2007-08-03, 02:58
Medlem
Jag tycker inte hans filmer var något vidare. Men jag är en sådan person som vill gå glad ifrån biografen när jag sett film. Jag vill inte se tunga draman som får mig att bli deppad eller må dåligt när filmen rullar. Filmer var ju lite av Bergmans terapi, och dessa terpisesioner klarar jag mig bra att hålla mig utan för. Bergman var ju som sagt en svårt plågad man. Dock så tänker jag inte spotta på hans verk och förstår varför han är så stor. Men film för mig skall vara underhållning och jag tycker inte hans filmer riktigt var det. Som konststyck, kulturellt arv eller vad man än vill kalla det så är det en helt annan femma. Bara det att jag inte ser film för dessa anledningar. Gör detta mig till en mindre människap?
Citera
2007-08-03, 03:29
Medlem
Jag tycker det är rätt patetiskt att alla hyllar honom som om det var en stor filantrop som gått bort. Han var ju ett svin från början till slut! Maken till konstnärsego får man leta efter. Den romantiska konstnärsmyten när den är som sämst.

Hade han inte en del likheter med Palme? Östermalmsbo letar sig ner bland populasen, gör succé, är allmänt arrogant och stöddig och extremt narcissistisk, vilket går ut över andra mänskor. Dom hade ju t o m samma överklassnäsa!
Citera
2007-08-03, 05:59
Medlem
Zwerchstands avatar
Maree: Ditt inlägg kan med rätta kallas klokt och gör dig till en större människa.
Ge gubben i dig en chans vart 5:e år
Citera
2007-08-03, 09:05
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Jag tycker det är rätt patetiskt att alla hyllar honom som om det var en stor filantrop som gått bort. Han var ju ett svin från början till slut! Maken till konstnärsego får man leta efter. Den romantiska konstnärsmyten när den är som sämst.

Hade han inte en del likheter med Palme? Östermalmsbo letar sig ner bland populasen, gör succé, är allmänt arrogant och stöddig och extremt narcissistisk, vilket går ut över andra mänskor. Dom hade ju t o m samma överklassnäsa!

Arrogans och narcissism brukar väl anses vara överrepresenterade även bland ledare i näringslivet och är kanske ofta om inte en drivkraft i sig själv så en sidoeffekt av en annan inre motivation eller stark vilja. I de fall då de även kombineras med begåvning, kraft och charm så kan dessa egenskaper väl leda till att personen i fråga ändå ger omvärlden mer än hon tar och därmed vinner framgång och/eller uppskattning. Om å andra sidan enbart arrogansen och narcissismen finns där får man väl nöja sig med att bara bli en bitter person men då finns ju alltid nätet att tillgå.
Citera
2007-08-03, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Arrogans och narcissism brukar väl anses vara överrepresenterade även bland ledare i näringslivet och är kanske ofta om inte en drivkraft i sig själv så en sidoeffekt av en annan inre motivation eller stark vilja. I de fall då de även kombineras med begåvning, kraft och charm så kan dessa egenskaper väl leda till att personen i fråga ändå ger omvärlden mer än hon tar och därmed vinner framgång och/eller uppskattning. Om å andra sidan enbart arrogansen och narcissismen finns där får man väl nöja sig med att bara bli en bitter person men då finns ju alltid nätet att tillgå.

Säkert är det så. Jag talade inte om hans konstnärsskap som jag inte sett så fasligt mycket av, förutom att jag gillade Fanny och Alexander mycket.

Men jag menar att hyllningarna blandar ihop Bergman som person och Bergman som konstnär. En mänska blir inte mer berömvärd som mänska för att hon gjort stor konst eller haft andra yrkesmässiga framgångar, och en konstnär blir inte mer berömvärd som konstnär för att hon är en god mänska.

Denna uppdelning i olika sfärer är en av modernitetens och upplysningens stora landvinningar och det är synd att inte fler anammat den. När Italien vunnit VM i somras föreslogs det från nån politiker att man skulle döma i den stora fotbollsskandalen (Calcioploi) enlighet med den romerska seden där "segrare förläts brott". Såna saker var typiska för den tiden men förkastas numera dessbättre - mänskor bedöms vara lika inför lagen oavsett om dom är segrare eller förlorare i krig eller fotboll. På samma sätt borde vi döma mänskor lika inför den moraliska lagen oavsett deras konstnärliga talanger.

