2007-07-29, 15:52
Medlem
Sokolovas avatar
Sökt och sökt men alla skrivskyddstrådar handlar om att få bort skrivskyddet.

Har inte arbetat med bilder på datorn tidigare men behöver veta nu hur jag skrivskyddar dem innan vidare transport ut på nätet. Går det att göra i M O picture manager? Undrar också hur jag enkelt copyrightskyddar mina kreationer, något bra program så jag sitter slippa och skriva för hand i paint?
Citera
2007-07-29, 16:31
Medlem
Balthazaer-s avatar
Det går inte att skrivskydda
Citera
2007-07-29, 16:52
Medlem
Sokolovas avatar
Det förklarar varför jag inte lyckas...
Hur har de gått till väga på hemsidor där det är skrivskyddat?

Finns det sajter där jag lätt kan fixa ett copyrightmärke på fotona?
Citera
2007-07-29, 17:13
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokolova
Det förklarar varför jag inte lyckas...
Hur har de gått till väga på hemsidor där det är skrivskyddat?

Om du lägger upp en bild på ditt webhotell så kommer ju ingen annan kunna ändra på just den filen. Finns ju dock inget som hindrar någon från att kopiera bilden och ändra på den, och sen lägga på sin dator eller ett annat webhotell.

Jag misstänker att du menar att ingen ska kunna "sno" bilden från dig, vilket är omöjligt att stoppa om du nu väljer att lägga ut den på internet.
Citera
2007-07-29, 17:18
Medlem
En bild som publicerar på internet kommer aldrig försvinna från nätet är det folk som påstår!

Om du har gjort eller fotograferat en bild som du skall visa på tex en hemsida så kan du aldrig skydda dig från att besökare på sidan sparar bilden.

Det går att försvåra på många olika sätt.

Högerklicksskydd - Inte alls bra då man kommer förbi det enkelt
Länka till bilden på ett kompicerat sätt. Vet itne vad det kallas med bilddagboken tex använder denna teknik.
Lägg bilderna i en flash eller silverlight animering. Då kan man inte spara bilden som vanligt.

Men så länge du visar en bild på nätet, alltså att den blir synlig på en datorskärm kan man spara den. Printscreen knappen finns alltid där!

Men du kan ju alltid lägga in en copyright text på dina bilder. Då vill man kanske itne sno dom lika mycket om det står ditt namn på dem.
Citera
2007-07-29, 17:38
Medlem
Sokolovas avatar
Nej jag har inga planer på varken hemsida eller att lägga ut bilder offentligt på internet. Jag är tvungen att skicka över några av bilderna till en konstutställning på andra sidan landet och vill gardera mig, utifall att de skulle hamna på avvägar. När allt väl är klappat är jag medveten om stöld, spridning etc. Fram till dess vill jag skydda mig utan att behöva sitta på tåget i 10 timmar t o r. Det var bättre förr...

Hur får jag in copyright-texten? Snabba svar uppskattas!
Citera
2007-07-29, 17:48
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:
Nej jag har inga planer på varken hemsida eller att lägga ut bilder offentligt på internet. Jag är tvungen att skicka över några av bilderna till en konstutställning på andra sidan landet och vill gardera mig, utifall att de skulle hamna på avvägar. När allt väl är klappat är jag medveten om stöld, spridning etc. Fram till dess vill jag skydda mig utan att behöva sitta på tåget i 10 timmar t o r. Det var bättre förr...

Hur får jag in copyright-texten? Snabba svar uppskattas!

Lägg filerna i ett rar-arkiv (www.rarlabs.com) med ett långt lösenord, i praktiken oknäckbart om filen skulle hamna på avvägar.

Angående text på bilderna så antar jag att du som fotograf(?) någongång hört talas om Photoshop?
Det finns annars program som tex Irfanview som automatiskt kan lägga på text på ett gäng bilder.
Citera
2007-07-29, 21:50
Medlem
Sokolovas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Lägg filerna i ett rar-arkiv (www.rarlabs.com) med ett långt lösenord, i praktiken oknäckbart om filen skulle hamna på avvägar.

Angående text på bilderna så antar jag att du som fotograf(?) någongång hört talas om Photoshop?
Det finns annars program som tex Irfanview som automatiskt kan lägga på text på ett gäng bilder.

Ok tack, ska testa.
Jag är av den gamla skolan, dvs kör analogt, och har inte använt datorn i arbetet tidigare.
Citera
2007-07-31, 18:06
Medlem
Citat:
Jag är av den gamla skolan, dvs kör analogt, och har inte använt datorn i arbetet tidigare.

No kidding?
Citera
2008-04-12, 08:07
Medlem
angelduzts avatar
men alltså måste man inte registrera det "intellektuella verket" på t.ex www.psv.se, eller räcker det med alt+0169 på bilderna? Vore tacksam för svar då det gäller framtida försäljning. Är lite dimma här så ni får ursäkta stavning och sånt..

Frid
Lunken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in