2007-10-06, 21:42
Medlem
Styrbjörns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BunnY__
använd vanligt bredband till att tanka så är problemet löst ?

och det är ju fortfarande meningen att man inte ska tanka med det trådlösa.
tror nog att dom andra operatörerna inte direkt skulle uppskatta att du laddade mer massvis med saker heller..

Det är ju faktiskt så att flera av oss inte kan få "vanligt" bredband.
Själv flytar jag snart ut på landet och där går inte ens turbo3g. Valet står mellan 0,3 3g eller 56kmodem i jacket (vilket jag inte vill ha då jag inte har någon telefon)
En annan möjlighet är alltså NMT. Men det känn ju lite sådär med tanke på priset och deras begränsningar. Speciellt med tanke på att, om man har tur, turbo3g nätet snart byggs ut till en själv.
NMT-modemet antar jag är värdelöst i andra system? Medan 3g-modemen kan man låsa upp och sen köra med den som är bäst vid just det tillfället.
Citera
2007-10-07, 01:48
Medlem
NumeroUnos avatar
Täckning är ju inte allt, man får ju fundera på att ju fler som är uppkopplade mot samma basstation ju långsammare kommer det att gå. Alla operatörer lär ju även prioritera taltrafik. Allt snack om 7mbit är ju bara skitsnack.
Citera
2007-10-08, 19:19
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kupster
Jo visst gör de de. Men det är ju som sagt helt jävla värdelöst för oss som använder internet till mer än aftonbladet och mail.
De har ju pratats en del om att nmt skall vara så jävla bra och täckningen ska vara grym. Visst med dom kommer ju alldrig att konkurrera med 3G operatörerna om dom inte släpper på den spärren

De bryr sig inte om man går lite över, det står där för att kunna stänga ner de som toktankar. Det går hel enkelt inte att ha såna kunder, det finns inte tillräckligt med utrymme i trådlösa nät och speciellt inte på 450 MHz. Jag tycker det är en utmärkt begränsning, kanske kunde varit 4GB, men det är detaljer.

Varför? Jo, jag betalar för den här tjänsten för att kunna kolla mail, väder och överföra viktiga grejer när jag är ute i båten eller i bushen. Då vill jag inte att såna som du, som inte betalar mer, skall sitta och tanka skräp och ta upp all tillgänglig kapacitet.

Du skulle inte flyttat ut i bushen om det var ett viktigt krav att ha ett bra bredband. Eller så får du öppna plånboken rejält och betala din egen infrastruktur.

/capmac
Citera
2007-10-08, 22:58
Medlem
Ngn mer som har mobilt bb från Nordisk Mobiltelefoni och
är ni med om att datorn hänger sig ofta och man måste starta om modemet?
Citera
2007-10-09, 00:00
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bifnaked
Ngn mer som har mobilt bb från Nordisk Mobiltelefoni och
är ni med om att datorn hänger sig ofta och man måste starta om modemet?

Nej, sällan problem med D20 via Ethernet, men du kanske har USB-varianten? Det är ju alltid en jävla massa strul med nätverk via USB.

/capmac
Citera
2007-10-09, 22:49
Medlem
Japp, jag har via USB.
Bla pga detta jag inte skaffade Telia el. tele2, har läst att de har haft massa problem..3Gs täckning litar jag inte riktigt på då jag haft problem med min mobil härute.
Alright, ska gnälla lite hos kundtjänst.
Citera
2007-10-09, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bifnaked
Japp, jag har via USB.
Bla pga detta jag inte skaffade Telia el. tele2, har läst att de har haft massa problem..3Gs täckning litar jag inte riktigt på då jag haft problem med min mobil härute.
Alright, ska gnälla lite hos kundtjänst.

Samtliga Telias/Tele2s problem är lösta sedan slutet av september, de inblandade kunderna har också fått en bra kompensation.
Citera
2007-10-23, 12:24
Medlem
Jag kör med d20 modemet samt riktantenn och har aldrig behövt starta om varken dator eller modem.

Jag bor ca 2mil söder om Sundsvall långt ut på landet.
Jag har en mast i Sundsvall samt en lika långt söder ut samt en till ca 4mil väster ut.

Masten söder ut ser jag med blotta ögat när jag står på taket men mot den har inte högst hastighet.

Deras hastigheter kommer jag inte i närheten av.

Som max har jag på tp test sida kommit upp i 400 Kbps samt 42 K bytes/sec

När jag pratar med deras suuport får jag ingen hjälp, dom förstår ingenting säger dom.

Jag har stått på taket och testat att vrida antennen ca 1cm åt gången och göra ett nytt test vid varje antenn inställning utan att få högre hastigheter.

Sen är det inte stabilt heller det dippar ganska mycket från dag till dag.

Summa: Bättre än telefonmodem men inte bra.(borde inte få kallas bredband)
Citera
2007-10-23, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfrank
Samtliga Telias/Tele2s problem är lösta sedan slutet av september, de inblandade kunderna har också fått en bra kompensation.

Problemet är knappast löst, och jag har knappast fått kompensation.

Med tele2 är det fortfarande 1-2 gånger om dagen omöjligt att koppla upp sig.
Citera
2007-10-24, 06:30
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gandalf nr 1
Som max har jag på tp test sida kommit upp i 400 Kbps samt 42 K bytes/sec

Det är ju fullt godkänd hastighet 20 km från masten, men att det inte är stabilt är ju irriterande. Vad begär du trådlöst ute i tassemarken?

Kan du få något bättre, byt då. Jag är fullt nöjd med dessa hastigheter när jag är mobil ute i bushen eller på havet, men jag skulle aldrig överväga det som en ersättning för min DSL hemma eller ens i sommarhuset.

Rätt förväntningar, är nog avgörande....

/capmac
Citera
2007-10-24, 07:17
Medlem
herdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gandalf nr 1
Jag har stått på taket och testat att vrida antennen ca 1cm åt gången och göra ett nytt test vid varje antenn inställning utan att få högre hastigheter.

Du har naturligtvis monterat antennen med spröten i vertikalläge? Så du inte har den som en TV-antenn...
Citera
2007-10-24, 13:59
Medlem
Efter att ha pratat med deras support flera gånger så tycker jag att jag borde komma upp i högre hastigheter.

Dels för att dom säger att 1meg bör jag lätt komma upp till .

Sen hade jag räknat att det skulle vara mycket stabilare.

När jag har dipparna kan jag ligga på 100 Kbps samt 10 K bytes/sec och ibland går det inte ens att öppna en hemsida.

Och JA jag har monterat antennen i vertikalläge

Gandalf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in