2007-07-30, 20:43
Medlem
Draugs Hargs avatar
Tänkte jag skulle plocka ur lite damm och annat intressant ur min burk idag. Problemet är bara att ljudkortet har (hade) en tendens att glappa lite vilket brukar få igång frustration rätt duktigt. Hur som helst, nu sitter det som berget och allt är som det ska, förutom att jag får "kod 10", vilket så vitt jag vet är rester eller havt som halvt taskigt installerade drivrutiner.

Kört igenom enhetshanteraren och rensat ur det som hör till ljudkortet (Turtle Beach Santa Cruz-kort förövrigt) och provat installerat både de äldre (sc 4161s) drivrutinerna som ger mig ett felmeddelande som inte direkt ger mig någon vettig information (pekar antagligen till processorn). Under installationen mellan 15%-16% får jag ett till meddelande som inte säger något alls, det är bara en blank ruta.

När jag kör de nyare drivrutinerna (sc 4193) så händer heller inget, får däremot inget felmeddelande.

Som sagt, har rensat det jag hittat från enhetshanteraren och provat med att både starta om och att inte starta om efter installation av varje enhet i alla kombinationer jag kan komma på. Däremot har jag inte vågar mig in djupare och farit och pillat där.

Min teori är att det är någon fil tillhörande drivrutinerna som ligger kvar och spökar, men vilken och vart har jag tyvärr ingen susning om, eller går det att komma förbi "kod 10" på något annat vis. I övrigt säger inte tillverkarens FAQ mycket mer än att jag ska kontakta tillverkaren, men det brukar vara lönlöst.
Citera
2007-07-31, 08:03
Medlem
kimdah2002s avatar
Köp ett nytt ljudkort Turtle Beach är djävulens påfund
Citera
2007-07-31, 09:36
Medlem
Draugs Hargs avatar
Det har legat en ond, mörk skugga över det där kortet i evigheter nu
Men jag fick det gratis så det är nog enda anledningen till att jag kör TB.

I övrigt vågade jag mig in i mappen där drivrutinerna ligger, och trots att jag avinstallerat alla drivrutiner via enhetshanteraren så ligger det fortfarande kvar en hel massa grejer i system32-mappen som tillhör Turtle Beach, vågar man ta bort dem på egen hand och sen gå via registret och leta på resterande?
Citera
2007-07-31, 14:39
Bannlyst
Har själv ett Turtle Beach ljudkort nu (tyvärr)

Jag kör utan drivare, då det ändå bara är equalizern som fungerar i TB-kontrollpanelen. Och equalizer har du ändå i winamp/wmp osv
Citera
2007-07-31, 14:45
Medlem
Draugs Hargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warmedal
Har själv ett Turtle Beach ljudkort nu (tyvärr)

Jag kör utan drivare, då det ändå bara är equalizern som fungerar i TB-kontrollpanelen. Och equalizer har du ändå i winamp/wmp osv

Problemet är att jag inte får något ljud över huvud taget. Jag gissar på att felet ligger i att det skräpar en del filer som tillhör drivrutinerna men som inte blivit helt borttagna av någon anledning. När jag försöker öppna kontrollpanelen så kör den igång SoundCheck istället och säger att han hittar kortet, men allt annat är kaputt.

Ska ta bort filerna manuellt nu tänkte jag, må Gud stå mig bi...
Citera
2007-07-31, 20:34
Medlem
Draugs Hargs avatar
Okej, gör ett nytt försök.
Problemet ligger i att installationen inte blir helt klar utan setup.exe svarar inte när jag kommer till windows-skylten angående att drivrutinerna inte är licenserade av Microsoft. Någon som har en aning om hur man tar sig förbi detta?
Citera
2007-07-31, 20:50
Bannlyst
Testa att ta ur kortet. Sen ta bort allt som har med Santa cruz/Turtle Beach att göra, och sen stoppa i kortet igen och låta win installera drivare igen.
Citera
2007-07-31, 20:57
Medlem
Draugs Hargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warmedal
Testa att ta ur kortet. Sen ta bort allt som har med Santa cruz/Turtle Beach att göra, och sen stoppa i kortet igen och låta win installera drivare igen.

Tyvärr har jag gjort det redan, utan bättre resultat. Har tröttnat på det hela nu så jag fortsätter imorgon med nya krafttag. Ska rensa ur allt som har med ljudkortet att göra en omgång till och ta det från början igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in