• 1
  • 2
2009-10-18, 11:44
Medlem
SNIFF2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Westling
Bumpar upp denna tråd.

Jag undrar om det nu finns något gratis program för snow leopard där jag kan förminska flera bilder åt gången?

Du kan ju använda iPhoto och på så sätt exportera bilder som du väljer och då välja vilken storlek du vill ha på dem. tror jag.
Citera
2009-10-18, 11:48
Medlem
soers avatar
Citat:
Bumpar upp denna tråd.

Jag undrar om det nu finns något gratis program för snow leopard där jag kan förminska flera bilder åt gången?

Automator finns med även i Snow Leopard. Kolla under Verktygsprogram.
Citera
2009-10-18, 12:08
Medlem
E.Westlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soer
Automator finns med även i Snow Leopard. Kolla under Verktygsprogram.

Hur funkar automator? verkar finnas riktigt mycket bra funktioner, men hur får man tillexempel bilderna att bli mindre när man dragit in dom i programmet? och hur ser man vart e hamnar?
Citera
2009-10-18, 12:30
Medlem
soers avatar
Citat:
Hur funkar automator? verkar finnas riktigt mycket bra funktioner, men hur får man tillexempel bilderna att bli mindre när man dragit in dom i programmet? och hur ser man vart e hamnar?

Ett mycket enkelt sätt är att göra såhär:

1. Starta Automator under Verktygsprogram och välj Program
2. Under ”Filer och mappar” väljer du ”Kopiera Finder-objekt” och drar över det till högra fältet. Välj vilken mapp du vill att bilderna ska hamna i, Skrivbord är förvalt.
3. Dra över ”Skala bilder” från ”Bilder” och välj hur stora bilderna ska bli. Antingen en fast bredd i bildpunkter eller en procentandel av originalbilden.
4. Gå in i Arkiv / Spara och spara programmet, tex på skrivbordet.

När du vill använda ditt program så tar du bilderna och drar de till programikonen.

edit: såhär ska det se ut http://img88.imageshack.us/img88/152...91018kl123.png
Senast redigerad av soer 2009-10-18 kl. 12:33.
Citera
2009-10-19, 01:30
Medlem
jag använder iResize
Citera
2009-10-22, 03:00
Medlem
analfabeets avatar
Guide med bilder:

http://blogg.urr.nu/20091022/formins..._snow-leopard/

Efter det högerklickar du bara på bilder du vill förminska...lättast
Citera
2009-10-22, 03:16
Medlem
Citat:
Bumpar upp denna tråd.

Säkert någon som nämnt detta.

Men i Automator kan du göra ett script, som fixar biffen. Du kan välja om den skall ändra storlek efter pixlar eller efter %. Du kan ställa en en FAST storleksförändring eller välja att den skall presentera för dig en dialogruta vid varje gång du förändrar storlekar.

Jag fick till detta script för länge sedan efter en kvälls mekkande, och då skapades var gång en mapp med alla de nya bilderna i. Jag lade också till scriptet i kontextmenyn så att jag bara högerklicka på en eller flera markerade bilder och väljer förminska.

Där hade jag olika alternativ, 50%, eller "för mail" osv. Olika beroende på vad jag skulle göra med bilden. Det var helt sjukt bra sätt att jobba med bilderna!

Jag lade också en kopia av programmet högst upp i finderfönstret, inte till vänster utan uppe i titellisten liksom. Då kan man markera flera bilder och köra dragndrop på scriptet så gjorde det en ny mapp och lade dit bilder i rätt storlek.

Du kan säkert göra så att den raderar de gamla bilderna efteråt om du vill ha det så. Automator rockar!

//GF
Citera
2009-10-22, 07:54
Medlem
analfabeets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodfidelity
Säkert någon som nämnt detta.

Men i Automator kan du göra ett script, som fixar biffen. Du kan välja om den skall ändra storlek efter pixlar eller efter %. Du kan ställa en en FAST storleksförändring eller välja att den skall presentera för dig en dialogruta vid varje gång du förändrar storlekar.

Jag fick till detta script för länge sedan efter en kvälls mekkande, och då skapades var gång en mapp med alla de nya bilderna i. Jag lade också till scriptet i kontextmenyn så att jag bara högerklicka på en eller flera markerade bilder och väljer förminska.

Där hade jag olika alternativ, 50%, eller "för mail" osv. Olika beroende på vad jag skulle göra med bilden. Det var helt sjukt bra sätt att jobba med bilderna!

Jag lade också en kopia av programmet högst upp i finderfönstret, inte till vänster utan uppe i titellisten liksom. Då kan man markera flera bilder och köra dragndrop på scriptet så gjorde det en ny mapp och lade dit bilder i rätt storlek.

Du kan säkert göra så att den raderar de gamla bilderna efteråt om du vill ha det så. Automator rockar!

//GF

Är precis det den här guiden visar dig:

https://www.flashback.org/leave.php...now-leopard%2F
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in