Skrev ett inlägg i samma anda på Peter Englunds blogg:

http://peterenglund.wordpress.com/20...a-de/#comments

Citat:
Jag gillade honom inte alls. Han var uppenbarligen inte nån vidare snäll människa - Lars von Triers kommentar var en av få bra i den veritabla störtskur av dumma floskler vi översköljts med dom senaste dagarna: “jag betraktade mig som ett barn till honom och precis som hans verkliga barn ignorerade han mig fullständigt” (fritt från minnet). Eller bara det här att han hade en “svart bok” där han skrev ner “fiender han inte kunde försona sig med”. Eller hans patetiska gnällande över att t o m han, den store konstnären, råkade ut för nåt så banalt som skattmasen. Eller att han beslöt sig för att slå ner (!) en kritiker som han inte gillade, med avsikten att “han då inte kunde skriva om honom längre”. Listan kan göras mycket längre och målar inte upp nån vidare smickrande bild.

Det smärtar att folk alltid verkar glömma bort sånt när dom står inför “en stor konstnär”. Lika fel som det är att bedöma en konstnär som konstnär för eventuella moraliska fel och brister, lika fel är det att bedöma en människa som människa utifrån hennes konstnärliga eller andra talanger.

Tolstoj har ett lysande avsnitt om det där i “Krig och Fred” där han förkastar idén om att Napoleons “storhet” på nåt sätt skulle försvara hans moraliska dekadens. Rekommenderas för dom som har svårt att skilja på olika sorters storhet. Det är tragiskt att den romantiska konstnärsmyten lever och frodas - den borde kastats överbord för länge sen.
Citera
2007-08-03, 19:37
Medlem
Vad vet man om Bergmans politiska ställning? Jag har aldrig orkat ta till mig karln och nu när han är borta känns det som att vänstermedia gärna gör honom till sin ikon. Stämmer det?
Citera
2007-08-03, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Vad vet man om Bergmans politiska ställning? Jag har aldrig orkat ta till mig karln och nu när han är borta känns det som att vänstermedia gärna gör honom till sin ikon. Stämmer det?
Varför tycker du att vänstermedia utmålar Bergman till sin ikon?
Citera
2007-08-03, 21:20
Medlem
Walkers avatar
Vet inte vad den åldrade Bergman hade för politiska sympatier, däremot vet jag att han var en stor beundrare av Hitler i sin ungdom men bytte åsikt när förintelsen avslöjades.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/441057.stm

Ser på "Fanny & Alexander" på tv just nu och en fråga dök upp - var gör filmens barnstjärnor idag? Pernilla Allwin & Kristian Almgren idag? Enligt imdb har de inte filmat sedan 80-talet eller början av 90-talet i Almgrens fall, konstigt med tanke på att de borde haft öppna dörrar till filmvärlden världen över när den store Bergman upptäckte dom.

Någon som vet var de tog vägen? Är nyfiken men tyckte de var för okända för att förtjäna en egen tråd i skvallertråden, kapar därför Bergman-tråden...hoppas det är ok? Gav ju alla fall lite Bergman-info i början av inlägget
Citera
2007-08-04, 00:29
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Fanny och alexander kollade jag nyss litet på när rottingen åker fram och tja, vad skall man säga. Skiten suger egentligen kuk
Citera
2007-08-04, 00:42
Medlem
Bakkelits avatar
Bergman död? Säger som Fylking: Äntligen!
Citera
2007-08-04, 01:48
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga

Det var väl en förhastad känsla?...Bara för att han var ett geni behöver han väl inte vara vänster?....även om det kan vara en nog så bra känsla,med tanke på hur hur många icke-genier det finns hos moderaterna
Citera
2007-08-04, 03:10
Medlem
Gurrams avatar
Såg klart den 5 timmar långa Fanny & Alexander: GÄSP!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in