2007-08-01, 13:12
Medlem
SinXs avatar
Hejsan!
Har följt denna utsökta guide: http://ubuntu-se.org/Wiki/Samba
Tyvärr fastnat lite:
Jag har två datorer hemma. En bärbar och en stationär. Båda kör Ubuntu (Senaste stable). På min bärbara dator installerade jag samba och gjorde en utdelning enligt ovanstående guide. När jag sedan försökte ansluta till den från min stationära Ubuntudator med följande kommando:

Kod:
jonas@jonas-desktop:~$ sudo mount -t smbfs //192.168.1.5/public /home/server_public -o username=jonas,password=********
24259: tree connect failed: ERRDOS - ERRnosuchshare (You specified an invalid share name)
SMB connection failed

Min bärbara dator har interna ip-adressen: 192.168.1.5. Jag fattar meddelandet ungefär som att jag försöker ansluta till en katalog som inte finns, vilket den gör. Så här ser det ut i min conf-fil:
Kod:
[public]
    comment = Lagerplats
    path = /home/public
    available = yes
    browseable = yes
    create mask = 0777

Vad gör jag för fel?
Citera
2007-08-01, 14:13
Medlem
Alfaslangs avatar
Det ser rätt ut, men lite felsökningen kan kanske vara på sin plats ändå;

Testa följande:
Kod:
jonas@jonas-desktop:~$ smbclient -L 192.168.1.5

Du ska så få upp en lista på utdelningarna på 192.168.1.5. Ifall public syns där, så försök med följande:
Kod:
jonas@jonas-desktop:~$ smbclient //192.168.1.5/public -U jonas

Återkom med resultat.
Citera
2007-08-01, 14:47
Medlem
SinXs avatar
Kod:
jonas@jonas-desktop:~$ smbclient -L 192.168.1.5
Password: 
session setup failed: NT_STATUS_LOGON_FAILURE
Citera
2007-08-01, 16:00
Medlem
Alfaslangs avatar
Du glömde -U jonas. Angav du ett lösenord? Finns smbanvändaren jonas på SAMBA-servern?
Citera
2007-08-01, 21:30
Medlem
Muggs avatar
Kom ihåg att köra smbpasswd för att sätta ett lösenord
Citera
2007-08-01, 21:44
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Hejsan!
Har följt denna utsökta guide: http://ubuntu-se.org/Wiki/Samba
Tyvärr fastnat lite:
Jag har två datorer hemma. En bärbar och en stationär. Båda kör Ubuntu (Senaste stable).

Varför Samba om du inte har Windows? Det låter onödigt.
Citera
2007-08-02, 12:57
Medlem
Alfaslangs avatar
Men nu ser jag ju att det var jag som gjorde fel!
Rätt kommando skulle ha varit
Kod:
smbclient -L 192.168.1.5 -U jonas
Citera
2007-08-02, 12:59
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Varför Samba om du inte har Windows? Det låter onödigt.

Vad föreslår du som har virtuella mappar, en separat användardatabas (PAM är OK) och självklart har inloggning?
Citera
2007-08-02, 14:27
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Vad föreslår du som har virtuella mappar, en separat användardatabas (PAM är OK) och självklart har inloggning?

Om man vill dela filer mellan sina två linuxburkar hemma så är väl NFS enklast att använda. Automounta ~ på den ena datorn som ~/foo på den andra och vice versa. Enkelt och problemfritt.
Citera
2007-08-02, 15:22
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Om man vill dela filer mellan sina två linuxburkar hemma så är väl NFS enklast att använda. Automounta ~ på den ena datorn som ~/foo på den andra och vice versa. Enkelt och problemfritt.

Visst, NFS i all ära - det är suveränt att dela filer med. Men det är väldigt förlegat med tanke på att det inte finns någon autentisering.
Citera
2007-08-02, 15:52
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Visst, NFS i all ära - det är suveränt att dela filer med. Men det är väldigt förlegat med tanke på att det inte finns någon autentisering.

Jag skulle inte anse det värt att krångla med något sådant mellan datorerna hemma, men var och en får naturligtvis välja sin metod. Kommer en nyfiken person hem till mig och inte kommer åt datan på den ena datorn via någon annan dator så är det bara att han förflyttar sig till den datorn, bootar den i single-user mode och sedan har han full kontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in