste filmen jag såg var "Kvinnan i fönstret."
Jag hade höga förväntningar på filmen, men blev besviken faktiskt. Hade mycket potential till att bli betydligt bättre. Trist.
2/5 philophobiskapoäng. https://www.imdb.com/title/tt10147644/
James Horners musik, den uppbyggda lilla staden och fotot ger en unik känsla. Handlingen är både seriös och oseriös. Rollerna är antingen allvarliga eller löjliga. Släng med Sean Connery med sin charmiga alfahane stil och en ung stackars Christian Slater som ser livrädd ut under nästan hela filmen. Många på plats trodde inte att den skulle fungera och det var väl originellt ingen super-hit på biograferna.. Ändå sitter jag här trettiofem år senare och skriver om den i positiv bemärkelse.
Efter att sett tre tveksamma filmer på rad var det skönt att se en jag verkligen kunde uppskatta.
Filmen i sig skulle kunna vara rånördig, men personkemin mellan Connery och Slater är riktigt bra trots Slaters unga ålder på 16 år (!) och filmen tar inte sig självt på för stort allvar. Jag blev lite rädd, skrattade till, kände med vissa karaktärer, fick kritiska tankar om samhället och den är inte förutsägbar. Vad mer kan man fråga efter?
Speciellt en scen kom ifrån ingenstans (hade aldrig gissat mig till den) och den kändes autentisk. Titta inte på spoilern om du inte redan sett filmen tidigare:
I en scen har Christian Slater sex med tjej som visar allt. Helt oväntat och väldigt realistiskt. Hade de sex på riktigt?
Kritik har jag i att vissa scener har udda klippning och en det finns en viss nerv i filmen som dödas ut på vissa platser. Bra dialog, humor, samhällskritik, skön känsla och råa inslag överväger detta med måtta.
Betyg på IMDB? 7,7 / 10 Min reflektion: När Sir Sean Connery avled förra året skrev en person till mig att detta var favoritfilmen med gamla skotten. Jag är inte hundra på att jag håller med, men jag förstår absolut var personen kommer ifrån. Rekommenderas!
Det är få filmbolag som är så pass definierade som Hammer.
Ett annat tips är att du kollar in TV-filmerna som ABC släppte slutet av 60-talet till mitten av 70-talet. Kallat ABC Movie of the Week. Mycket mystery, rysare, thrillers. Fullt med guldålderns gamla skådespelare i diverse roller. Många av filmerna finns upplagda på tuben dessutom.
Night Slaves (1970)
The House That Would Not Die (1970)
Crowhaven Farm (1970)
Assault on the Wayne (1971)
A Taste of Evil (1971)
The Night Stalker (1972)
Night of Terror (1972)
A Cold Night's Death (1973)
Dying Room Only
Har nog hittat en och annan från ABC.
Noterar dessa på ännu en lapp med filmer som bör ses vid tillfälle.
Många lappar är det, och fler blir det.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!