Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-08-01, 06:11
Medlem
kyusss avatar
Tre ord: jag hatar Quicktime player. Nej, det kanske var fyra ord förresten. Det är den absolut sämsta jävla mediaspelaren som finns och jag blir förbannad över att Apple påtvingar den i OS X och med iTunes. Samma sak gäller när jag installerar iTunes på min PC, programmet som inte ens går att starta utan att ha Quicktime player installerat.

Tack, Apple! Och gratulerar! Ni har lyckats överträffa självaste Microsoft när det kommer till värdelösa, irriterande mediaspelare. Storslaget jobbat!

Till sak: jag har tagit bort ikonen/applikationen ur mappen "Programs", men nu när jag öppnar en film (som fortfarande bär Quicktime-ikonen, trots att programmet är borta) så körs den i iTunes istället - med enbart ljud! Jag vill att alla filmer ska öppnas i VLC, men varje gång jag kryssar i "Öppna alltid med detta program" så gäller det bara den specifika filen, inte formatet i helhet. Alltså måste jag välja "Öppna med --> VLC" varje gång jag ska kolla på film.

Gaah! Rädda mig!

Finns det något sätt att bli av med skiten på riktigt?
Citera
2007-08-01, 09:14
Medlem
Vad har du emot QT?

Till din fråga:
- Högerklicka på en fil av den typ du vill ändra.
- Välj fliken "Öppna med".
- Leta upp VLC
- Välj "Ändra alla..."

Mvh,
Citera
2007-08-01, 10:34
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RossiSWE
Vad har du emot QT?

Till din fråga:
- Leta upp VLC
- Välj "Ändra alla..."

Mvh,
QT är värdelös för mitt behov, den spelar inte upp vissa filmformat och den går exempelvis inte att köra i helskärmsläge utifall man inte köper Pro-versionen. Och jag tänker inte betala för en mediaspelare när det finns kanonbra sådana gratis. Dessutom gillar jag inte att bli påtvingad mjukvara som Quicktime, bara för att iTunes finns installerat. Jag vill som användare själv bestämma vad som finns och inte finns installerat på min dator.

Din lösning fungerar tyvärr inte. Den ändrar inte för alla filmer av samma format utan istället kommer den specifika filmen som jag har markerat att alltid öppnas i VLC. Detta innebär att jag måste ändra denna inställning för alla mina filmer, och alla filmer som jag skaffar i fortsättningen. Det är för mycket jobb i långa loppet!

Tack ändå.
Citera
2007-08-01, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyuss
QT är värdelös för mitt behov, den spelar inte upp vissa filmformat och den går exempelvis inte att köra i helskärmsläge utifall man inte köper Pro-versionen. Och jag tänker inte betala för en mediaspelare när det finns kanonbra sådana gratis. Dessutom gillar jag inte att bli påtvingad mjukvara som Quicktime, bara för att iTunes finns installerat. Jag vill som användare själv bestämma vad som finns och inte finns installerat på min dator.

Din lösning fungerar tyvärr inte. Den ändrar inte för alla filmer av samma format utan istället kommer den specifika filmen som jag har markerat att alltid öppnas i VLC. Detta innebär att jag måste ändra denna inställning för alla mina filmer, och alla filmer som jag skaffar i fortsättningen. Det är för mycket jobb i långa loppet!

Tack ändå.

Lägg in Perian (Perian.org) så spelar QT allt typ.
Och den ändrar visst samtliga filmer. Sen om du uppdaterar QT till senaste versionen så stöder den fullskärm utan PRO.

Så gör om gör rätt
Citera
2007-08-01, 19:31
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Hehe, kassa tips du får

Håller med om att QT är ganska kass som mediaspelare annat än på webben. Kör hellre VLC eller mplayer. Ditt problem kanske har med att det är olika typer av .avi-filer som du spelar upp. Hade detta problemet själv ett tag, men till slut löste det sig av någon anledning.
Citera
2007-08-01, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Hehe, kassa tips du får

Kassa tips?

Mvh,
Citera
2007-08-01, 19:34
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Citat:
Kassa tips?

Ja, att han ska fortsätta använda den dåliga spelaren, men med Perian.
Citera
2007-08-01, 19:36
Medlem
Citat:
Ja, att han ska fortsätta använda den dåliga spelaren, men med Perian.

Jag sa inte att han skulle fortsätta använda den, jag påpekade bara att det går att få den att spela mer format. Så tolka inte saker jag inte skriver.

Mvh,
Citera
2007-08-01, 19:43
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Gör om gör rätt
Citera
2007-08-01, 19:44
Medlem
Citat:
Gör om gör rätt

Ja, för att ersätta standarduppspelaren för vissa filtyper. Sen hade han faktiskt "fel" i att QT inte spelar i fullskärm

Mvh,
Citera
2007-08-01, 23:18
Medlem
Fernet77s avatar
Högerklicka på filen.
Välj "Get Info"
Välj program att öppna med i droplistan under "Open With".
Klicka på "Change All"
Citera
2007-08-01, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fernet77
Högerklicka på filen.
Välj "Get Info"
Välj program att öppna med i droplistan under "Open With".
Klicka på "Change All"

För ungefär 14h sen skrev undertecknad samma sak, även om jag glömde just detaljen "Visa info" för att den kändes självklar

Citat:
Vad har du emot QT?

Till din fråga:
- Leta upp VLC
- Välj "Ändra alla..."

Mvh,

Mvh,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto