Citat:
Ursprungligen postat av Byfånen
Jag är övertygad at folk överger (c) pga av deras socialliberala åsikter, och jag blir inte förvånad om (c) åker ut.
Just nu är alla partier livrädda för valet 2010, som kan bli ett ödesval !
...intressanta synpunkter! Länge har jag hoppats att minst ett parti skall åka ur på respektive sida blockgränsen, gärna vattenmeloner och bondeförbundare. Problemet är ju var dessa väljare tar vägen och vilka effekter det får.
Jag förstår rädslorna hos de etablerade partierna. Men, de har sig själva att skylla. I väljarkåren finns ett stort antal åsiktsskillnader som i allt mindre utsträckning avspeglas i partistrukturen. Det gäller givetvis de uppenbara frågorna där säkerhets-, migrations- och EU-politiken ofta bubblar upp, men sannolikt också frågor om grundläggande värdefrågor, kriminalpolitik mm. Det är uppenbart att partierna mer avspeglar medielandskapet än folket, vilket inte är ett litet demokratiskt problem.
Måhända kommer detta att leda till dramatiska förändringar, särskilt om en betydande del av den borgerliga valmanskåren känner sig sviken av alliansregeringen och röstskolkar i nästa val, eller röstar på SD (rys).