Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ni kommer att bli frvnade hur lite AIPAC kommer att ha att sga till om nr USA vl ndrar sin geopolitiska inriktning, och det r redan p gng, ven om det gr sakta att svnga det stora skutan.
Kanske. En gng i tiden trodde jag som du gr ovan. Att stdet enbart grundar sig p amerikanskt intresse. Ett modernt Sparta i mellanstern som kan lxa upp infdingarna vid amerikanskt behov. Anledningen till detta var t ex att USA brjade stdja Israel frst i slutet av sextiotalet med enorma bistnd av alla de slag. Allts efter att Israel visat sig kunna spa arabiska armeer i en handvndning.
Kanske var det s till en brjan. Tvekar p att det r s idag dock. USS Liberty-incidenten r intressant. Handlar om ett amerikanskt krigsfartyg som snks av Israeler. Kanske av misstag men mycket tyder p att det var medvetet fr att eftert kunna skylla p fienden Egypten.
http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Liberty_incident
Att snka ett amerikanskt skepp, dda lite amerikanska soldater samt sedan komma undan med det tyder p att Israel redan d hade ett visst inflytande.
Idag s ser jag mest USA som en oligarki. I oligarkier styr oligarker och fr USA r dessa ofantligt ofta sionistiska judar. Hela amerikanska median, bankerna, politiken, hgre tjnstemn och universiteten r mer eller mindre uttalat prosionistiska och gs av judiska intressen. D det r dessa som stter agendan fr vad som r USAs nationella intresse s kommer Israel alltid komma i frsta hand.
D Israel och USA egentligen ej har ngra gemensamma intressen rent geopolitiskt s kan en total omlggning komma men jag r tveksam. Allt fr mnga Israel-firsters r i maktposition.