• 1
  • 2
2007-08-01, 06:11
Medlem
kyusss avatar
Tre ord: jag hatar Quicktime player. Nej, det kanske var fyra ord frresten. Det r den absolut smsta jvla mediaspelaren som finns och jag blir frbannad ver att Apple ptvingar den i OS X och med iTunes. Samma sak gller nr jag installerar iTunes p min PC, programmet som inte ens gr att starta utan att ha Quicktime player installerat.

Tack, Apple! Och gratulerar! Ni har lyckats vertrffa sjlvaste Microsoft nr det kommer till vrdelsa, irriterande mediaspelare. Storslaget jobbat!

Till sak: jag har tagit bort ikonen/applikationen ur mappen "Programs", men nu nr jag ppnar en film (som fortfarande br Quicktime-ikonen, trots att programmet r borta) s krs den i iTunes istllet - med enbart ljud! Jag vill att alla filmer ska ppnas i VLC, men varje gng jag kryssar i "ppna alltid med detta program" s gller det bara den specifika filen, inte formatet i helhet. Allts mste jag vlja "ppna med --> VLC" varje gng jag ska kolla p film.

Gaah! Rdda mig!

Finns det ngot stt att bli av med skiten p riktigt?
Citera
2007-08-01, 09:14
Medlem
Vad har du emot QT?

Till din frga:
- Hgerklicka p en fil av den typ du vill ndra.
- Vlj fliken "ppna med".
- Leta upp VLC
- Vlj "ndra alla..."

Mvh,
Citera
2007-08-01, 10:34
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RossiSWE
Vad har du emot QT?

Till din frga:
- Vlj fliken "ppna med".
- Leta upp VLC
- Vlj "ndra alla..."

Mvh,
QT r vrdels fr mitt behov, den spelar inte upp vissa filmformat och den gr exempelvis inte att kra i helskrmslge utifall man inte kper Pro-versionen. Och jag tnker inte betala fr en mediaspelare nr det finns kanonbra sdana gratis. Dessutom gillar jag inte att bli ptvingad mjukvara som Quicktime, bara fr att iTunes finns installerat. Jag vill som anvndare sjlv bestmma vad som finns och inte finns installerat p min dator.

Din lsning fungerar tyvrr inte. Den ndrar inte fr alla filmer av samma format utan istllet kommer den specifika filmen som jag har markerat att alltid ppnas i VLC. Detta innebr att jag mste ndra denna instllning fr alla mina filmer, och alla filmer som jag skaffar i fortsttningen. Det r fr mycket jobb i lnga loppet!

Tack nd.
Citera
2007-08-01, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyuss
QT r vrdels fr mitt behov, den spelar inte upp vissa filmformat och den gr exempelvis inte att kra i helskrmslge utifall man inte kper Pro-versionen. Och jag tnker inte betala fr en mediaspelare nr det finns kanonbra sdana gratis. Dessutom gillar jag inte att bli ptvingad mjukvara som Quicktime, bara fr att iTunes finns installerat. Jag vill som anvndare sjlv bestmma vad som finns och inte finns installerat p min dator.

Din lsning fungerar tyvrr inte. Den ndrar inte fr alla filmer av samma format utan istllet kommer den specifika filmen som jag har markerat att alltid ppnas i VLC. Detta innebr att jag mste ndra denna instllning fr alla mina filmer, och alla filmer som jag skaffar i fortsttningen. Det r fr mycket jobb i lnga loppet!

Tack nd.

Lgg in Perian (Perian.org) s spelar QT allt typ.
Och den ndrar visst samtliga filmer. Sen om du uppdaterar QT till senaste versionen s stder den fullskrm utan PRO.

S gr om gr rtt
Citera
2007-08-01, 19:31
Medlem
G Hrddiskssons avatar
Hehe, kassa tips du fr

Hller med om att QT r ganska kass som mediaspelare annat n p webben. Kr hellre VLC eller mplayer. Ditt problem kanske har med att det r olika typer av .avi-filer som du spelar upp. Hade detta problemet sjlv ett tag, men till slut lste det sig av ngon anledning.
Citera
2007-08-01, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Hehe, kassa tips du fr

Kassa tips?

Mvh,
Citera
2007-08-01, 19:34
Medlem
G Hrddiskssons avatar
Citat:
Kassa tips?

Ja, att han ska fortstta anvnda den dliga spelaren, men med Perian.
Citera
2007-08-01, 19:36
Medlem
Citat:
Ja, att han ska fortstta anvnda den dliga spelaren, men med Perian.

Jag sa inte att han skulle fortstta anvnda den, jag ppekade bara att det gr att f den att spela mer format. S tolka inte saker jag inte skriver.

Mvh,
Citera
2007-08-01, 19:43
Medlem
G Hrddiskssons avatar
Gr om gr rtt
Citera
2007-08-01, 19:44
Medlem
Citat:
Gr om gr rtt

Ja, fr att erstta standarduppspelaren fr vissa filtyper. Sen hade han faktiskt "fel" i att QT inte spelar i fullskrm

Mvh,
Citera
2007-08-01, 23:18
Medlem
Fernet77s avatar
Hgerklicka p filen.
Vlj "Get Info"
Vlj program att ppna med i droplistan under "Open With".
Klicka p "Change All"
Citera
2007-08-01, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fernet77
Hgerklicka p filen.
Vlj "Get Info"
Vlj program att ppna med i droplistan under "Open With".
Klicka p "Change All"

Fr ungefr 14h sen skrev undertecknad samma sak, ven om jag glmde just detaljen "Visa info" fr att den kndes sjlvklar

Citat:
Vad har du emot QT?

Till din frga:
- Vlj fliken "ppna med".
- Leta upp VLC
- Vlj "ndra alla..."

Mvh,

Mvh,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto