Water for Elephants (2011)
Enda anledningen jag såg denna filmen kan jag säga i två ord: Christoph Waltz. Hade han inte ens varit med i denna filmen hade jag inte sett denna filmen över huvudtaget. Och dessvärre så är det också lite av effekten av denna filmen och den hamnar lite i kategorin där man har mer sympati för skurken än huvudpersonen.
Det viktigaste att ha i tanken när man ser denna filmen är att den ska utspela sig 1931 under en viss depression som härjade i USA. Därför förstår jag inte varför människorna i filmen och publiken ska reagera chockad eller hata skurken när dem slår djur i denna filmen. Få detta inte fel nu jag avskyr när folk skadar eller utnyttjar djur jag är en djurälskare själv men detta är år 1931 en tid då människan inte gav så mycket kärlek till djuren och för den delen djur på cirkusar. Det kan även synas lite på äldre filmer från just denna period där de har djur i filmer kolla bara hur dem behandlar djuren i dem filmerna. Det jag vill säga är att varför ska jag hata skurken för han slår en elefant i denna filmen när in princip det var normalt förr i tiden fast det är fel.
En annan sak som gjorde att jag hade mer sympati för Waltz är våra två huvudpersoner är att våra två huvudpersoner Marlena och Jacob är ett par skitstövlar. Waltz karaktär August är gift med Marlena och de intrycket jag fick av filmen verkade de båda väldigt glada och lyckliga för vad dem hade och sedan kommer fina vackra Robert Pattinson som alla kvinnor bara älskar för hur han ser ut. Så fort han får syn på Marlena blir han kär (hur originellt) och hon verkar inte visa några känslor för honom fören ungefär 1 timme in då hon helt plötsligt utan någon förklaring är kär i honom.
Vilket är en av filmens största brister detta är en kärleksfilm och romansen dyker upp från ingenstans. Sedan så har August som älskar henne så gett henne en del i sitt liv till henne han gjorde henne till stjärnan i hans cirkus. Det är något av de sämsta romantik relationerna jag har sett i en film någonsin då den kommer från ingenstans och förklarar ingenting. Nu är hon helt plötsligt kär i honom och ni ska acceptera det för det är Robert Pattison. En typisk romantisk film detta för alla tonårstjejer.
Sen när August får reda på detta slår han Pattinson och sin fru men vet ni vad DET ÄR FORTFARANDE 1931 männen slog kvinnorna en hel del på den tiden och såsom August betedde sig innan i filmen är han ju en riktigt gentleman egentligen.
Jag är ledsen men jag är inte så dum att jag ska hata Waltz i denna filmen som försöker visa honom att vara skurken på alla möjliga sätt och inte en enda funkar då han fortfarande kommer ut som den mest sympatiska förutom att han slår elefanten men som sagt ett normalt beteende på 1930-talet framför allt på en cirkus. Det enda som gör honom något ondskefull är att han kastar ut människor när dem inte kan jobba längre i cirkusen och slänger ut dem medan tåget åker. Det är de enda jag kan tänka på som gör honom ond.
I sin helhet var denna filmen okej tack vare Waltz. Det märks att Pattinson är en ganska medelmåttig (och nu är jag jävligt generös när jag skriver medelmåttig) när han skådespelar mot Waltz. Waltz utspelar honom så förbannat bra och visar exakt hur en bra skådespelare är sen kommer man till Pattinson och man märker vilken låg nivå i skådespeleri han ligger på i alla fall i denna filmen.
Reese Witherspoon är heller ingen direkt höjdare i denna filmen då hon knappt gör något med sin roll. Resterande skådespelare märker man inte så mycket tyngd i alls. Det var kul att se Ken Foree i en liten miniroll och Hal Holbrook spelade en bra äldre version av Jacob. Jag gillade också hur berättarrösten ändrade sig sakta men säkert i början av filmen från Hal Holbrook's röst till Pattinson och sedan i slutet förändras Pattinson's röst till Hal Holbrook det var ganska smart tyckte jag.
Jag kan inte riktigt rekommendera denna filmen då romantiken i filmen är riktigt dåligt utförd och det enda riktigt stora som är bra är Waltz och lite småsaker här och där. Om ni är ett riktigt stort fan av Waltz som jag är den sevärd bara för honom. Annars är detta en skipning där du kan spendera dina 2 timmar på bättre romantiska filmer.
2.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1067583/?ref_=sr_1
Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=_6b2XhXkPpg