2007-07-29, 21:05
Medlem
Lightbulbs avatar
Tjosan!

Var lite sugen på att göra egen choklad och undrar således vart man köper råa kakaoböner? Har googlat runt i 1h nu men inte hittat något relevant.

Mvh Light
Citera
2007-07-29, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lightbulb
Tjosan!

Var lite sugen på att göra egen choklad och undrar således vart man köper råa kakaoböner? Har googlat runt i 1h nu men inte hittat något relevant.

Mvh Light

Säg till om du hittar, jag är också intresserad! Annars kanske vi kan gå ihop och importera en container själva med kakaobönor från nåt kakaoproducerande land?
Citera
2007-07-29, 22:07
Medlem
Riddarens avatar
http://www.chokladshopen.com/index.php?cPath=28
Citera
2007-07-29, 22:56
Medlem
Laktostolerants avatar
Citat:
Tjosan!

Mvh Light

Det kan ju bero på att du inte kan stava rätt till ordet. Det heter inte kakoböner, ej heller kakaoböner. Det heter kakaobönor.
Citera
2007-07-30, 05:20
Medlem
Lightbulbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laktostolerant
Det kan ju bero på att du inte kan stava rätt till ordet. Det heter inte kakoböner, ej heller kakaoböner. Det heter kakaobönor.

Ber om ursäkt för typot, men jag har googlat med "kakaobönor" som ord och då ej fått upp någon träff.

Tack så mycket för länken Riddaren!
Citera
2007-07-30, 08:55
Medlem
Fittsparks avatar
Citat:
Ber om ursäkt för typot, men jag har googlat med "kakaobönor" som ord och då ej fått upp någon träff.
Testa med google. Jag fick cirka 10500 träffar.
Citera
2007-07-30, 13:04
Medlem
Riddarens avatar
Citat:

Tack så mycket för länken Riddaren!

Ingen orsak!

100 spänn för en 500g kakaobönor låter som ett jävligt bra pris. Köpte själv en påse för ett par år sedan(dock inte från Internet utan i en chokladaffär som numera är nerlagd) och fick punga ut det dubbla. Hade liksom du planer på att göra choklad från grunden så att säga men det slutade med att jag käkade dem som snacks. Har provat andra bönor senare när tillfälle har bjudits men de har helt enkelt varit för beska. Det är alltså en jävla skillnad på böna och böna. De jag köpte hade till och med lite sötma och mycket smak av kakaofett(vilket vitchoklad görs av). Kan tänka mig att det skulle bli en hit om man kanderade dem t ex...
Citera
2007-07-30, 13:13
Medlem
marskatts avatar
hahaaa Jag trodde att tråden skulle handla om böner till guden kako.
Tyckte det lät mycket intressant.

Kakaobönor får sin arom beroende på var dom växer, hur jordmånen är bl a.
Du kanske kan få tag i kakaobönor på ett ställe där dom säljer kaffebönor och te i lösvikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in