2012-03-17, 22:59
Medlem
Tango1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntardo
Jag lånar tråden lite, har en fråga angående hashsummor.

hashsummorna, är dem representerade hexadecimalt? Tänkte på diverse algoritmer när man utför matematiska operationer på hashsummorna, man måste ju kunna omvandla tillbacks till decimal form för att utföra beräkningar, eller? såg att några av er hade t.ex bokstaven g i hashvärdet, blev lite fundersam om det verkligen var hexadecimal form...

Nu är jag inte alls säker på detta så någon annan får mycket gärna rätta mig om jag är helt ute och cyklar utan hjälm och reflexer; bokstävernas värden i ASCII-tabellen kan vara involverad i beräkningarna.
Citera
2012-03-17, 23:01
Medlem
Huntardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ant'
Beror på vilken hashfunktion som använts, vissa kör hexadecimalt andra inte. Finns heller ingen anledning att omvandla de hexadecimala hasharna till någonting annat.

Men om vi säger en algoritm utför massa beräkningar med heltal, och hashsumman ska användas i en del av beräkningarna. nån form av omvandling måste väl ske för att slutföra beräkningarna?
Eller är jag ute o cyklar? :P
Citera
2012-03-18, 23:17
Medlem
dfzs avatar
Behöver hjälp med att knäcka dessa.
http://pastebin.com/N6RRyXP3
Citera
2012-03-18, 23:25
Medlem
ant's avatar
Citat:
Men om vi säger en algoritm utför massa beräkningar med heltal, och hashsumman ska användas i en del av beräkningarna. nån form av omvandling måste väl ske för att slutföra beräkningarna?
Kan du ge ett exempel på en beräkning som kräver att en hashsumma omvandlas till ett heltal? Och vad har allt detta att göra med knäckning av lösenordshashar?

Verkar som du är ute och cyklar lite ja.
Citera
2012-03-19, 01:19
Medlem
Simson1s avatar
Citat:
Hashsumman av t.ex MD5 består av 4st 32bits heltal, SHA1 av 5 st, SHA256 av 8 st.
Citera
2012-03-19, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dfz
Behöver hjälp med att knäcka dessa.
http://pastebin.com/N6RRyXP3
en lista med username, salt och SHA-1 fast bara på adminkontot som allt är med och resten är bara username och salt?
Citera
2012-03-19, 08:30
Medlem
dfzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZerXes
en lista med username, salt och SHA-1 fast bara på adminkontot som allt är med och resten är bara username och salt?

Admin kontot är username:salt:hash
resten är bara username:hash
När jag dumpade så fanns inget salt för username's.
Fruktansvärt dålig på detta, därför jag behöver lite hjälp.

Så för att knäcka username hasharna måste jag hitta salt för varenda hash eller kan samma salt användas på flera hashar?
Citera
2012-03-19, 10:38
Medlem
Citat:
Så för att knäcka username hasharna måste jag hitta salt för varenda hash eller kan samma salt användas på flera hashar?

Beror på om saltet är statiskt eller ej, gissar på att det är då det verkar vara det vanligaste sättet? Baserar det sista påståendet på att jag personligen inte sett så många databaser med dynamiskt salt.
Citera
2012-03-19, 14:46
Medlem
dfzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krimin3ll
Beror på om saltet är statiskt eller ej, gissar på att det är då det verkar vara det vanligaste sättet? Baserar det sista påståendet på att jag personligen inte sett så många databaser med dynamiskt salt.

Alright.
Men låt säga att jag vill knäcka dessa.
Jag använder hashcat - men när jag försöker ladda in som md5(wordpress) eller md5(unix)
säger den no hashes loaded.
Kan det vara för att saltet inte finns med eller är det bara en annan hashtyp?
Citera
2012-03-19, 16:30
Medlem
Hjälp med denna hash tack (MD5):

EDIT: Möjligtvis en SHA-1 hash :P

Kod:
d269148fb0f950a69380186b088d73f315e23944
Senast redigerad av kinnagrannis 2012-03-19 kl. 16:36.
Citera
2012-03-19, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinnagrannis
Hjälp med denna hash tack (MD5):

EDIT: Möjligtvis en SHA-1 hash :P

Kod:
d269148fb0f950a69380186b088d73f315e23944

MD5 är 32 characters, hashen du postade är 40. Det är SHA-1
Citera
2012-03-19, 17:59
Medlem
Citat:
Alright.
Men låt säga att jag vill knäcka dessa.
Jag använder hashcat - men när jag försöker ladda in som md5(wordpress) eller md5(unix)
säger den no hashes loaded.
Kan det vara för att saltet inte finns med eller är det bara en annan hashtyp?
Problemet är att hasharna efter alla username förutom adminkontot inte ser ut som några hashar, skulle snarare tror att det är salt. Kan ju vara någon hash iofs, men ingen jag känner igen.
Låter dock konstigt att adminkontot skulle vara hashat med SHA1 och resten med en annan algoritm.
Senast redigerad av ZerXes 2012-03-19 kl. 18:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in