Citat:
Ursprungligen postat av E.Westling
Bumpar upp denna tråd.
Jag undrar om det nu finns något gratis program för snow leopard där jag kan förminska flera bilder åt gången?
Säkert någon som nämnt detta.
Men i Automator kan du göra ett script, som fixar biffen. Du kan välja om den skall ändra storlek efter pixlar eller efter %. Du kan ställa en en FAST storleksförändring eller välja att den skall presentera för dig en dialogruta vid varje gång du förändrar storlekar.
Jag fick till detta script för länge sedan efter en kvälls mekkande, och då skapades var gång en mapp med alla de nya bilderna i. Jag lade också till scriptet i kontextmenyn så att jag bara högerklicka på en eller flera markerade bilder och väljer förminska.
Där hade jag olika alternativ, 50%, eller "för mail" osv. Olika beroende på vad jag skulle göra med bilden. Det var helt sjukt bra sätt att jobba med bilderna!
Jag lade också en kopia av programmet högst upp i finderfönstret, inte till vänster utan uppe i titellisten liksom. Då kan man markera flera bilder och köra dragndrop på scriptet så gjorde det en ny mapp och lade dit bilder i rätt storlek.
Du kan säkert göra så att den raderar de gamla bilderna efteråt om du vill ha det så. Automator rockar!
//GF